Autoritatea de transport public din New York a retras din circulație aproape 300 de trenuri de metrou Bombardier, recent livrate, din cauza problemelor de siguranță feroviară. La București, cele 44 de garnituri Bombardier aflate în parcul activ al Metrorex nu au avut probleme majore, chiar dacă primele au fost cumpărate acum 20 de ani. Probleme au fost însă la trenurile CAF.
Adrian Bărbulescu
La New York, două incidente recente ”au ridicat problema funcționării slabe” a ușilor garniturilor, ceea ce a detrminat reacția autorităților, care au retras din circulație 298 de trenuri, a explicat președintele Metropolitan Transportation Authority (MTA), Andy Byford. ”MTA a constatat probleme repetate la performanțele Bombardier și consideră inacceptabilă această ultimă problemă. Avem intenția de a face responsabilă pe deplin compania”, a declarat el.
Incidentele nu s-au soldat cu niciun rănit și serviciul de transport în comun din New York a realocat garnituri de schimb pentru a asigura circulația la orele de vârf din cursul dimineții, a adăugat el. Byford, care a negociat cu Bombardier în cursul mandatului său la conducerea Toronto Transit Commission, a suspendat pe loc livrările de noi trenuri care ar fi trebuit să aibă loc în ianuarie anul trecut, invocând probleme logistice, dar și probleme anterioare cu arcurile dintre vagoane și cu uși care aveau ”scurgeri de ulei”.
Compania canadiană dă vina pe furnizorul ușilor
De cealaltă parte, Bombardier susține că două uși ”nu au funcționat cum ar fi trebuit” pentru că ele nu au fost calibrate corect de către furnizor.
”Inspectăm în momentul de față toate vagoanele R179 și, atunci când este necesar, facem ajustări pentru a garanta performanța sigură și fiabilă a ușilor pentru ansamblul parcului”, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei canadiene, Maryanne Roberts. Societatea a făcut apel la rehnicieni suplimentari pentru a putea lucra 24 de ore din 24, a adăugat ea, citată de site-ul Le Devoir.
MTA, criticată pentru achiziția de trenuri de metrou Bombardier
The New York Comptroller (echivalentul președintelui Camerei de Conturi București), Scott Stringer, a criticat MTA, care supervizează transporturile în statul american, pentru dificultățile legate de livrări, pe care le-a calificat drept inacceptabile.
”Pasagerilor metroului din New York, care plătesc factura contractului de 600 milioane de dolari încheiat de MTA cu Bombardier, li s-a promis noi trenuri, ultimul răcnet, pentru a moderniza sistemul nostru de ransport, aflat în dificultate. Acum, toate vagoanele care au fost livrate până în momentul de față au fost retrase din cauza unor probleme critice”, a declarat Stringer, într-un comunicat de presă dat publicității.
Luna trecută, oficialul a publicat un raport de verificare, explicând cum s-a ajuns în situația ca contractul să aibă o întârziere de trei ani de zile, ceea ce a generat costuri suplimentare de milioane de dolari pentru contriobuabili. Stringer a menționat că ancheta sa a constatat ”eșecuri repetate în respectarea exigențelor contractuale, o proastă gestionare a proiectului și pane tehnice, probleme structurale care au întârziat punerea în circulație a trenurilor și mai multe probleme structurale anterioare, care au dus la retragerea din exploatare a unor trenuri”.
”Bombardier ne-a vândut lămâi (în engleza americană, <lemon> este un termen care se referă la un vehicul, de cele mai multe ori nou, care are probleme de fabricație – n.red.). Ar fi trebuit ca MTA să gestioneze aceste contracte încă de la bun început – înainte ca trenurile să deraieze”, a declarat el.
La București, problemele majore au apărut la trenurile CAF
La București, cele mai multe trenuri de metrou din parcul activ al Metrorex sunt Bombardier 44 din totalul de 82 de trenuri aflate în circulație. După cum a arătat Club Feroviar vara trecută, în primele patru luni din 2019 cele mai multe defectări – 93 la număr – au fost consemnate la trenurile Bombardier. Cifra nu este însă relevantă, dacă este raportată la numărul total, și în niciun caz nu a fost nevoie de retragerea din circulație a unui lot întreg.
În perioada menționată, pe locul doi s-au situat trenurile produse de spaniolii de la CAF, cu 42 de defectări. Metrorex are în parcul său 24 de asemenea trenuri. În cazul acestor garnituri însă statistica este dată peste cap de incidentul grav din 26 ianuarie 2019, când un tren CAF nu a mai răspuns la comenzi în Depoul Berceni și a deraiat, înfigându-se într-un parapet, la mai bine de doi metri deasupra solului. Incidentul este cercetat de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER), care în curând trebuie să furnizeze concluziile anchetei.
În fine, trenurile produse de Întreprinderea de Vagoane Arad (IVA, acum Astra Vagoane Călători) s-au defectat de 39 de ori în primele patru luni ale anului 2019. În parcul activ al Metrorex se mai află 14 asemenea trenuri, foarte performante, dacă ținem cont că au fost produse în urmă cu peste 40 de ani.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail