Site logo
Aproape 10.000 de ceferiști „păcăliți” de Guvern în noua lege a pensiilor
3 septembrie 2024

o nouă amânare a Statutului Feroviarilor

Aproape 10.000 de ceferiști care ar fi putut ieși la pensie mai devreme cu cinci ani pe baza legii 195 pierd acest drept odată cu adoptarea prevederilor din noua lege a pensiilor 360/2023.

Ca în perioada Comunismului, când nației i se promitea bunăstarea peste decenii odată cu trecerea la Societatea Socialistă Multilateral Dezvoltată, acum ceferiștilor li se promite realizarea mai rapidă a stagiului de pensionare pe baza faptului că au lucrat în siguranța feroviară abia peste 25 de ani. Drepturile obținute prin legea 195 sunt pierdute înainte de a intra în vigoare.

Pentru a desluși ițele unor prevederi complicate care favorizează statul și deloc angajații de rând din România, desigur alții decât militarii, polițiștii, judecătorii, Club Feroviar a stat de vorbă cu doi lideri sindicali din domeniu, și anume Maxim Rodrigo, președinte al Federației Sindicatelor Transporturilor Feroviari din România și Iulică Măntescu, președinte al Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă.

Articolele 34 și 35 se „transformă”

Ce se întâmplă cu faimoasele articole 34 și 35? Reamintim că acestea permiteau ieșirea la pensie cu cinci ani mai devreme celor care aveau 30 de ani de activitate în activitățile de siguranță feroviară. Ca într-un cunoscut cântec, articolele „nu sunt moarte”, ci „se transformă” în noua lege a pensiilor. „Art 34 şi 35 se regăsesc în noua lege a pensiilor 360/2023, prin ordonanţă trenuleţul fuseseră prorogate până la 1  ianuarie  2025”, spune Maxim Rodrigo.

formarea mecanicilor de locomotivă demisia de la CFR Călători Conferința Internațională a Muncii

Și ca în socialism toți vom fi fericiți într-un viitor, fapt pentru care ni se cere să suportăm sacrificiile prezentului. Ceferiștilor din siguranță feroviară li se recunoaște dreptul de a beneficia de șase luni în plus la fiecare an muncit, prin reapariția grupelor speciale din care fac și ei parte, fapt pentru care vor putea ieși la pensie mult mai devreme. „Pentru cei care sunt în grupă acum pot ieși cu 13 ani mai devreme (grupele recunoscute până în 2001 – n.red.), iar cei care vor intra la 1 septembrie 2024 vor ieși cu 11 ani mai devreme”, explică Iulică Măntescu. Însă există și o prevedere generală, aplicabilă tuturor, nu doar ceferiștilor, care permite ieșirea la pensie mai repede cu cinci ani. „Pensia anticipată se cuvine cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare contributiv, prevăzut în anexa nr. 5, precum și celor care au depășit stagiul complet de cotizare contributiv cu până la 5 ani”, se scrie la articolul 58 în noua lege a pensiilor.

Niște „experți” stabilesc cât trăiți

Legea actuală pare a fi mai avantajoasă decât Ordonanța Trenulețul, însă aceasta pentru cei care se angajează acum. Dacă pe baza ordonanței ieșeai cu cinci ani mai devreme la pensie, pe baza noii legi, cum spuneam, se câștigă 11 ani. Să trăim însă până atunci, căci vârsta de pensionare nu mai e nici ea clară pentru toți românii. La cel mult trei ani (!) aceasta se recalculează (a se citi crește, căci în România prețurile și vârsta de pensionare niciodată nu scad, ci doar cresc – desigur nu pentru angajații din Justiție) în fucție de speranța de viață. Cine o stabilește? Un așa-zis „grup de lucru pentru îmbătrânire” (articol 84 aliniat 11), grup independent chipurile, dar care e format din economiști pe lista de plată a Guvernului.

Nu mai sunt bani la bugetul de pensii? Nicio problemă! Descoperim că românii trăiesc mai mult și majorăm vârsta de pensionare. Cam 50% din cât trăiesc în plus, adică au speranța de viață mai mare cu doi ani, muncesc cu un an în plus. Cum spuneam, nu poliția, nu armata, nu judecătorii, căci lor nu li se aplică noua lege, ci doar cele speciale scrise pentru ei.

Sindicatele cu mâinile legate

Și dacă vă întrebați ce au făcut sindicatele pentru îndreptarea situației, răspunsul este nimic. Nu pentru că nu au vrut, ci pentru că nu avut ce să facă.

recalcularea pensiilor modificarea Legii pensiilor interzicerea cumulului pensie-salariu prima de Crăciun la CFR majorări de salarii la CFR Călători

„La nivel de Sindicate nu s-a acceptat, dar ca tehnică legislativă ăștia îți dau cu flit, le bagă la malaxor, la discutat în Parlament și trec cum vor ei. De ce nu au adus toate legile speciale să le bage în legea pensiilor și ne-au adus doar pe noi, pe ceferişti? În ce țară mai există o asemenea mizerie, cu proiecții făcute de un Ageing Working Group, ce caută aceste prevederi într-o prevedere organică? PSD și PNL au votat la două mâini aceste prevederi, USR s-a abținut, iar AUR a votat împotrivă. Prevederile nu se aplică celor din armată, poliție, judecătorilor, ci doar muritorilor de rând”, spune Măntescu.

Este straniu cum astfel de prevederi neo-liberale sunt adoptate de un partid care își zice „social – democrat”.

Sindicatelor le rămâne doar posibilitatea atacării legii la Avocatul Poporului și cea a protestelor de stradă. Maxim Rodrigo spune că legea a fost atacată la Avocatul Poporului. Într-o petiție trimisă Renatei Weber, președinta instituției, CSN Meridian afirmă că legea 360 e neconstituțională, ca urmare a încălcării principiului neretroactivității legilor (efecte ale legii asupra celor care au ieșit la pensie în condiții speciale și deosebite și celor cu dizabilități). Acestora li se micșorează pensiile, în condițiile în care celor din condiții normale pensiile le cresc. Este încălcat și dreptul la prorietate, căci tot acestor categorii nivelul pensiilor va rămâne înghețat „mai mulți ani”, scrie Meridican.

Potrivit lui Maxim Rodrigo, faimoasele „puncte de stabilitate” nu se acordă celor care au lucrat în condiții speciale, fapt pentru care pensiile acestora ajung să scadă. „E necon-stituţional, nu poţi să nu dai puncte de stabilitate când ai contribuit suplimentar, dar să le dai pentru vechime. Cei care au ieşit mai repede la pensie, mecanicii de locomotivă şi-au cumpărat acea vechime şi atunci, dacă au ieşit mai repede, acei 13 ani, ar trebui să dai 13 puncte de vechime”, spune el.

Potrivit lui Maxim Rodrigo, există aproximativ 10.000 de ceferiști care ar fi putut ieși la pensie cu cinci ani mai devreme dacă se renunță la prorogarea Ordonanței Trenulețul până la 1 ianuarie 2025.

Nu în ultimul rând, aplicarea noii legi a pensiilor s-a făcut după ureche astfel încât unii ceferiști au pierdut sume uriașe.

„Avem foarte multe decizii ce se aplică și nu se respectă legea, avem decizii în care s-a tăiat omului. Avea 54 de ani, patru luni și 21 de zile contributivi, i-a găsit doar 18 ani și șase luni, iar el avuse grupă specială 35 de ani și nouă luni și i-au diminuat pensia cu 3256 de lei. La unii au lăsat suplimentul de grupă, la alții l-au tăiat, e o bătaie de joc, lucrează după ureche. Eu primesc zilnic 7-10 decizii greșite”, spune Măntescu.

Ați lucrat în siguranță feroviară? Uitați asta!

Și dacă vă gândiți că ați lucrat în siguranța feroviară până la 1 septembrie 2024 și veți avea ceva beneficii e cazul să uitați aceasta. De data aceasta legea nu dispune retroactiv, deci nu puteți trage foloase. Noțiunea de condiții speciale e valabilă doar după 1 septembrie (exceptând situația de până în 2001). Apoi, chiar dacă ați lucrat în siguranța feroviară până la 1 septembrie patronul dumneavoastră, companie CFR de stat sau operator privat nu a plătit contribuție crescută la stat pentru dumneavoastră astfel încât să vă fie recunoscute condițiile speciale.

Citește și Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share