Transportul feroviar pe calea ferată a înregistrat scăderi în perioada ianuarie – septembrie a anului trecut, fie că vorbim de cel de pasageri, fie că vorbim de cel de marfă. Viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) a înregistrat o scădere cu 3,4%.
Concluziile se desprind din datele prezentate zilele trecute de către Institutul Național de Statistică.
Evoluțiile contravin celor din transportul de pasageri care a înregistrat creștere. În primele nouă luni ale anului trecut în transportul interurban şi internaţional au fost transportaţi 307.176 mii pasageri ṣi 1.569.116 mii pasageri în transport public local. Cei mai mulţi pasageri au fost înregistrați în transport public local cu autobuze şi microbuze, respectiv 918.362 mii pasageri.
În perioada cercetată, transportul rutier de pasageri a deţinut cea mai mare pondere în total (75,6%), fiind urmat de transportul feroviar (17,5%). În transportul internaţional de pasageri au fost înregistraṭi 20.142 mii pasageri, respectiv 6,6% din total, dintre care 92,2% în transportul aerian.
Comparativ cu perioada ianuarie- septembrie 2023, transportul feroviar a înregistrat o scădere cu 4,4% la numărul de pasageri transportaţi şi cu 3,1% în ceea ce priveṣte parcursul acestora.
Distanţa medie de transport a unui pasager a fost însă superioară perioadei corespunzătoare din 2023 în transportul feroviar (creştere cu 1,4%).
Transportul de mărfuri în scădere de peste 11%
Este un alt segment unde transportul feroviar înregistrează scăderi, iar cel rutier creșteri, contrar obiectivelor stabilite la nivel european. Transportul rutier de mărfuri a înregistrat o creştere cu 0,5% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada corespunzătoare din 2023. Din totalul de 242.595 mii tone mărfuri transportate, 83,4% au fost înregistrate în transport naţional. Parcursul mărfurilor a crescut cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în transport naţional înregistrându-se o creṣtere cu 7,1%.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat o scădere cu 11,1% faṭă de aceeaşi perioadă a anului precedent, din cauza evoluţiilor negative ale tuturor componentelor. Au fost transportate 32.861 mii tone mărfuri, din care 78,6% în transport naţional. Parcursul tarifar al mărfurilor a ȋnregistrat o scădere cu 7,8%, cauzată de descreṣterile tuturor componentelor.
În transportul feroviar, ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (24,2%) ṣi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (18,0%).
În ceea ce priveşte parcursul mărfurilor, 31,6% din total este reprezentată de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol şi 17,3% produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit.
Indicatorii tehnico-economici de utilizare a vehiculelor feroviare
Majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au ȋnregistrat o evoluţie negativă comparativ cu perioada ianuarie – septembrie 2023, o dinamică pozitivă ȋnregistrând următorul indicator:
- Timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile): creştere cu 17,7%.
- Evoluţii negative faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent au fost înregistrate la următorii indicatori:
- Parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi): scădere cu 13,3%;
- Vagoane încărcate pe reţeaua C.F.R. (mii vagoane): scădere cu 12,7%;
- Vagoane încărcate intrate din străinătate (mii vagoane): scădere cu 11,0%;
- Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi): scădere cu 8,8%;
- Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h): scădere cu 6,6%;
- Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren): scădere cu 3,6%;
- Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (km/zi) şi viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h): scădere cu 3,4%;
- Parcursul locomotivelor (mii locomotive-km): scădere cu 3,2%;
- Parcursul trenurilor (mii tren-km) şi ȋncărcătura medie statică a vagoanelor de marfă (tone/osie): scădere cu 3,0%;
- Parcursul automotoarelor (mii automotoare-km): scădere cu 1,3%.
Capacitatea de transport terestru de pasageri
Indicele de utilizare a locurilor-km oferite a fost de 37,4% pentru transportul public local de pasageri ṣi de 43,0% pentru transportul de pasageri pe calea ferată.
În perioada cercetată, capacitatea vehiculelor pentru transportul public local de pasageri a fost de 25.131 milioane locuri-km oferite, cea mai mare pondere, respectiv 44,0%, fiind reprezentată de capacitatea de transport cu autobuze ṣi microbuze. În ceea ce priveṣte transportul feroviar, capacitatea vehiculelor de pasageri a fost de 10.596 milioane locuri-km oferite.
Evoluțiile confirmă temerile exprimate la finele anului trecut de către Patronatele Feroviare grupate în OPSFPR.
Cauze
La capitolul cauze, într-o explicație oferită la finele anului trecut, OPSFPR a menționat:
- Majorarea TUI cu peste 15% începând cu 1 martie 2024;
- Restricțiile de circulație pe rutele București – Craiova, București – Giurgiu, București – Constanța, București – Brașov, ca urmare a lucrărilor de modernizare Quick Wins, pe fondul eliminării liniilor abătute și a reducerii liniilor CF din triaje;
- Reducerea drastică a transporturilor de cereale din Ucraina către Portul Constanța;
- Restricții de viteză datorate stării accentuate de degradare a infrastructurii feroviare pe rutele feroviare de marfă rămase în circulație;
- Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) s-a diminuat cu 8,9%;
- Migrare clienți transport de la feroviar către rutier, din cauza creșterii costurilor de transport feroviar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail