Umbra lui Viktor Orbán asupra spaniolilor de la Talgo. Vânzarea Talgo este influențată de teama sindicatelor de concedieri în cazul în care producătorul va fi cumpărat de unguri, dar și de imaginea proastă a unei țări guvernate de un lider anti-UE și pro-Moscova.
„O țară precum Ungaria”. Sintagma a fost folosită recent de sindicatele spaniole de la Talgo pentru a nominaliza țara din care ar putea proveni viitorul cumpărător al gigantului spaniol.
Unul dintre punctele pe care sindicatele din Talgo, în acest caz UGT, l-au semnalat în repetate rânduri este riscul ca oferta de preluare a grupului maghiar Magyar Vagon să aibă un efect asupra locurilor de muncă ale muncitorilor din fabricile companiei spaniole și, deși pentru moment Magyar Vagon promite să mențină producția în țară, viitorul se poate schimba, potrivit publicației spaniole merca2.es.
Maghiarii ar putea recurge la relocarea producției în țara prezidată de Viktor Orban ca o modalitate de a-și asigura capacitatea de livrare, un punct esențial pentru ca Talgo să poată îndeplini comenzile în așteptare.
Într-adevăr, dublarea capacității sale de producție la 600 de vehicule pe an, promisiunea maghiarilor în oferta de preluare, ar rezolva rapid problema de producție a Talgo. Compania spaniolă nu are datorii – comenzi în așteptare – doar față de Renfe, ci și față de Germania și Bulgaria. Problema sa este că, cu actuala capacitate, va fi complicat să depășească această situație, mai ales dacă producătorul continuă să încheie contracte care cresc numărul de trenuri în așteptare de livrare.
Dar dacă o parte din această producție se realizează din Ungaria, în fabricile nefolosite deținute de Magyar Vagon, ar da dreptate sindicatelor, deoarece este ușor de imaginat de acolo saltul către o țară condusă de un personaj precum Viktor Orbán, concentrând producția Talgo, ceea ce ar putea fi o problemă mai devreme sau mai târziu, notează ziarul spaniol.
Sindicatele, fără să mai stea pe gânduri, au trimis un mesaj foarte clar companiei: „UGT FICA cere informații despre condițiile de achiziție de către Ganz-Mavag pentru a putea întreprinde acțiunile pe care le consideră necesare pentru a garanta drepturile lucrătorilor de la Talgo”, a declarat sindicatul.
Aceasta este departe de a fi singura îngrijorare cu privire la această preluare. Brevetele Talgo, care sunt esențiale pentru vagoanele cu ecartament variabil necesare pentru sistemul național de trenuri, și experiența companiei pot fi esențiale pentru un sistem de mare viteză în creștere, în special pentru rute precum Galicia, unde noii participanți la „jocul trenurilor” se bazează pe modelele Talgo pentru a aduce concurență în nordul țării.
Acestea sunt motive suficiente pentru a păstra producătorul sub control spaniol sau, cel puțin, pentru a-l ține departe de o țară precum Ungaria. Acest lucru a fost înțeles de guvern, care se opune ca ungurii să preia controlul Talgo, susține publicația.
Forța de muncă a Talgo, conform datelor din 2023, este de aproximativ 3.200 de angajați. Potrivit declarațiilor companiei, nu vor muta activitățile companiei spaniole și nici nu vor delista compania în Spania. Acest lucru ar putea calma la început spiritele sindicatelor, dar UGT și CC OO continuă să sublinieze că nu a existat nicio încercare din partea cumpărătorilor de a se apropia de lucrătorii din Spania.
„Secția sindicală a UGT FICA a solicitat oficial conducerii Talgo să convoace cât mai curând posibil, de preferință în cursul acestei săptămâni, o întâlnire cu Comitetul Intercentre, iar la această întâlnire conducerea să prezinte reprezentanților lucrătorilor conținutul integral al prospectului ofertei de preluare, explicând conținutul și fiecare dintre rubricile sale”, au declarat aceștia. Pe hârtie, compania maghiară nu este obligată să împărtășească prospectul până când acesta nu devine obligatoriu.
Sindicalist: „Stat la fel de nesigur ca Ungaria lui Orban”
La rândul său, secretarul general al CC OO, Unai Sordo, a îndemnat guvernul să împiedice ca sectoarele strategice pentru Spania să ajungă în mâinile capitalului străin. Referindu-se la oferta de preluare a companiei Magyar Vagon pentru Talgo, el a cerut „precauție și prudență”, deoarece aceasta provine de la un „stat la fel de nesigur ca Ungaria lui Orbán”.
Cert este că apropierea unuia dintre investitorii Magyar Vagon, András Tombor, de guvernul lui Orbán, al cărui consilier pe probleme de apărare a fost în timpul primului său mandat, este suficientă pentru a ne face să credem că proprietarii vor aplica politica „Ungaria mai întâi” cu noua lor achiziție, afectând locurile de muncă din Spania. Dincolo de promisiunile inițiale, acesta este un risc care trebuie luat în considerare, chiar dacă se ignoră posibila relație dintre Ungaria și Rusia și pericolele ulterioare pe care le reprezintă.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail