Site logo

Zilele Feroviare 2024. Când va începe lichidarea CFR Marfă și când va circula primul tren nou pe Magistrala 5

29 octombrie 2024

La București a început marți evenimentul Zilele Feroviare 2024, care reunește timp de două zile elita transportului pe șine și a industriilor conexe la nivel național și internațional. Chiar în deschiderea evenimentului au fost anunțate două informații extrem de importante: când va începe lichidarea CFR Marfă și când va circula primul tren nou produs de Alstom pentru Magistrala 5 a metroului bucureștean.
Zilele Feroviare 2024”Sunt provocări mari pentru sistemul de transport feroviar și în mare măsură pentru industria feroviară, care va trebui să retehnologizeze sectorul. În afară de provocările obișnuite, acum au apărut alte două mari provocări: celel legate de mediu, în special planul Green deal al Uniunii Europene, și digitalizarea, care include și inteligența artificială”, a spus în debutul conferinței Carmen Filipescu, ceferistă cu state vechi, a cărei carieră s-a confundat cu transportul pe calea ferată.
Mihai Frumosu, expert în Transport la Banca Europeană de Investiții, a subliniat faptul că România, în general, și transportul feroviar din România, în special, se află în centru atenției instituției, atât din punctul de vedere al volumului de investiții cât și din cel al asistenței tehnice. BEI sprijină toate programele operaționale ale Comisiei Europene, care se referă și la investiții în modernizarea infrastructurii, și la achiziția de material rulant nou.

Primul tren nou Alstom pentru Magistrala 5 va circula din martie cu călători

Directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a trecut în revistă progresele făcute în ultimii ani de transportatorul feroviar subteran, în special în domeniile facilităților de plată a titlurilor de călătorie și digitalizării.
Deja, portalul de reîncărcare a abonamentelor este operațional de ceva vreme, iar în perioada următoare se intenționează găsirea unei soluții pentru ca și abonamentele studenților să poată fi încărcate online, prin verificarea electronică a bazei de date a Ministerului Educației. În altă ordine de idei, directorul general al Metrorex a spus că în momentul de față au mai rămas 10 stații cu sistemul de control-acces nemodernizat. Și acest aspect va fi remediat, având în vedere că Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai investiției necesare.
În marja evenimentului Zilele Feroviare 2024, Mariana Miclăuș a anunțat că până acum au fost livrate patru dintre cele 13 trenuri comandate către Alstom pentru Magistrala 5 a metroului bucureștean și că până la finele anului numărul celor recepționate va ajunge la 10. Deja, trenurile cu numerele 5 și 6 au fost recepționate preliminar la furnizor și urmează să ajungă în România.
”După ce va încheia toate testele necesare, vor fi îndeplinite condițiile ca undeva în luna martie 2025 primul tren să poată intra în circulație cu călători”, a spus șefa Metrorex.

Lichidarea CFR Marfă va începe după ce Carpatica Feroviar va deveni operațională

Alte anunțuri importante pentru sectorul feroviar din România au fost făcute de directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.
Și el s-a referit la necesitatea investițiilor în digitalizare și a menționat faptul că este în curs de realizare motarea de sisteme GPS pe toate vagoanele și locomotivele transportatorului feroviar național, pentru a se pune la punct un sistem modern de urmărire a traficului.
În continuare, Daniel Apostolache a salutat aprobarea de către Guvern a înființării noii companii Carpatica Feroviar. Întrebat apoi de jurnaliști pe marginea acestui subiect, el a precizat că CFR Marfă va intra în faliment și în lichidare imediat ce Carpatica Feroviar va obține toate autorizările necesare pentru a deveni operator feroviar. Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în luna martie 2025, moment când expiră și concordatul preventiv în care se află societatea de ani buni.”De cvând se va autoriza Carpatica Feroviar, CFR Marfă nu va mai furniza servicii de transport”, a precizat șeful CFR Marfă.
CFR Marfă va rămâne cu datoriile la stat, aferente ajutorului de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013, pe modelul aplicat la divizarea SNCFR în octombrie 1998. Capratica Feroviar va prelua 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, contra cost, iar banii vor ajunge direct în conturile ANAF, pentru stingerea datoriei. De asemenea, noua societate va prelua și șase secții IRLU, pentru a avea unde-și repara locomotivele.
Cât privește cei peste 3.000 de salarția pe care CFR Marfă îi are în prezentg, ei nu vor fi preluați automat de Carpatica Feroviar, dar ”vor avea unde să-și depună CV-urile”, a spus Daniel Apostolache. El a precizat că noua societate va preluat ”atât personal cât va fi nevoie, în funcție de contractele care vor exista”.

Zilele Feroviare 2024. Transportul public bucureștean cunoaște o dezvoltare fără precedent

În deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2024 a vorbit și Mihai Barbu, directorul general al societății Telecomunicații CFR SA.

”Trebuie să fi solidari pentru a dezvolta industria feroviară din România. Chiar dacă vin din afara sferei feroviare, am învățat să fiu ceferist”, a subliniat el în scurta sa luare de cuvânt de la tribună.
Nu puteau lipsi de la eveniment nici reprezentanții Societății de Transport București STB SA. Purtătorul de cuvânt al transportatorului bucureștean de suprafață, Alexandru Ichim, a amintit faptul că la nivelul Municipalității s-au investit peste un miliard de euro în achiziția de material rulant și în investiții în modernizarea căii de rulare a tramvaielor. ”Azi putem discuta de un transport public aflat în plin proces de dezvoltare”, a declarat Ichim.
Sesiunea inaugurală a fost închisă de luarea de cuvânt a directorului Organismului Notificat Feroviar Român, Mircea Arnăutu: ”Traiesc aproape un vis, Se întâmplă lucruri pe care până de curând le credeam imposibile. De când am terminat facultatea, auzeam că ar trebui construită o magistrală de metrou de la Gara de Nord la Aeroportul Otopeni, iar acum se lucrează la aceasta. În domeniul feroviar, țara este în șantier, se fac multe investiții în infrastructură și aici aș menționat faptul că în curând va începe modernizarea și electrificarea pe Constanța-Mangalia. Și în domeniul achiziției de material rulant se întâmplă lucruri importante”.



Share