Site logo
ARF, dată de gol. Licitațiile de material rulant n-au acord de finanțare de la CE
5 aprilie 2021

Licitații – cacealmala la Autoritatea pentru Reformă Feroviară de 1,8 miliarde euro fără contract de finanțare, după ce Ministerul Fondurilor Europene a făcut publică lista proiectelor.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Ministerul Fondurilor Europene a dat publicității zilele trecute lista actualizată a proiectelor ce primesc finanțare POIM pentru perioada 2014-2020. Surprinzător însă, niciuna din cele două licitații ale Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) de achiziție a materialului rulant nu apare pe aceasta.

Cele două licitații organizate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară par a semănă mai degrabă cu o cacealma decât cu o acțiune închegată în urma căreia parcul de material rulant pentru transportul călătorilor să se amelioreze.

Ambele licitații menționează ca sursă de finanțare POIM – Programul Operațional Infrastructură Mare, valabil pentru perioada 2014-2020. Pentru a putea fi obținută finanțarea, condiția este semnarea contractelor de achiziție până la jumătatea acestui an, dar cu obligația ca proiectele în cauză să aibă contracte de finanțare semnate cu Comisia Europeană. Termenul de șase luni a fost acordat suplimentar de către Comisia Europeană din cauza actualei pandemii.

Cele două licitații au o valoare estimativă însumată de nu mai puțin de 8,2 miliarde lei, adică 1,8 miliarde euro socotind un curs mediu al ultimilor 1-2 ani.

ARF, menționată cu un contract rahitic, de câteva milioane lei

Lista publicată la începutul acestei luni de către Ministerul Fondurilor Europene nu menționează însă niciun proiect aprobat de achiziție a materialului rulant. Autoritatea pentru Reformă Feroviară figurează cu un singur proiect cu contract de finanțare semnat, anume un așa-zis studiu de „eficientizare” a rețelei de cale ferată din România. În anii în care putea să cumpere materialul rulant de sute de milioane de euro pe fonduri europene, ARF a prezentat un studiu rahitic mai degrabă pe partea de consultanță.

Alte două studii la fel de „subțiri”, anume implementarea modelului național de transport și realizarea sistemului informatic integrat de ticketing sunt în evaluare, după șapte ani de exercițiu financiar al POIM.

Documentațiile licitațiilor de material rulant menționează clar faptul că aceste proiecte sunt finanțabile din POIM. Chestionați asupra problemei, surse implicate în achiziții de material rulant explică faptul că, de regulă, ARF a utilizat o clauză suspensivă care îi permite să anuleze licitația dacă nu există finanțare.

„Clauza suspensivă- Încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de încheierea contractului de finanțare sau de alocarea de credite bugetare pentru acest obiectiv de investiții de către autoritatea contractantă, semnarea contractului făcându-se cu respectarea dispozițiilor Ord. nr.1792/2002. AC își rezervă dreptul de a aplica prevederile art. 212 alin (1) lit. c) din Legea 98/2016, actualizată. Ofertanții din cadrul acestei proceduri acceptă că AC și/sau finanțatorul nu pot fi considerate răspunzătoare pentru vreun prejudiciu în cazul anulării procedurii de atribuire, indiferent de natura acestuia și indiferent dacă autoritatea contractantă și/sau finanțatorul au fost notificate asupra existenței unui asemenea prejudiciu. Ofertanții din cadrul acestei proceduri își asumă întreaga răspundere în raport cu eventualele prejudicii pe care le-ar putea suferi în situația aplicării clauzei”, se precizează în documentație.



CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România.

Interacţionează LIVE cu cei mai activi şi importanţi angajatori de pe piaţă.
Programează
te la interviurile online şi fă următorul pas in cariera ta feroviară.

Partener Principal Colaboratori Parteneri Media
facultatea de transporturi UPB logo CFDP

MAI MULTE DETALII

 

Vrabia din mână, dată pe cea de pe gard. POIM, absorbție doar o treime

În cazul lipsei finanțării, achiziția se mută pe alte fonduri, cum ar fi Programul Național de Redresare și Reziliență. Ceva în genul vrabiei din mână date pe cea de pe gard.

Incapacitatea ARF de a cumpăra material rulant din fondurile nerambursabile ale UE este cu atât mai trisă cu cât în curând se încheie perioada de alocare 2014-2020, iar banii se vor întoarce necheltuiți la bugetul Comisiei. La finele lunii februarie, rata efectivă de absorbție era doar de 34%, respectiv România a primit de la CE rambursări de 3 miliarde euro față de alocare UE de 8,6 miliarde euro.

Banii sunt cvasi-pierduți. La licitația de trenuri regionale încă nu a fost desemnat un câștigător, iar ARF face un soi de ping-pong cu participanții la procedură și joacă jocul celui care se face că nu înțelege deciziile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. La 3-4 săptămâni mai pune câte o întrebare ca să nu pară că a uitat de licitație și că n-ar face nimic pentru aceasta. Pentru cealaltă licitație, cea de trenuri inter-regionale, ARF nu a primit nici măcar ofertele după amânări ale termenului de depunere a acestora.

Miniștrii Transporturilor tolerează situația

Spunem aceasta pentru că în perioada de cel puțin un an în care a condus ministerul, fostul ministru Lucian Bode nu a luat nici o măsură și nici actualul ministru Cătălin Drulă, la aproximativ patru luni de la numire. Întrebați însă de situația de acolo, pretind însă, de ochii presei, că sunt nemulțumiți.  În pofida rezultatelor dezastruoase din licitații, șeful ARF, Gigi Gavrilă, este bine merci în fruntea instituției.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share