Site logo
Traian Preoteasa, mai ”strâns la pungă” decât Călin Mitică și Florentin Pandele
19 decembrie 2024
plata cu cardul în trenplata cu cardul în tren

Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, se dovedește a fi mai atent cu banii societății pe care o conduce decât patronul TFC, Călin Mitică, sau primarul din Voluntari, Florentin Pandele. Asta pentru că, spre deosebire de ceilalți doi, directorul general al operatorului feroviar de stat preferă să-i taxeze suplimentar pe călători pentru plata cu cardul în tren la validatoarele STB.

Club Feroviar a scris ieri că începând de duminică, atunci când a intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor 2024-2025, în automotoarele CFR Călători care circulă pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă a apărut un afiș prin care călătorii sunt informați că dacă plătesc biletul cu cardul, la validatoare, li se va percepe suma de 6,32 lei, în loc de 6 lei, cât costă la casierie. Practic, operatorul feroviar de stat a pus în cârca clientului comisionul perceput de proprietarul validatoarelor pentru procesarea tranzacției.


 

Cum încearcă să explice Preoteasa de ce ești suprataxat la plata cu cardul în tren

Am cerut și un punct de vedere oficial din partea conducerii CFR Călători, însă răspunsul a sosit după ce articolul a fost publicat, așa că vi-l prezentăm acum, integral, iar în continuare vom face observațiile noastre. Iată răspunsul primit de la operatorul feroviar condus de Traian Preoteasa:

”Dispozitivele din automotoarele care circulă spre și de la Aeroport au fost montate în trenuri ca urmare a unui contract de comisionar, respectiv de vânzare pentru și în numele CFR Călători prin aplicațiile și dispozitivele aparținând unei terțe părți.

La articolul 3 din OMTI 1039/2024 sunt stipulate următoarele :

(1) Autoritatea competentă și, după caz, O.T.F.-C pot încheia contracte cu operatori economici privind comercializarea titlurilor de călătorie prin sisteme de vânzare cu prezență fizică, prin sisteme de vânzare electronice sau sisteme de vânzare digitale.

(2) Prețul titlurilor de călătorie comercializate prin intermediul canalelor de vânzare prevăzute la alin. (1) include, după caz:

a) tarifele stabilite în baza prezentului ordin;

b) costul serviciilor de comercializare, stabilit și actualizat prin contractul de achiziții de servicii încheiat între autoritatea competentă și, dup caz, O.T.F.-C, pe de o parte, și operatorii economici, pe de altă parte.

În acest context, pentru respectarea acestor prevederi, la aceste terminale din tren care constituie un canal de vânzare alternativ, prețul plătit de călător, la achiziționarea unui bilet, cuprinde, conform legislației în vigoare, pe lângă tariful unic de transport în valoare de 6 lei și costurile de comercializare ale distribuitorului, respectiv 0,32 lei (32 de bani)”.

TFC și STV nu percep niciun ban în plus

În răspunsul primit se arată că validatoarele aparțin ”unei terțe părți”. Această ”terță parte” este Societatea de Transport București STB SA, care a furnizat validatoarele acum doi ani, atunci când s-a făcut integrarea tarifară în regiunea București-Ilfov.

Validatoare identice, tot de la STB, sunt instalate și în trenurile operate pe ruta de Aeroport Henri Coandă de Transferoviar Călători, companie deținută de omul de afaceri Călin Mitică. Or, la TFC plata cu cardul în tren a titlului de călătorie pe relația Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă nu este comisionată. De pe card ți se rețin fix 6 lei, cât costă biletul, nu 6,32 lei, ca la CFR Călători.

Aceleași validatoare ale STB sunt instalate și la bordul autobuzelor Serviciului de Transport Voluntari care circulă în județul Ilfov și în municipiul București. Și în acest caz, atunci când plătești călătoria de pe card ți se rețin 3 lei, cât este biletul unic în regiunea București-Ilfov (nu chiar unic, căci, așa cum am văzut, la trenul de Otopeni el costă dublu). Comisionul la care face referire Traian Preoteasa este suportat de proprietarul STV, adică Primăria Orașului Voluntari, condusă de Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea, care a avut și ea o meteorică experiență de edil la București.

Aceeași situație și la ceilalți doi operatori din regiounea București-ilfov, Ecotrans STCM SRL și Regio Serv Transport SRL. Validezi cu cardul și ți se rețin 3 lei.

Tarif dublu dacă nu ți-ai luat bilet de la casierie sau dacă nu e validator în tren

Să reamintim și faptul că începând cu data de 1 februarie 2024, călătorii trenurilor de Aeroport ale CFR Călători riscă să plătească bilet la tarif dublu dacă nu și-au cumpărat bilet dinainte, așa cum am scris la vremea respectivă.

Același tarif dublu (la ”tarif de taxare în tren”) îl plătesc și dacă au nenorocul ca în automotorul în care se urcă să nu fie validator, așa cum s-a întâmplat de multe ori.

În final, mai semnalăm încă o dată faptul că în automotoarele TFC care circulă pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă funcționează încălzirea, în vreme ce în cele ale CFR Călători (cu excepția AM 2072) este frig. Asta în timp ce pe timp de vară nu face față instalația de aer condiționat din trenurile de stat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share