Slide Slide Slide


PARTENERI:

Trenurile ARF date operatorilor prin încredințare directă, nu prin licitație

By

Trenurile cumpărate de ARF din fonduri publice vor ajunge la operatori prin încredințare directă, nu prin licitații, împreună cu traseele pe care vor fi operate. Aceasta este una dintre temerile operatorilor de transport feroviar de călători, exprimată după recentele întâlniri la ARF pe tema contractelor de închiriere a ramelor.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a realizat săptămânile trecute proiectul unui contract de închiriere a materialului rulant către operatori, document consultat de către Club Feroviar. Contractul a fost discutat la o întâlnire de lucru recentă a ARF cu operatorii, însă nu a fost primit pozitiv. Teama unor operatori este că trenurile vor ajunge la operatori prin încredințare directă, nu prin licitație. „S-a spus și de la Comisia Europeană că va fi licitație, nu că se vor da direct la prelungirea actualelor contracte de servicii. Unii se vor întreba: de ce nu primesc ei și primesc alții și sunt așteptate contestații”, spune un participant la discuții. ARF nu va ști, de exemplu, câți mecanici are un operator, câți are altul, câți sunt tineri, câți sunt bătrâni. Reprezentantul acestui operator crede că era mai bine dacă trenurile erau scoase la pachet la licitații cu trasele respective.

De altfel, ARF a realizat împreună cu o firmă parteneră un studiu de piață asupra rutelor care să fie în continuare compensate de către stat. Totodată, s-a promis că de la 1 ianuarie 2023 vor intra în vigoare contracte de servicii publice pe zece ani. Aceasta nu va avea loc prin licitații, ci prin prelungirea contractelor, căci este puțin probabil ca în cele două-trei luni rămase până la finele anului ARF să mai organizeze procedurile. Acestea sunt complicate, căci presupun întocmirea documentațiilor de licitație, a ofertelor, analiza acestora, desemnarea câștigătorilor și judecarea contestațiilor.

Din acest punct de vedere, temerile operatorului sunt justificate, iar ramele vor ajunge, cel mai probabil, prin încredințare directă, la actualii beneficiari de contracte de servicii publice.

Un alt semn de întrebare privește corelarea ritmului de livrare a ramelor de către fabricant, cu atribuirea lor către producători. Cine le va primi prima dată, pe ce criterii? În actualul contract, firma Alstom livrează 2-4 rame inter-regionale pe lună. Este vorba de un contract pentru 20+17 rame Alstom Coradia Stream. ARF are în derulare alte două proceduri, una pentru 20 de rame inter-regionale (RE-IR2) și alta pentru 62 de rame regionale, ultima împărțită pe trei loturi.

Ce spunea în martie șeful ARF, Ștefan Roșeanu:

  • Liberalizarea pieţei nu înseamnă doar intrarea unor trenuri complet liber pe piaţă, ci liberalizare din perspectiva acestor servicii obligatorii de cale ferată înseamnă contractarea prin proceduri competitive, spunea în martie Ștefan Roșeanu într-un interviu acordat Agerpres.
  • Prin legislaţia europeană, în acest moment avem dreptul ca stat să facem atribuire directă către operatorii feroviari de transport de călători existenţi interesaţi în a furniza aceste servicii. Însă, din decembrie 2023, procedura de atribuire a acestor contracte va fi doar una competitivă. Practic, orice acţiune de atribuire post-decembrie 2023 trebuie să fie subsecventă unei proceduri de licitare. Exact care cale de licitare, vom stabili final în lunile următoare. Este foarte important acest amănunt, pentru că, normal, orice schimbare aduce un semn de întrebare.

Ce prevăd contractele de închiriere

Potrivit contractului consultat de Club Feroviar, ramele vor fi predate operatorilor contra unei redevențe lunare în funcție de indicatorul tren-km parcurs. Nu este permis ca ramele să părăsească teritoriul național, iar orice modificare adusă lor va trebui aprobată mai întâi de ARF. La începutul fiecărui an se face o regularizare a sumelor cuvenite în anul anterior. Sarcina mentenanței revine statului care va micșora redevența în funcție de durata imobilizării. Operatorii au obligația asigurării ramelor și vor returna ramele în starea în care le-au primit, minus uzura normală.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share