Site logo
Vacanța de 1 Mai ne prinde cu linia nereparată după deraierea de la Dorobanțu
22 februarie 2022

Circulația trenurilor spre litoral va fi limitată pe un singur fir, pe o porțiune din Magistrala 800, inclusiv de 1 Mai, în perioada când românii dau startul distracției la malul mării. Și posibil și o bună parte din sezonul estival propriu-zis. Asta pentru că linia distrusă de deraierea de la Dorobanțu de pe 20 iulie 2021 nu a fost nici acum reparată.

O licitație demarată de Regionala Constanța a Companiei Naționale de Căi Ferate imediat după accidentul feroviar și care avea drept scop repararea cât mai rapidă a stricăciunilor s-a prelungit luni bune.

Abia recent, Curtea de Apel București a tranșat definitiv problema, însă procedurile vor mai dura ceva vreme, iar execuția propriu-zisă a lucrărilor este programată să dureze 90 de zile. Așadar, chiar dacă până la 1 martie se va semna contractul și vor începe lucrările, lucru greu de crezut, ele s-ar încheia la finele lunii mai. Anul acesta, 1 Mai pică duminică, așa că nu mai putem vorbi de o minivacanță oficială, însă românii tot vor vrea să se distreze la malul mării de Ziua Muncii, așa că CFR Călători și operatorii privați vor suplimenta numărul de trenuri spre Constanța și unele vor avea traseul prelungit până la Mangalia.

Acesta este scenariul optimist, căci în cel pesimist am putea avea șantier pe calea ferată, inclusiv după 11 iunie, când sunt programate să intre în circulație Trenurile Soarelui. Potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții publice, la ora publicării acestui articol, licitația este încă ”în desfășurare”.

Dar să vedem succesiunea evenimentelor.

Deraierea de la Dorobanțu de pe 20 august, urmată de cea de la Fetești

deraierea de la Dorobanțu accidentul feroviar de la FeteștiDar să vedem cum s-a ajuns aici. Pe 20 iulie, între stațiile Dorobanțu și Basarabi s-a produs o deraiere gravă a unui tren de marfă, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. O piesă de la un vagon al unui tren de marfă a căzut pe schimbătorul 22 stația CFR Dorobanțu km 198+800 Magistrala 800, ceea ce a antrenat deraierea trenului în cauză. Trenul a mers până la 203+900, adică 5 km. Multe traverse și dispozitive DAM de pe schimbătorii de cale și din capul Y al stației Dorobanțu au fost distruse și la fel multe traverse de pe podul feroviar de la km 201+ 400.

A doua zi, un alt tren de marfă a deraiat la intrarea în stația Fetești, blocând complet circulația pe M800.

Licitația pentru repararea infrastructurii distruse, lansată în august

Apoi, pe 17 august, în sistemul electronic de achiziții publice, a fost postat anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Înlocuire traverse din beton pe linia I 800 București-Constanța, între stațiile Dorobanțu-Basarabi”.

Valoarea totală estimată a contractului ce se dorea a fi încheiat era de 6,3 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 1,3 milioane de euro. Lucrările presupun înlocuirea traverselor necorespunzătoare din beton precomprimat și din lemn special de pod, afectate de material rulant deraiat, cu material similar nou și executarea lucrărilor la instalațiile SCB și LC afectate, pe linia I 800 București-Constanța, între stațiile Dorobanțu-Basarabi, în scopul readucerii căii în regim normal de funcționare și al eliminării restricției de viteză existente.



Regionala Constanța a atribuit contractul descalificând o ofertă

deraierea de la DorobanțuPână la termenul limită de 7 septembrie, au fost depuse două oferte, din partea SC Wiebe România SRL, având ca subcontractant SC Construcții Feroviare Mureș SA, și din partea asocierii SC Proiect Consult SRL – Euroconstruct Trading 98 SRL, având ca subcontractant SPIACT Craiova SA.

După o serie de solicitări de clarificări, entitatea contractantă a decis, pe 20 septembrie, descalificarea ofertei depuse de asocierea menționată, despre care a menționat că este ”neconformă, fiind incompletă”. Apoi, pe 29 septembrie, oferta Wiebe a fost desemnată câștigătoare.

Asocierea exclusă de la licitație a avut câștig de cauză la CNSC

deraierea de la Dorobanțu licitația pentru linia Arad-TimișoaraAsocierea descalificată de comisia de licitație de la Regionala Constanța a contestat decizia la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, susținând că a avut parte de tratament discriminatoriu.

Iar CNSC a dispus anularea deciziei de atribuire, de către Regionala Constanța a CFR SA, a contractului pentru repararea liniei distruse de deraierea de la Dorobanțu, după cum a scris Club Feroviar.

„Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor decide: Admite contestaţia depusă de SC Proiect Consult SRL în contradictoriu cu entitatea contractantă CNCF CFR SA Sucursala Regională CF Constanţa Unitate operaţională şi, pe cale de consecinţă, respinge cererea de intervenţie formulată de SC Wiebe Romania SRL, anulează raportul procedurii de atribuire şi actele subsecvente şi obligă entitatea contractantă la reevaluarea ofertei contestatorului, începând cu propunerea tehnică, reevaluare care se va efectua potrivit documentaţiei de atribuire, a prevederilor legale şi a celor reţinute în motivare în termen de 10 zile de la comunicare. Obligatorie. Împotriva prezentei decizii se poate formula plângere în termen de 10 zile de la comunicare”, se arăta în decizia CNSC.

Deraierea de la Dorobanțu. Curtea de Apel dispune anularea procedurii de atribuire

tramvaiele Electroputere VFU Pașcani Curtea de Apel București suspendă activitateaȘi plângerea a fost depusă la Curtea de Apel București, care însă a menținut în mare parte decizia CNSC.

„Admite în parte contestaţia. Anulează raportul procedurii de atribuire şi obligă autoritatea contractantă la reevaluarea ofertei contestatorului, începând cu propunerea tehnică, reevaluare care se va efectua potrivit documentaţiei de atribuire, prevederilor legale și a celor reţinute în motivarea prezentei decizii. Respinge în rest contestaţia ca neîntemeiată. Admite în parte cererea de intervenţie formulată de SC WIEBE ROMÂNIA SRL (…) Definitivă”, se arată în decizia instanței.

În motivarea deciziei, obținută de Club Feroviar, în cele 36 de pagini se explică speța în toate amănuntele. Redăm în cele ce urmează doar o mică parte din aceasta:

„Curtea constată că prin raportul de atribuire a procedurii nu au fost evocate aspecte concrete de analiză a propunerii tehnice a intimatei (asocierea menționată mai sus – n.red.) prin raportare la aspectele de neconformitate a propunerii tehnice în sensul că în lipsa documentelor menţionate s-ar afla în imposibilitatea de a verifica corespondența propunerii tehnice cu cerințele impuse prin caietul de sarcini și prin fişa de date a achiziției, precum și că printr-o solicitare de clarificări s-ar fi creat un avantaj faţă de  ofertanţi (…)”. În traducere liberă, Regionala Constanța s-a grăbit să descalifice oferta asocierii, efectul scontat fiind exact opusul: prelungirea procedurii de achiziție publică.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share