Site logo

Zilele Feroviare: Operatorii români pot accesa Fondul de Modernizare pentru material rulant fără emisii

de 14 octombrie 2025
Zilele Feroviare: Operatorii români pot accesa Fondul de Modernizare pentru material rulant fără emisii

Prin Fondul pentru Modernizare al Comisiei Europene, România beneficiază de sprijin financiar pentru achiziția de vehicule feroviare cu emisii zero. În total, este vorba despre 1,1 miliarde de euro, fonduri disponibile pentru operatorii din domeniile transportului feroviar, maritim și pe căile navigabile interioare, care dețin o licență de transport valabilă, a declarat Sebastian Popescu, partener și lider al Departamentului de Granturi și Facilități Fiscale din cadrul Ernst & Young, în cadrul evenimentului Zilele Feroviare 2025. Evenimentul are loc în perioada 14–15 octombrie, la București, și este organizat de Club Feroviar.

vehicule feroviare cu emisii zero

Pentru achiziția de material rulant, România poate accesa două scheme de sprijin – ambele vizând transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare.

Una dintre scheme are un buget total de 299 milioane euro pentru perioada 2025–2028. Submăsura 2, dedicată transportului feroviar de marfă, dispune de un buget de 90 milioane euro, permițând achiziția a maximum 10 vehicule feroviare cu emisii zero per beneficiar și o finanțare nerambursabilă de cel mult 18 milioane euro per companie.

Beneficiarii trebuie să fie operatori de transport feroviar de marfă, deținători ai unei licențe de transport feroviar și ai unui certificat de siguranță, și să fie întreprinderi mici, mijlocii sau mari înregistrate în România. Măsura acoperă achiziția sau înlocuirea locomotivelor și/sau vagoanelor de marfă cu emisii zero.

„Aceste fonduri sunt disponibile pentru achiziția de locomotive noi și alte tipuri de material rulant de marfă cu emisii zero. În perioada următoare va fi publicat Ghidul Solicitantului – un document esențial pentru ca firmele să își poată pregăti și depune cererile de finanțare în cadrul apelului,” a explicat Sebastian Popescu. Se estimează că firmele vor putea depune documentațiile pentru obținerea finanțării europene în primul trimestru din 2026.

O altă schemă este un program de ajutor de stat pentru achiziția de echipamente și utilaje cu emisii zero. În ceea ce privește transportul feroviar, această schemă vizează locomotivele de manevră și echipamentele necesare pentru activităţile de manevră. Companiile feroviare pot beneficia de aceste fonduri, care totalizează 299 milioane euro, dedicate înlocuirii echipamentelor și utilajelor ineficiente energetic cu alternative cu emisii zero.

O altă secțiune a Submăsurii 2 vizează înlocuirea vehiculelor utilizate în serviciile auxiliare de transport feroviar și naval, cu un buget dedicat de 99 milioane euro și un grant maxim de 30 milioane euro per întreprindere. Costurile eligibile includ înlocuirea vehiculelor care au fost utilizate timp de cel puțin un an în activități auxiliare feroviare și portuare, cu vehicule cu emisii zero. Beneficiarii sunt operatorii de servicii de manevră feroviară și portuară, precum și întreprinderile mici, mijlocii și mari înregistrate în România. Una dintre cele mai bune opțiuni pentru operatorii feroviari este achiziția sau înlocuirea parcului rulant cu locomotive electrice de manevră.

„Beneficiarii eligibili sunt operatorii de transport licențiați, care dețin licențe sau certificate naționale valabile în transportul rutier și feroviar de marfă, precum și în transportul maritim și pe căi navigabile interioare,” a adăugat Sebastian Popescu.

Fondul pentru Modernizare sprijină modernizarea sistemelor energetice și îmbunătățirea eficienței energetice în 13 state membre ale UE cu venituri mai reduse*. Înființat în 2018 pentru perioada 2021–2030, fondul are ca scop sprijinirea statelor beneficiare în atingerea țintelor climatice și a obiectivelor stabilite prin Pactul Verde European.

*Statele membre beneficiare sunt: Bulgaria, Cehia, Estonia, Grecia, Croația, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Portugalia, România, Slovenia și Slovacia.



Share