Transportul feroviar de marfă a scăzut masiv în ultimii doi ani afirmă patronatele din domeniu într-o analiză realizată ce include și posibilele cauze.
Transportul feroviar de marfă a scăzut față de anii precedenți atât în 2024, cât și în 2023 arată o analiză efectuată de Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) pe baza indicatorilor tren-km și tonă brută-km.
În primele opt luni din 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, se înregistrează o contracție de 4,95% la indicatorul Tren Km și o contracție de 6,6% la indicatorul Tonă Km.
Indicatorii sunt negativi începând cu luna martie 2024, simultan cu majorarea TUI, explică Simona Istrate, președinte al OPSFPR. Datele prezentate, obținute pe baza unor raportări ale CFR SA, indică creșteri de 1,42% și, respectiv 2,34% în lunile ianuarie și februarie din 2024, urmate de o scădere de 10,03% în martie când TUI a crescut.
Cele mai mari pierderi au fost înregistrate în lunile martie, mai (- 11,9%) și august (-14,11%).
În varianta optimistă, în care pentru restul acesui an se poate păstra media ultimelor cinci luni din anul 2023, pe baza indicatorilor se va înregistra o reducere de 7,92% a cantităților de marfă transportate pe calea ferată, comparativ cu anul 2022.
Cauze
La capitolul cauze, OPSFPR menționează:
- Majorarea TUI cu peste 15% începând cu 1 martie 2024;
- Restricțiile de circulație pe rutele București – Craiova, București – Giurgiu, București – Constanța, București – Brașov, ca urmare a lucrărilor de modernizare Quick Wins, pe fondul eliminării liniilor abătute și a reducerii liniilor CF din triaje;
- Reducerea drastică a transporturilor de cereale din Ucraina către Portul Constanța;
- Restricții de viteză datorate stării accentuate de degradare a infrastructurii feroviare pe rutele feroviare de marfă rămase în circulație;
- Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) s-a diminuat cu 8,9%;
- Migrare clienți transport de la feroviar către rutier, din cauza creșterii costurilor de transport pe feroviar.
Comparativ cu situația la nivel european, transportul feroviar înregistreză scăderi masive, în principal ca urmare a majorărilor TUI și a lucrărilor de modernizare a rețelelor feroviare naționale și ca urmare a concurenței cu transportul rutier.
Aspectele au fost sesizate Comisiei Europene de majoritatea organizațiilor patronale europene de transport feroviar de marfă, spune Simona Istrate.
În prezent, se face lobby în privința adoptării unei noi legislații privind ajutorul de stat pentru întreprinderile feroviare de marfă, un nou Regulament UE privind utilizarea capacităților de infrastructură feroviară, de modificare a Directivei 2012/34/UE și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 913/2010, revizuirea Directivei privind greutățile și dimensiunile, amânarea implementării ERTMS și DAC, utilizarea fondurilor creditului de carbon ETS pentru a stimula transferul modal de la rutier la feroviar, compensații pentru rute ocolitoare acordate OTF.
Traficul de călători singur, insuficient pentru CFR SA
OPSFPR spune că în condițiile în care transportul feroviar de călători este subvenționat de la bugetul de stat, iar trenurile de călători au prioritate de trecere la încrucişări şi treceri înainte, conform Regulamentului 005, menținerea raportului de trei la unu între transportul feroviar de călători și cel de marfă asigură într-o mare măsură necesarul de finanțare pentru CFR SA, dar nu în totalitate. CFR SA este la a doua majorare de capital din anul 2024, pentru acoperirea deficitului de încasări (prestații reduse și cheltuieli majorate). Prin urmare, o creștere a transportului feroviar de marfă este benefică pentru administratorul infrastructurii feroviare.
Soluții
OPSFPR propune ca soluție obținerea unei derogări temporare de la Regulamentul 005, pentru modificarea regimului de acceptanță al trenurilor de marfă la încrucișări cu trenurile de călători.
Astfel ar urma ca în situația în care se înregistrează întârzieri semnificative ale trenurilor de călători față de Planul de mers să se aplice principiul primului sosit, prin derogare de la Regulamentul 005, pentru perioada de restricții de circulație, pentru sectoarele în care se efectuează lucrări de modernizare, iar circulația se face pe un singur fir.
Teoretic, aceste lucrări de modernizare vor dura până la finalul anului 2026.
Citește un articol pe baza datelor de la Institutul de Statistică: Trenurile merg mai încet decât anul trecut. Traficul feroviar, în scădere
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail