Site logo
13 decembrie 2019

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, e încrezător. După un tur făcut la Bruxelles în cursul căreia a întâlnit nu mai puțin de patru comisari europeni, el trage speranța că soarta CFR Marfă nu este pecetluită și că operatorul național de transport feroviar de marfă poate fi salvat. România a primit din acest punct de vedere un răgaz de două luni.

Doru Cireașă

Ministrul Bode a întâlnit-o pe Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al CE

Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a primit asigurări de la Bruxelles că va primi timp cel puțin până în februarie 2020 în ceea ce privește salvarea CFR Marfă, și nu i se va cere oficial până la acea dată s  ă achite datoria de 363 de milioane de euro, potrivit declarațiilor făcute de el joi, la B1 TV.

„Majorarea capitalului social a companiei cu datoriile pe care compania le avea, 363 de milioane de euro, privatizarea a eșuat. Am rostogolit guvern după guvern, din 2014 și până în prezent, această situație, iar acum suntem puși în fața unei decizii a Comisiei Europene de a recupera acești bani. Sigur că, la un moment dat, unele voci anunțau, chiar din România, că decizia este luată, redactată și urmează să fie transmisă. Eu nu am fost de acord cu această abordare”, a explicat Lucian Bode, în emisiunea „Dosar de politician” moderată de Silviu Mănăstire.

„Rostogolirea” situației, menționată de ministru, este însă doar o figură de stil. În realitate, după eșuarea privatizării în 2013, an în care la putere a fost în bună măsură PNL, problema CFR Marfă a fost pur si simplu ignorată ca și cum România ar fi avut tot timpul din lume. În anii scurși, niciun ministru nu a adoptat un plan de măsuri menit să restabilească cota de piață a CFR Marfă, să readucă compania pe profit și să plătească eșalonat datoriile. Inevitabil, ceasul al doisprezecelea a venit iar România va rămâne cel mai probabil fără operatorul național.

Optimismul lui Lucian Bode vine după ce el a participat, la Bruxelles, la o discuție cu patru comisari europeni: Adina Vălean (Transporturi), Elisa Fereira (Coeziune și Reforme), Thierry Breton (Piața Internă) și vicepreședintele executiv Margrethe Vestager.

În cadrul întâlnirii, Lucian Bode le-a explicat demnitarilor europeni că, dacă va fi pusă să achite datoria de 363 de milioane de euro, CFR Marfă nu va supraviețui, scenariu în care se pune în pericol siguranța NATO, al cărui furnizor este compania. Totodată, el nu poate garanta că sistemele de siguranță energetică vor rezista fără transportul de cărbune asigurat de același CFR Marfă. Nu în ultimul rând, le-a spus el comisarilor, prin închiderea CFR Marfă „dăm drumul la o bombă socială, cu 6.000 de români salariați ce rămân pe drumuri”.

Ori toate aceste argumente ar putea să nu impresioneze prea mult comisarii europeni. In România și vecinătatea noastră  sunt operatori puternici de transport feroviar de marfă, precum OBB, DB, PKP sau GFR dispuși să preia contractele de transport ale CFR Marfă, inclusiv cele cu NATO.

Numirea lui Preoteasa, adusă drept argument

„Le-am spus, propunerea mea este următoarea. Vă rog să îmi dați posibilitatea să continui ceea ce am început. În primele zile de mandat, am schimbat managerul acestei companii. Am numit un om competent, harnic, priceput, pe domnul Preoteasa, despre care sunt convins că are determinarea să salveze această companie”, a adăugat Lucian Bode, care a precizat că principalele sale măsuri privind CFR Marfă vizează restructurarea, reducerea numărului de directori (cu 11 din totalul de câteva zeci) și micșorarea cheltuielilor.

Este însă puțin probabil că economiile făcute cu reducerea numărului de directori sau chiar concedierile (a câta oară singura restructurare si strategie a CFR Marfă se limitează doar la concedieri?) va permite recuperarea unor datorii de sute de milioane de euro.

În realitate, pare-se, nu există soluție de salvare a companiei CFR Marfă ci doar soluție de salvare a transportului feroviar de marfă național. Mai precis, singura alternativă viabilă pare a fi cea expusă în urmă cu 1-2 luni la un eveniment organiuzat de Club Feroviar de către Constin Axinia, director al CFR SA la acel moment și Bogdan Chirițoiu, șeful Consiliului Concurenței.

“CFR Marfă va trebui să treacă printr-un proces de restructurare, sub ce formă facem restructurarea…firma oricum are datorii, n-are de unde să mai plătească şi sutele astea de milioane de euro care vor veni suplimentar. Exact sub ce formă legală se va produce restructurarea nu ştiu să spun. Dar e clar că firma nu va putea să funcţioneze ca până acum”, a spus şeful autorităţii de concurenţă, spunea Chirițoiu la jumătatea lunii octombrie..

Potrivit fostului director general al CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare ar putea primi o parte din parcul de material rulant al CFR Marfă în contul TUI neplătit de către transportator, urmaând ca ulterior, sub umbrela CFR SA, să se nască o nouă companie de transport feroviar de marfă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share