Deși nu există norme de aplicare cerute prin OUG 8/2021, actul normativ prin care se elimină gratuitățile la transportul pe calea ferată pentru studenți, CFR Călători a pus în vânzare bilete cu plata a 50% din tarif. De azi nu se mai pot rezerva bilete gratuite. Acum o săptămână spunea că nu poate introduce tariful de 50% că n-are norme.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Astfel, potrivit unei simulări Club Feroviar, un bilet pe ruta Brașov – București Nord pentru un student care călătorește în data de 16 martie, tren IR347, clasa a 2-a loc pe scaun, costă 24,3 lei.
Introducerea tarifului de 50% are loc în condițiile în care nu există însă norme de aplicare cerute prin lege. Astfel, OUG 8/2021 spune că „punctele 2 și 3 ale articolului VI (cele care prevăd plata procentajului de 50%) intră în vigoare la data publicării hotărârii prevăzute la art. IX (noile norme modificate), dar nu mai târziu de 15 martie 2021”.
Deci chiar dacă Guvernul nu a emis normele modificate, CFR Călători a interpretat legea în sensul obligativității plății de 50% de către studenți.
CFR Călători spunea acum o săptămână că n-are norme
Cu toate acestea, în urmă cu aproximativ o săptămână, CFR Călători acuza publicația noastră de „lipsă de profesionalism” pentru că nu am înțelege faptul că ei nu au cum să recurgă la majorare. „Pentru a compensa lipsa dumneavoastră de documentare și profesionalism, precizăm că noile facilități pentru studenți la transportul pe calea ferată vor intra în vigoare la data publicării Hotârării de Guvern de modificare și completare a HG nr. 42/2017. Prin urmare, CFR Călători nu poate pune în aplicare prevederile OUG nr. 8/2021 înainte de aprobarea normelor metodologice (sublinierea noastră)”, spunea CFR Călători. Acum poate.
Club Feroviar a solicitat pentru marți precizări companiei CFR Călători privitoare la aplicarea majorării în absența normelor și vom publica răspunsul companiei.
Proiectul a plecat de la Ministerul Transporturilor
La începutul lunii martie Ministerul Transporturilor a publicat un proiect de modificare a normelor metodologice, solicitat în OUG 8, însă acesta a fost urmat o săptămână mai târziu, la 9 martie de o variantă îmbunătățită. Aceasta însă a plecat de la Minister și urmează să fie aprobată în următoarea ședință de Guvern și apoi să fie publicată în Monitorul Oficial. De-abia atunci se poate considera că există și normele metodologice cerute în OUG 8.
În articolul publicat în data de 3 martie, Club Feroviar arăta faptul că CFR Călători continuă să elibereze bilete gratis studenților pentru date ulterioare celei de 15 martie. Observația noastră nu era atât că CFR Călători trebuie să vândă bilete cu 50%, cât că CFR Călători trebuie să stopeze vânzarea biletelor cu anticipație pentru date ulterioare celei de 15 martie, știind că gratuitățile nu vor mai exista.
Care sunt noile prevederi
Potrivit OUG nr. 8/2021, vor exista două categorii de studenţi beneficiari de facilităţi la transportul pe calea ferată: studenţii beneficiari de tarif redus 50% şi studenţii orfani sau care sunt proveniţi de la casele de copii beneficiari de gratuitate.
“Studenţii români/străini, în vârstă de până la 26 de ani, care sunt prevăzuţi la art. 205 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de tarif redus cu 50% la transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, în tot cursul anului calendaristic, indiferent de distanţă sau rutele călătoriilor. Studenţii orfani sau proveniţi din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a”, se arată în proiect.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail