Slide Slide Slide


PARTENERI:

Transporturile feroviare riscă întoarcerea la epoca diesel

By

În pofida eforturilor publice de a determina migrarea transporturilor feroviare către tracțiunea electrică, opțiunea viitorului ar putea fi locomotivele diesel. Aceasta pare a fi consecința exploziei la prețurile energiei electrice.

Transportul feroviar diesel s-ar putea dovedi in următoarele luni mai avantajos decât cel electric din cauza exploziei prețurilor la energia electrică. „(Transportul diesel  – n.red.) are șanse să defină mai avantajos decât cel electric”, opinează reprezentantul unui operator feroviar de marfă. El face și câteva calcule aproximative. „Energia electrică a crescut practic de patru ori în ultimii trei ani. Raportul prețului cu energia acum 3-4 ani pe tona brută km era de 1 la 2, deci era de două ori mai scumpă cea din motorină decât cea din catenară. Acum dacă energia a crescut cu 300%, iar la motorină a crescut cu 100% faceți dvs câteva socoteli”, spune el.

„Norocul” este faptul că tracțiunea electrică este mai puternică decât cea diesel, O locomotivă electrică are putere de tracțiune mai mare decât una diesel, explică acesta. Apoi parcul de locomotive diesel e dimensionat pe rețea și este greu să apară din senin noi locomotive.

Evoluțiile prețului la energie vor determina operatorii să crească tarifele de transport de la 1 ianuarie. „Vor fi negocieri de tarife. Categoric vor fi impactate tarifele de transpor probabil de la 1 ianuarie, atunci se va vedea cel mai probabil”, spune el.

Seclăman: Transportul diesel tinde să devină mai rentabil

Opinia aparține lui Vasile Șeclăman, președintele Patronatului Operatorilor Privați de TRansport Feroviar, care atenționează că trebuie făcute calcule suplimentare. Impactul creșterilor la prețul energiei va fi important.„Va fi un impact devastator (…) Prin ultima ordonanță se legiferează furtul pe față împotriva economiei si asupra transportul feroviar si consumatorului individual”, spune el.

Spre exemplu o mică firmă de transporturi feroviare cu două locomotive electrice închiriate va fi cât se poate de afectată.  Vor fi afectați însă și operatorii naționali de transport sau gestionarul infrastructurii. „Va duce la colaps întreaga industrie inclusiv de transport. Mai ales cea feroviară pe tracțiune electrica va fi îngropata total. Cele cu capital de stat cum sunt CFR Călători sau CFR Marfă căci astea au mai multe locomotive electrice. Va fi îngropată și administrarea caii ferate CFR Infrastructura căci prețurile la energia consumată vor fi din ce în ce mai mari. Aceasta va duce la majorarea TUI care și așa e ridicat raportat la condițiile de transport oferite”, spune el. Șeclăman atrage atenția că statul avea posibilitatea legală de a îngheța prețul energiei fără a infirma caracterul liber al pieței.

Asociația Industriei Feroviare: Vremuri grele pentru toți, inclusiv industria feroviară

Corneliu Luscalov, director executiv al AIF, afirmă că situația e dificilă pentru întreaga industrie, printre care și cea feroviară. El atrage atenția că nu doar situația consumatoriilor casnici, evocată frecvent de Guvern, este critică ci și cea a intregii industrii. „Lumea se gândește doar la consumatorul casnic, dar dacă se închid fabrici si uzine lumea cu ce va mai plăti?”, întreabă el retoric.

Piața este liberalizată, scăpată din mână și mai rău, nu sunt bani. Nici în România nici în alte țări. Jocurile se fac în trei, anume vânzătorul de energie pe o bursă care este în afara României, traderul – intermediar și cumpărătorul fiind astfel dificilă adoptarea unor măsuri. În transporturile feroviare, dacă inainte energia se lua pe credit acum nimeni nu o mai vine decât cu bani în mână, mai explică el..

 

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share