Site logo
9 iulie 2020

Deși constructorul gălățean Arcada lucrează la foc automat, calea ferată de Otopeni nu va fi gata în acest an decât dacă se întâmplă o minune. Nu este vina constructorilor, ci a judecătorilor, care au fixat termen abia pe 19 octombrie în procesul în care se contestă Hotărârea de Guvern privind exproprierile în zonă. Ultimul termen avansat de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, potrivit căruia legătura feroviară va fi gata pe 26 august, nu mai este realist.

Adrian Bărbulescu

calea ferată de Otopeni

calea ferată de Otopeni

A fost cât pe ce ca, o raritate în ultimii 30 de ani, un proiect de infrastructură să fie finalizat la termen sau chiar mai înainte. Dar de data asta nu a fost să fie.

Când toate problemele păreau să se fi rezolvat, iar lucrurile să fi intrat pe făgașul normal, totul s-a prăbușit din cauza unei decizii a magistraților. La termenul din 22 iunie, Curtea de Apel București a amânat cauza în care mai multe firme și persoane fizice au dat în judecată Guvernul României, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, cerând anularea Hotărârii de Guvern nr. 558/31.11.2019, prin care s-au stabilit suprafețele ce urmau a fi expropriate pentru construcția conexiunii feroviare.

Ion Țiriac a contestat calea ferată de Otopeni. Apoi s-a răzgândit

Că s-a amânat nu ar fi o problemă, numai că următorul termen a fost dat abia pe 19 octombrie, după cum se poate constata pe portalul instanțelor de judecată.

Din multitudinea de reclamanți, în proces a mai rămas o singură persoană fizică, proprietara unei case din zonă. Ceilalți nu mai sunt parte în proces – unii au pierdut în instanță, iar cu alții, cum ar fi magnatul Ion Țiriac sau proprietarul hotelului Vienna House, s-au înțeles cei de la CFR SA. Din toată tărășenia, fostul tenisman se va alege chiar cu o stație de tren în dreptul patinoarului său, Telekom Arena.

O sumedenie de procese vine din urmă

Dar să revenim la proces. Așa cum spuneam, termenul a fost stabilit pe 19 octombrie și este puțin probabil ca atunci să fie și pronunțată sentința, mai ales că este în stadiul procesual de fond. Chiar și așa, din urmă mai vin și alte procese. Unul dintre ele, pentru anularea unui act administrativ legat de expropriere, este la Curtea de Apel București, tot în stadiul de fond, și are termen stabilit pentru 22 septembrie. Reclamanții și pârâții sunt aproape aceiași din procesul privind anularea HG din noiembrie 2019.

Alt proces este abia la Judecătoria Sectorului 1 București și are termen tot pe 22 septembrie. Această acțiune a fost intentată de Airport Retail Park Otopeni SRL. Și mai sunt și alte procese. Toate aceste acțiuni în justiție sunt adevărate bombe cu ceas pentru proiectul conexiunii feroviare Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă Otopeni.

Procesul de la Curtea de Apel trimite calea ferată de Otopeni în 2021

Însă cel mai mare risc pentru proiect îl reprezintă procesul de la Curtea de Apel București, cu termenul pe 19 octombrie.

calea
calea ferată de Otopeni

Practic, până nu se tranșează această speță, constructorul nu poate finaliza porțiunea dintre doi piloni ai viaductului, aflată deasupra curții reclamantei. Grinda se poate monta între cei doi piloni, dar nu se mai pot face alte lucrări, pentru că dacă unui muncitor îi cade un patent, de exemplu, în curtea reclamantei, compania de construcții poate fi acționată în instanță pentru tulburare de posesie. Și până acum, proprietara a chemat de mai multe ori Poliția, reclamând că ba i s-a murdărit mașina, ba i-a intrat o piatră în curte.

Și chiar dacă pe 19 octombrie CFR, Ministerul Transporturilor și Guvernul României vor avea câștig de cauză, conexiunea feroviară tot nu va fi gata în acest an. Și asta pentru că vor trebui reluate lucrările pe porțiunea respectivă – betonare, amplasare de piatră spartă, montare traverse și șină. În plus, sistemul de automatizare nu va fi funcțional pe întreaga distanță a racordului feroviar, pentru că el nu poate fi pus în funcțiune cu o bucată lipsă. Toate aceste lucrări nu se pot executa în nici trei luni de zile.

La stația feroviară de la aeroport se muncește ”cu talent”

Pe celelalte tronsoane ale conexiunii feroviare se muncește ”cu talent”, iar lucrarea se apropie de final așa că, cel mai probabil, tot ce s-a construit se va pune în conservare până la decizia instanței.

La stația feroviară terminus, din dreptul parcării pe termen scurt de la Terminalul Sosiri al Aeroportului Henri Coandă, se lucrează la finisaje, montarea lifturilor (scările rulante au fost deja montate), la casa de bilete și la partea de curenți slabi, după cum a declarat pentru Club Feroviar inginerul Liviu Trenchea, șeful de șantier de la Arcada Company Galați.

De asemenea, se lucrează la montarea arcelor pe zona centrală (operațiune care se va finaliza în cursul acestei săptămâni) și la montarea panourilor transparente de policarbonat (se va încheia la finele lunii în curs). Dalele de la peroane au fost montate deja, iar săptămâna viitoare va începe montarea traverselor în zona stației și apoi a șinei. Totodată, se mai lucrează la refacerea rețelelor de apă și canalizare ce au fost afectate de lucrări.

Calea ferată de Otopeni închide DN1 săptămâna viitoare

Supratraversarea DN1 se va produce săptămâna viitoare, în noaptea de marți spre miercuri, când drumul național va fi închis pentru traficul greu. Se va permite doar accesul autoturismelor care intră sau ies de la aeroport.

Apoi, vor mai fi perioade în care DN1 va fi închis, pentru montarea cofragului (o noapte), turnarea betonului (o noapte) și scoaterea cofragului (două nopți).

Gara lui Ion Țiriac e aproape gata

calea ferată de OtopeniDincolo de DN1, se lucrează în parcarea hotelului Vienna House, ai cărui proprietari, inițial cotestatari și ei ai deciziei de expropriere, au ajuns în cele din urmă la o înțelegere cu Ministerul Transporturilor, cu care au încheiat un protocol.

Una dintre pile (pilon de susținere a viaductului feroviar) a fost deja turnată și se lucrează la cea de-a doua. Mai departe, stația de la Telekom Arena este și ea aproape gata, urmând să sosească doar confecția metalică ce trebuie montată.

Calea ferată de Otopeni, în cifre

Proiectul racordului feroviar la Aeroportul Henri Coandă Otopeni prevede construirea unei căi ferate duble pe o lungime de 2,95 km, cu trei podețe, un viaduct de 1,52 km lungime (cu 37 de pile și o culee) care supratraversează DN1 şi stația de cale ferată de la Terminalul T1.

Valoarea contractului semnat pe 11 iunie 2019 cu asocierea SC Arcada Company SA – SC ISPCF SA – DB Engineering & Consulting GMBH este de 398,16 milioane de lei.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share