Site logo
30 martie 2021

După problemele Muzeului CFR București, lăsat fără autorizație de către Ministerul Culturii, un alt muzeu feroviar din România are probleme. Dacă în primul caz problema a fost că autorizația a fost ridicată, în cazul de față nu a fost dată niciodată, chiar dacă înființarea e prevăzută în lege. Muzeul din Dej funcționează, însă în ilegalitate, fără posibilitatea de a emite nici măcar bilete de intrare. Muzeul deține locomotive valoroase în patrimoniu.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

sursa foto Florin Nan, FB

Mai multe semne de alarmă au fost trase marți de către Asociația Metrou Ușor, într-o postare pe pagina sa de socializare.

„Sub îndrumarea domnului Florin Nan, în anul 2018 a fost înființat Centrul Muzeal al Locomotivelor Dej: un muzeu în incinta Depoului Dej Triaj, unde s-au adunat de-a lungul timpului exponate unicat în România și chiar în lume, în special locomotive cu abur ce au clădit căile ferate române.

Din păcate însă, muzeul nu are statut juridic, ceea ce pune probleme serioase părților implicate și împiedică promovarea expoziției prin mijloace elementare. Principalul impediment constă în transferul terenului muzeului, de la CFR Infrastructură către CENAFER (proprietarul muzeului). Această operațiune birocratică trenează încă din 2019, iar dl. Florin Nan a anunțat că nu se va mai putea dedica întreținerii și îmbogățirii colecției până la obținerea statutului juridic, fapt ce pune sub semnul incertitudinii viitorul acestui patrimoniu tehnic național și tot efortul depus la Dej până în prezent.

Vestea este cu atât mai tristă cu cât toate acestea se întâmplă în anul 2021, proclamat “Anul European al Căilor Ferate” și sărbătorit la nivel european prin promovarea transportului feroviar și investiții substanțiale în acest domeniu.

În aceste condiții, Asociația “Metrou Ușor” a trimis ieri, 29 martie, o solicitare către Ministerul Transporturilor, Ministerul Culturii și Direcția Județeană pentru Cultură (DJC) Cluj, prin care cerem implicarea în obținerea cât mai urgentă a statutului juridic, astfel încât acest muzeu de importanță națională și oamenii pasionați și dedicați din spatele său să poată să își continue activitatea”, spune asociația.

Florin Nan: nu putem tăia nici măcar bilete la intrare

Pe scurt, povestea muzeului e următoarea. Înființarea muzeului a fost prevăzută încă din 2018 când a fost adoptată legea 244 privind înființarea Centrului muzeal al locomotivelor.

„Se înființează, în județul Cluj, municipiul Dej, comuna Cuzdrioara, Centrul Muzeal al Locomotivelor, denumit în continuare Centrul Muzeal, structură de expunere a materialului rulant de cale ferată, de promovare a istoriei și tehnicii feroviare, de importanță națională, în subordinea Muzeului Căilor Ferate Române aflat în structura Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, denumit în continuare CENAFER, instituție publică, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor”, spune legea menționată.

Potrivit prevederii, activitatea centrului este finanțată prin muzeul CENAFER, iar modalitățile de transfer a bunurilor mobile și imobile, precum și al mijloacelor fixe necesare organizării și funcționării Centrului Muzeal către CENAFER se stabilesc prin Hotărâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

La doi ani și jumătate de la publicarea legii, acel HG esențial pentru înființarea muzeului încă nu a fost elaborat. Fără HG în cauză, muzeul din Dej nu are personalitate juridică, nu are oficial patrimoniu, un teren pe care să funcționeze legal și nu poate fi finanțat de către CENAFER în al cărui buget este cuprins. Cauza ar fi soarta terenului pe care se desfășoară activitatea Muzeului, anume 7.300 de metri pătrați.

Muzeul ocupă o suprafață a unui depou deținut de CFR SA. Piesele au fost aduse prin munca unor persoane pasionate. Este neclar de ce în 2-3 ani nu s-a reușit transferul de proprietate/folosință a terenului de la CFR SA către CENAFER.

„S-au făcut măsurători, o gramadă de chestii și suntem în ancelași stadiu. Pe 23 aprilie avem o întâlnire la Iași, sperăm atunci să vedem ce pași putem face, Anul European Feroviar ar fi prilej bun să fie făcuți pași concreți”, a declarat pentru Club Feroviar, Florin Nan.

Întrebat de ce nu își poate desfășura activitatea ca până acum, Nan explică că fără regim juridic nu pot fi semnate contracte de sponsorizare sau de accesare a fondurilor europene. Nici măcar nu pot fi tăiate bilete la intrare, spune el. Muzeul are nevoie de acest statut pentru a aduce numeroase piese feroviare valoroase care stau răspândite prin țară, în o grămadă de locații. Toate acestea trebuie reunite sub sigla unui muzeu CFR.

Florin Nan menționează câteva repere unice în România. E vorba de locomotiva 620 Murgeni cu abur, ultima într-o serie de peste 80 de locomotive construite la finele secoului al XIX-lea pentru CFR în fabrici din Germania și Belgia. Sunt 25 de locomotive valoroase la muzeu. Tot acolo găsim locomotiva 6311 realizată la 1908, o locomotivă cu cremalieră, prima locomotiva diesel din România cu seria 001. Fără personalitate juridică, muzeul nu poate obține sponsorizări, finanțări de la buget sau chiar finanțare europeană, spune Nan.

CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România.

Interacţionează LIVE cu cei mai activi şi importanţi angajatori de pe piaţă.
Programează
te la interviurile online şi fă următorul pas in cariera ta feroviară.

Partener Principal Colaboratori Parteneri Media
facultatea de transporturi UPB logo CFDP

MAI MULTE DETALII

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share