Site logo
Trei poduri feroviare de pe Magistrala 500 vor fi demolate și vor fi construite altele noi
18 noiembrie 2024
poduri feroviare noipoduri feroviare noi

Trei poduri feroviare de pe Magistrala 500, în Moldova, vor fi demolate și în locul lor se vor construi altele noi, în urma unei investiții totale de peste 190 de milioane de euro.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost postate, în consultare publică, trei proiecte de Hotărâri de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiții cuprinse în programul ”Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată – etapa a II-a – faza studiu de fezabilitate – SRCF Iași”.

Primul proiect se referă la podul de la km 290+783. Podul este amplasat pe linia de cale ferată Ploiești-Vicșani, la intrarea în stația Valea Seacă, în comuna Nicolae Bălcescu, județul Bacău, traversează râul Bahna, fiind în administrarea SRCF Iași. Pe zona unde este amplasat podul, calea ferată este executată în rambleu şi constă în două linii de circulație interoperabile, electrificate dotate cu BLA.

Podul, construit în 1971, are o lungime de 13,20 m, deschiderea teoretică a acestuia fiind de 11,00 m, înălţimea de rezemare măsurată de la N.S.T. este de 1,02 m, înălţimea de construcţie este de 0,81m măsurată de la N.S.T., iar înălţimea liberă sub pod este de 1,10m. Tipul suprastructurii este grindă cu inimă plină cale jos, schema statică este de tip grindă simplu rezemată, rezemarea se face cu ajutorul aparatelor de reazem metalice tip II. Pe culee sunt două suprastructuri independente, câte una pentru fiecare fir de circulaţie.

Lucrările de modernizare/reabilitare proiectate prevăd demolarea podului existent, ridicarea niveletei 1,60 m şi realizarea unui pod nou, în soluția cu suprastructură alcătuită din grinzi metalice inimă plină cale jos cu cuvă de beton cu deschiderea de 20,00 m (GIPCJ – CB, D = 20,00 m). Este prevăzută demolarea infrastructurii existente și realizarea unor noi infrastructuri (două culei) din beton armat cu fundate indirect, conform precizărilor din studiul geotehnic efectuat în amplasament.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 186.939 mii lei, din care lucrările propriu-zise de construcții montaj reprezintă 159.407 mii lei. Se estimează că lucrările vor dura 11 luni.



Pod peste râul Bistrița, demolat și reconstruit

Alte două poduri feroviare vor avea aceeași soartă. Al doilea proiect de HG vizează podul de la km 308+785, dintre între staţiile Bacău şi Itești (Roman), și traversează râul Bistrița. Pe zona unde este amplasat podul, calea ferată este executată în rambleu şi constă în două linii de circulație interoperabile, electrificate dotate cu BLA.

Podul de pe linia I construit în anul 1972 de către Şantierul 11 Poduri Bucureşti are patru deschideri egale cu L = 54,00 m şi lungimea totală de 223,20 m. Suprastructura constă în patru tabliere independente din oţel, elementele structurale ce alcătuiesc grinzile principale sunt cu secţiuni sudate și îmbinările realizate cu nituri. Înălţimea teoretică a grinzilor principale este de 5,40 m, distanţa în direcţie transversală între axele grinzilor principale este de 4,00 m, iar înălţimea de construcţie este de 5,80m. Platelajul căii este format din antretoaze şi lonjeroni.

Infrastructura este formată din două culee şi trei pile din beton armat cu fundaţii directe, fundate într-un strat de marnă cenuşie uscată tare. Elevaţiile celor două culee sunt masive, iar elevaţiile pilelor lamelare, cu secţiune variabilă. Racordările cu terasamentele sunt realizate cu aripi din beton armat.

Calea pe pod este realizată cu şină de tip 65, iar prinderile sunt de tip “K”. Pe pod au fost dispuse traverse din lemn. Atât pe pod, cât şi la capete există contraşine din profile cornier ce au lungimea de 222 m. Există şi capete de contraşine realizate din şine tip 49 ce au lungimea de 40,00 m.

Suprastructura podului de pe linia II a fost executată în anul 1898 de către Compania Fives Lille din Franţa şi constă în patru deschideri independente egale de 53,70 m, lungimea totală fiind de 222,40 m. Structura de pe linia II a fost consolidată în anii 1963 şi 1970.

Suprastructura constă în patru tabliere independente din oţel, elementele structurale ce alcătuiesc grinzile principale fiind laminate, îmbinările acestora fiind realizate cu nituri. Grinzile principale cu înălţimea de 5,336 m, iar înălţimea de construcţie este de 5,80 m.     Infrastructura este formată din două culee şi trei pile din beton armat cu fundaţii directe, pe chesoane din beton armat, fundate într-un strat de marnă. Elevaţiile celor două culee sunt masive, iar elevaţiile pilelor lamelare, cu secţiune variabilă şi au partea exterioară a elevaţiilor executată din zidărie de piatră cu moloane de calităţi diferite şi tencuite cu mortar de ciment. Racordările cu terasamentele sunt realizate cu aripi din beton armat.

Pe pod au fost dispuse traverse din lemn. Atât pe pod, cât şi la capete există contraşine din profile cornier ce au lungimea de 222,40 m. Există şi capete de contraşine realizate din şine tip 49 ce au lungimea de 36,50 m.

Lucrările de modernizare/reabilitare prevăd demolarea celor două structuri existente pe cele două linii ale căii ferate, retrasarea liniilor și realizarea unei structuri noi grinzi cu zăbrele cu calea jos cu cuvă de beton armat și calea în prismă de piatră spartă pentru cale ferată dublă  L = 80,00 + 80,00 + 80,00. Elementele de infrastructură (culeele și pilele) se vor realiza din beton armat și vor avea fundații indirecte, pe piloți forați de diametru mare. Circulația se va desfășura pe o linie de cale ferată până la finalizarea lucrărilor.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA)  este de 366.902 mii lei, din care lucrările de construcții montaj reprezintă        312.906 mii lei. Durata de execuție a investiției va fi de 36 de luni.



Și peste râul Moldova se va construi un pod nou

În fine, ultimul proiect de HG se referă la podul de la km 343+714, dintre staţiile Secuieni-Roman și Roman, care traversează râul Moldova. Podul este pentru cale ferată dublă, realizat cu suprastructuri independente pe fiecare linie, în soluţia cu tabliere cu grinzi cu zăbrele de formă trapezoidală cu calea jos.

În fişa podului de la Secţia L4 Bacău nu este specificat anul construcţiei podului  de pe linia I, însă este specificat faptul că în anul 1944 a fost înlocuită suprastructura distrusă în timpul războiului şi au fost realizate elevaţii noi ale elementelor de infrastructură pe fundaţiile existente. Podul are șase deschideri egale cu lungimea de 39,40 m şi lungimea totală de 243,16 m. Suprastructura constă în șase tabliere independente din oţel, elementele structurale ce alcătuiesc grinzile principale fiind laminate, îmbinările acestora fiind realizate cu nituri. Înălţimea teoretică a grinzilor principale este de 6,47 m, distanţa în direcţie transversală între axele grinzilor principale este de 5,00 m, iar înălţimea de construcţie este de 1240 mm. Platelajul căii este format din antretoaze şi lonjeroni.

Infrastructura este formată din două culee şi cinci pile din beton armat cu fundaţii directe, pe chesoane din beton armat, fundate într-un strat de marnă cenuşie uscată tare. Elevaţiile celor două culee sunt masive, iar elevaţiile pilelor lamelare, cu secţiune variabilă. Racordările cu terasamentele sunt realizate cu aripi din beton armat. Calea pe pod este realizată cu şină de tip 65, iar prinderile sunt de tip “K”. Pe pod au fost dispuse 407 traverse din lemn.

Suprastructura podului de pe linia II a fost executată în anul 1974 de către Şantierul 11 Poduri Bucureşti şi constă în șase deschideri independente egale de 39,40 m. Suprastructura constă în șase tabliere independente din oţel, elementele structurale ce alcătuiesc grinzile principale fiind laminate, îmbinările acestora fiind realizate cu nituri, cu excepţia montanţilor la care îmbinările dintre piese au fost realizate cu sudură. Infrastructura este formată din două culee şi cinci pile din beton armat cu fundaţii directe, pe chesoane din beton armat, fundate într-un strat de marnă cenuşie uscată tare. Elevaţiile celor două culee sunt masive, iar elevaţiile pilelor lamelare, cu secţiune variabilă. Racordările cu terasamentele sunt realizate cu aripi din beton armat.

Calea pe pod este realizată cu şină de tip 49, iar prinderile sunt de tip “K”. Pe pod au fost dispuse 420 de traverse din lemn. Atât pe pod, cât şi la capete există contraşine din profile cornier ce au lungimea de 243 m.

Și în acest caz, lucrările prevăd demolarea celor două structuri existente pe cele două linii ale căii ferate și realizarea unor structuri noi, de cale ferată simplă, grinzi cu zăbrele cu calea jos cu cuvă de beton armat și calea în priam de piatră spartă. Elementele de infrastructură (culeele și pilele) se vor realiza din beton armat și vor avea fundații indirecte, pe piloți forați de diametru mare, conform precizărilor din studiul geotehnic efectuat în amplasament. Circulația feroviară se va menține pe o linie de cale ferată până la finalizarea lucrărilor.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA)  este de 395.670 mii lei, din care lucrări de construcții montaj 337.876 mii lei. Durata de execuție a investiției este de 36 de luni.

Trăgând linie, demolarea celor trei poduri feroviare și reconstrucția altor noi în locul lor va costa 949.511 mii lei, echbivalentul a peste 190 de milioane de euro, iar sumele necesare investițiilor vor fi asigurate prin Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul statului.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share