Wiebe România, nume nemțesc, blazon românesc. Filiala autohtonă a companiei germane Wiebe, respectiv Wiebe România, va avea alți acționari. Proprietarul german al companiei vinde participația sa celor doi administratori care promit aducerea unui investitor strategic.
Compania Wiebe România, beneficiară a unor contracte semnificative de modernizare a infrastructurii feroviare, unele obținute în afara licitațiilor, va fi cedată de acționarul german celor doi administratori din România, şi anume Daniel Birsan și Marco Alpert. Birsan are dublă cetățenie, română și a unei țări germanice.
Operațiunea apare într-o notă semnată de cei doi, dar care nu are un antet al companiei. Documentul menționează că începând cu data de 15 martie 2023 „noii proprietari ai Wiebe România SRL sunt Marco Alpert și Daniel Birsan”. Este vorba de o preluare în proporție de 100% a tuturor părților sociale, inclusiv a tuturor obligațiilor şi drepturilor.
Wiebe România, nume nemțesc, blazon românesc
Operațiunea nu a fost încă consemnată pe site-urile privind acționariatul firmelor. Astfel, listafirme.ro dădea joi drept acționari în continuare pe Wiebe Internațional GMBH și ca beneficiar pe Sandra Wiebe Legenhausen.
În același document, cei doi noi acționari promit întărirea companiei „cu un partener puternic – care împărtășește viziunea, strategia și filozofia companiei noastre”. Negocierile cu acesta ar fi aproape finalizate. Noii acționari spun că operațiunea le va permite să reacționeze și mai flexibil la situația de pe piață și „ne vom putea ridica standardele și aspirațiile prin investiții specifice”. Birsan și Alpert spun că negocierile în vederea preluării companiei, purtate cu Sandra Wiebe Legenhausen au fost încheiate cu succes.
Succes brusc în ultimii ani
În anul 2021, compania a avut 161 de angajați, o cifră de afaceri de 80,5 milioane lei și un profit de 4,2 milioane lei, sub cifrele anului 2020 (cu cinci angajați mai mult în 2020, o cifră de afaceri mai mare de 89,9 milioane lei și profit dublu de 9,6 milioane lei în 2020 față de 2021). Oricum, rezultatele perioadei 2020-2021 sunt mult peste cele din 2019 (profit de doar 41.000 lei).
Club Feroviar a arătat într-un articol scris în vara anului trecut că perioada ministrului Grindeanu a fost una bună pentru firma germană. În special anul 2022, ale cărui cifre nu au fost publicate de Ministerul Finanțelor se anunță mult peste anii 2020-2021.
În vara anului trecut, de exemplu, în doar câteva zile, CFR SA a acordat companiei germane Wiebe două contracte semnificative de lucrări, de ordinul zecilor de milioane de lei fiecare. Atribuirea a făcut ca Wiebe să câștige în doar două luni mai multe contracte decât în tot anul 2021 și în șapte luni de 2,5 ori mai mulți bani decât în același an.
Valoarea contractelor a căror atribuire către Wiebe fost anunțată în perioada 11-13 iulie depășește 50 de milioane de lei. Împreună cu un contract de 56 de milioane de lei pentru linii în incinta portului Constanța, Wiebe a câștigat într-o lună din vara anului trecut contracte de peste 100 de milioane de lei, mult peste ceea ce a primit în 2021. Potrivit Ministerului de Finanțe, în 2021 Wiebe a avut o cifră de afaceri de 80,5 milioane lei, deci 80% din contractele primite în vara lui 2022. În țările foste comuniste, compania germană are filiale în România și Ungaria.
În luna martie 2022, Regionala Constanța a CFR SA a decis să atribuie fără licitație către două firme lucrările de reparație derulate la linii din port, fără a permite altor companii să trimită ofertele lor.
Wiebe Germania se spală pe mâini de filiala românească
În condițiile unei profitabilități a filialei românești apare întrebarea: de ce acționarul german renunță la aceasta?
Oficial, semnatarii afirmă doar că „în ultimii ani a devenit evident că filozofia, viziunea și strategia conducerii pentru direcția viitoare a Wiebe România SRL nu mai corespundeau cu viziunea proprietarei din Germania”.
În spatele mesajului neclar se sugerează că administratorii Wiebe România și proprietarul german au avut divergențe privind managementul firmei sau poate că piața românească, una caracterizată de grafice arbitrare de derulare a lucrărilor, proiecte împotmolite, plăți peste rând încasate de contractori nu mai e de interes pentru acționarul german.
Renunțarea la filiala românească pare a fi explicată mai degrabă de dorința companiei germane de a nu fi implicată în scandalurile de corupție din România. Neoficiali, Marco Alpert este finul lui Daniel Birsan, calitate ce o are și Klaus Bleckenwegner, devenit de un an director pentru afaceri internaționale a firmei austriece Swietelsky.
Citește Rocada austriacă. Promovat director la Swietelsky, după ce a plecat pe ușa din dos de la Porr
Or, între Swietelsky și Wiebe există relații vechi de afaceri.
Wiebe fără reacție în scandalul șpăgii Swietelsky
Compania Wiebe a fost parte a consorțiului care a reabilitat calea ferată București – Constanța și care a inclus și firma austriacă Swietelsky ai cărei oficiali au fost condamnați pentru coruție. Wiebe Romania nu a avut niciodată o poziție oficială privind dosarul în Justiție al firmei partenere și nu s-a distanțat public de acel scandal. Nu este clar dacă firma germană a avut la acel moment sau nu cunoștință de cauza privind practicile de corupție ale firmei austriece.
După cum a informat anul trecut Club Feroviar, Justiția a decis că austriecii de la Swietelsky au dat șpagă unor oficiali ai statului român, în legătură cu reabilitarea unui tronson (Cernavodă-Constanța) din Magistrala feroviară 800, București-Constanța.
La finele lunii martie 2022, fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu a fost condamnat de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la opt ani şi șase luni de închisoare cu executare pentru săvârşirea infracţiunilor de luare de mită şi trafic de influenţă în Dosarul Mită la CFR, dată de Swietelsky, așa cum a scris Club Feroviar la vremea respectivă.
În 2019, fostul administrator al Swietelsky România, Josef Hornegger, a semnat un acord de recunoaștere a vinovăției, potrivit Direcției Națională Anticorupție.
Daniel Birsan nu a putut fi contactat telefonic joi pentru a oferi detalii referitoare la preluarea companiei germane.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail