Site logo

Trenul urban București, victimă colaterală în scandalul pe tema referendumului lui Nicușor Dan

21 octombrie 2024
trenul urban București licitația pentru trenul metropolitan Bucureștitrenul urban București licitația pentru trenul metropolitan București

Ședință cu scandal a Consiliului General al Municipiului București, pe marginea referendumului propus de primarul general Nicușor Dan privind restrângerea atribuțiilor primăriilor de sector. Însă în afară de acest subiect, pe ordinea de zi a ședinței mai sunt proiecte importante, cum ar fi aprobarea protocolului cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA privind trenul urban București, ramura de nord. Un alt proiect de Hotărâre vizează contractarea de către Municipalitate a unui împrumut extern de până la 300 de milioane de euro pentru cofinanțarea proiectelor de termoficare și de modernizare a transportului public de suprafață.

UPDATE. În cele din urmă, proiectul a fost adoptat, cu 40 de voturi pentru și o abținere.

Ședința de luni a CGMB este în lumina reflectoarelor deoarece în cadrul ei se dezbate referendumul propus de Nicușor Dan. În afară de această chestiune, pe ordinea de zi se mai află însă și alte proiecte importante din perspectiva publicației noastre, referitoare la transportul public.

Cel mai important din punctul nostru de vedere este proiectul de Hotărâre pentru aprobarea Protocolului de implementare a proiectului ”Dezvoltarea Serviciilor de tren urban pe semi-inelul feroviar de nord”, între Municipiul Bucureşti şi Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA.

Primăria Municipiului Bucureşti are în pregătire acest proiect, care include patru obiective principale:

– „Dezvoltarea serviciilor de tren urban pe semi-inelul feroviar de nord – realizare si amenajare 10 puncte de oprire”;

– „Reconfigurare, reabilitare şi modernizare intersecţie şos. Chitilei cu B-dul Bucureştii Noi, reconfigurare, reabilitare şi modernizare B-dul Bucureştii Noi (segment str. Timişului – Pod Constanţa), reconfigurare, reabilitare şi modernizare Calea Griviţei (segment Pod Constanţa — Str. Carpaţi), reconstrucţie pod Constanţa”;

– „Obiect 15. Nod Petricani – Închidere Inel Median”;

– „Obiect 21. Nod Andronache – Închidere Inel Median”.



Trenul urban București, între Gara de Nord și Gara Obor

Prin Hotărărea Consiliului de Administraţie al CNCF CFR SA nr. 15/14.10.2024, au fost aprobate constituirea parteneriaturui/asocierii cu Municipiul Bucureşti și încheierea protocolului de implementare a proiectului menționat.

Obiectivul general al proiectului pentru componenta feroviară constă în derularea intervenţiilor la infrastructura de cale ferată destinată transportului feroviar urban pe sectorul cuprins între Gara de Nord şi Gara Obor şi operaţionalizarea acestuia, prin accesarea finanţării nerambursabile disponibile în cadrul Programului Transport 2021-2027, Prioritatea (P6) Trenuri urbane în nodurile urbane şi în alte programe/surse de finanţare.

Obiectivele specifice care conduc la atingerea obiectivului general al proiectului şi activităţile orientative aferente acestora, fără a fi însă limitative, sunt următoarele: elaborarea documentelor necesare pregătirii şi implementării lucrărilor de infrastructură; derularea procedurilor de achiziţie a serviciului de elaborare a studiilor de fezabilitate, proiectelor tehnice, supervizării execuţiei lucrărilor, execuţiei lucrărilor etc., după caz; intervenţii la infrastructura de cale ferată destinată transportului feroviar urban; dezvoltarea facilităţilor multimodale pentru transportul de pasageri cu trenul urban; operaţionalizarea, prin Asociatia de Dezvoltare lntercomunitară pentru Transport public Bucureşti-Ilfov, a transportului feroviar urban.

Se pregătesc investiții complexe

Concret, se propune realizarea de construcţii noi, modemizări, reînnoiri, la treceri la nivel, inclusiv instalaţii destinate asigurării siguranţei traficului rutier şi al pietonilor, respectiv pasarele pietonale şi sau pasaje pietonale, după caz.

De asemenea, se au în vedere instalaţii de siguranţă, de semnalizare şi de telecomunicaţii, după caz, construcţia sau modernizarea unor peroane, inclusiv puncte noi de oprire, pasaje rutiere (inclusiv cu trotuare pentru pietoni şi bandă dedicată pentru biciclete) denivelate în limita maximă a 20% din valoarea proiectului, amenajarea infrastructurii de acces (pietonal/pentru biciclete/pentru autoturisme/pentru transportul public) la punctele de oprire şi amenajarea de parcări de tip Park&Ride, amenajări urbanistice verzi în zona punctelor de oprire/staţiilor de cale ferată existente.

Proiectul vizează și integrarea tarifară cu transportul public existent, operarea serviciului de tren urban, reglementarea şi monitorizarea executării contractului de operare a serviciului de transport urban feroviar.



Aprobare cu întârziere

Club Feroviar a scris în nenumărate rânduri despre necesitatea utilizării infrastructurii feroviare existente între Gara de Nord și Gara Obor, via Gara Băneasa, pentru mobilitatea bucureștenilor.

Aprobarea protocolului este salutară, însă ea se produce un pic cam târziu, adică după ce deja au început lucrările la Magistrala 6 de metrou 1 Mai – Aeroport Henri Coandă Otopeni. Din cauza acestor lucrări, traficul în zona de nord a Bucureștiului este pur și simplu sufocat. Dacă trenul urban București ar fi fost operațional deja, problema de mobilitate din această zonă ar fi fost parțial rezolvată.

De la București Nord la racordul spre Dragonul Roșu linia ferată este modernizată în cadrul proiectului ce a vizat Magistrala 800 București-Constanța. Cât despre racord (linia 301 S Racordare București Obor-București Băneasa), care fusese abandonat de mai bine de un deceniu, el a fost refăcut  anul trecut de Antrepriza de Construcții Căi Ferate (ACCF). Numai că, deși linia este funcțională din 3 august 2023 și există și un peron nou construit la Pantelimon Vest de către Niro Investment SA (proprietara complexului comercial), CFR Călători pune în circulație zilnic doar o pereche de trenuri Regio, care și ele de cele mai multe ori întârzie, așa cum am scris recent.

Călătoria de la București Nord la București Obor durează doar 29 de minute. De la București Băneasa corporatiștii din zona de nord ar putea ajunge, pe aceeași rută, în doar nouă minute, la Gara de Nord, de unde au legătură cu Magistrala 1 de metrou.



Share