Federația Sindicatelor din Transporturile Feroviare din România (FSTFR) vor întâlni vineri oficiali ai Comisiei Europene într-o încercare de deblocare a achizițiilor de material rulant în România și de obținere a unor informații clare și coerente privind programele de achiziții.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Sindicatele spun că s-au „evaporat” din proiecte sute de rame sau vagoane care puteau fi achiziționate prin fonduri europene și că la nivelul Autorității pentru Reformă Feroviară lipsesc studiile de fezabilitate necesare finanțării achizițiilor din fonduri nerambursabile.
”Se știe că finanțarea cu fonduri europene pentru achiziția de Rame Electrice Regionale se face numai după ce există la ARF un studiu de fezabilitate împreună cu o cerere de finanțare”, spun reprezentanții Federației Sindicatelor din Transporturile Feroviare din România.
Ei afirmă în scrisoarea adresată Reprezentanței Comisiei Europene la București că fosta conducere a Ministerului Fondurilor Europene (instituție condusă de Marcel Boloș în vechea guvernare) le-ar fi spus că în două Programe operaționale pe perioada 2021-2027 sunt prevăzute la achiziție aproximativ 200 de trenuri noi. În Programul de Reziliență mai apar doar 39 de trenuri.
Sindicatele cer sprijin pentru obținerea unei liste unică care să conțină toate achizițiile de material rulant motor. Achizițiile de rame electrice regionale si inter-regionale anume RE-R și RE-IR au rămas la nivel de proiect, acuză sindicatele adăugând că o soartă similară a avut-o proiectul fostului ministru Lucian Șova de achiziționare a unor automotoare rulate în 2018.
Sindicatele vor expune problemele vineri la orele prânzului într-o întâlnite cu Istvan Jakab, șeful intermiar al Reprezentanței Comisiei Europene. Intr-o declarație anterioară făcută Club Feroviar Maxim Rodrigo, lider al FSTFR, spunea că este nemulțumit de faptul că pe intregul transport feroviar național PNRR prevede achiziția a 39 de trenuri, iar pentru metroul din Cluj se dorește cumpărarea a 50 de garnituri.
Licitația de rame regionale, șanse doar până în iunie
Evoluțiile din procedurile de achiziții derulate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituția condusă de Gigi Gavrilă, confirmă temerile sindicatelor.
„Prima licitatția e pe POIM. UE a dat derogare șase luni (la atribuirea contractului – n.rred.) din cauza pandemiei. Deci contractul se poate semna până în iunie. Pe POIM aveam 650 de milioane, dacă va fi semnat contractul de rame regionale cheltuim ceva dacă nu, nu primim nimic . Cealaltă pe rame inter-regionale nu mai cum pe POIM, trebuie pusă pe Planul de Reziliență. Nici acolo nu a vrut să o bage Guvernul, noroc că a trimis inapoi UE spunând că „nu puteți face doar autostrăzi”. Pe reziliență contractele trebuie semnate în doi ani- trei ani iar banii cheltuiți în cinci. Noi nu suntem în stare să semnăm”, spune un cunoscător al licitației de material rulant.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail