Site logo
Va participa Softronic la noua licitație de locomotive? Ce spune unul dintre acționari
8 noiembrie 2024
Innotrans 2022 BerlinInnotrans 2022 Berlin

Club Feroviar a întrebat ARF dacă printre cerințele de la viitoarea licitație de locomotive se vor regăsi și cele care la prima licitație au blocat participarea Softronic Craiova.

UPDATE. Club Feroviar a discutat cu Ion Gîrniță, acționar Softronic. „Precedenta licitație a fost restrictivă. Dacă nu va eixsta cerința în caietul de sarcini suntem interesați să participăm. Să vedem specificațiile din caietul de sarcini, căci acum anunțul e vag. Pot fi multe lucruri restrictive. Când vom vedea specificațiile vom lua hotărârea finală, în principiu vrem să participăm”. Întrebat, el spune că există și capacitatea de producție necesară.

Reamintim că joi Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru achiziția de către ARF a 23 de locomotive electrice destinate transportului de persoane.

Suma necesară pentru achiziționarea a 23 de locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători este de 760,26 milioane de lei cu TVA. Respectiv o valoare de 33 milioane de lei pe bucată sau 6,6 milioane de euro. De precizat că la precedenta licitație unicul ofertant a avut o ofertă de 767 milioane de lei pentru 16 locomotive cu întreținerea aferentă, deci o medie de 47,9 milioane de lei sau un pic peste 9 milioane de euro.

Este neclar astfel dacă ofertantul din prima licitație va mai putea participa cu același produs și aceeași ofertă financiară și la viitoarea licitație.

Din acest punct de vedere, al prețului, producătorul român Softronic pare a fi mai bine clasat. Locomotivele sale au fost vândute cu 3 milioane de euro în Europa. Potrivit presei noastre, Germania și Suedia cumpără locomotive de la Craiova cu 3 milioane de euro pe bucată. Compania Green Cargo din Suedia a semnat în 2020, de exemplu, un contract cu Softronic Craiova pentru livrarea a 100 de locomotive electrice TransMontana în următorii zece ani. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 300 de milioane de euro.

Dar, dincolo de problema prețului, există și cea a caracteristicilor cerute de ARF. La prima licitație, ARF a cerut locomotive pe patru osii, în condițiile în care Softronic fabrică locomotive pe șase osii. Omologarea unor noi locomotive este de durată și deci ar fi puțin probabil ca Softronic să aibă timpul necesar dezvoltării și obținerii avizelor necesare pentru o nouă locomotivă Bo-Bo.

Vestea bună este că, se pare, de data aceasta ARF nu va mai impune numărul de osii. „Nu avem această cerință. Cum vor oferta participanții”, a declarat pentru Club Feroviar, Ștefan Roșeanu, președinte ARF.

Club Feroviar nu l-a putut contacta telefonic joi pe Sebastian Ghiță, director Softronic, pentru a explica dacă firma sa este interesată de licitație.

Citește și ARF cumpără 16 locomotive. Softronic, fără șanse

Până acum, susținere doar verbală a Guvernului

Anunțul Guvernului vine după ce în ultimele luni, cel puțin verbal, au existat mai multe semne de susținere a industriei autohtone de material rulant. În luna august, Ciolacu a făcut o vizită de lucru și la Craiova. Şeful Executivului a şi încercat prima locomotivă modernizată de uzina din judeţul Dolj în cadrul unui contract în valoare de circa 100 de milioane de euro, fonduri din PNRR, ce vizează modernizarea a 19 locomotive pentru CFR Călători. Imaginile video oficiale l-au arătat pe Marcel Ciolacu urcând la bordul locomotivei, aceasta pornind, fără a fi difuzate însă imagini din interior.

„Tot capitalul în această uzină e de provenienţă românească, ceea ce este fantastic şi arată că dacă te implici, dacă munceşti, reuşeşti după 25 de ani să devii singurul producător de locomotive electrice şi nu numai, de trenuri, din sud-estul Europei (există producători și reparatori mari în mai toate țările din regiune, precum Serbia, Polonia, Cehia etc) au producători. Şi, mai mult, mă bucur mult că o uzină cu capital românesc este şi beneficiara fondurilor din PNRR. (…) Este unul dintre exportatorii cei mai importanţi ai României şi eu cred că vom continua acest parteneriat”, spunea Ciolacu.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share