Ministerul Transporturilor va prevedea în bugetul PNRR un miliard de euro (din totalul de cinci miliarde euro destinat sectorului feroviar) pentru repararea a 9.000 de kilometri de cale ferată.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a făcut miercuri la Guvern mai multe declarații privind sectorul feroviar. Una dintre acestea este că vor fi alocați până în 2026 (termenul la care expiră PNRR) un miliard de euro pentru „reînnoirea” a 9000 de km de cale ferată, în urma căreia pe aceștia se va putea circula cu viteza de proiectare. Apoi, ministrul Drulă a dat asigurări că achiziția de material rulant este prevăzută în PNRR – Programul Național de Reziliență și Redresare și că vor fi achiziționate inclusiv trenuri cu hidrogen, tehnologie destul de matură.
Primul anunț privind posibila achiziție de trenuri cu hidrogen a fost făcut în urmă cu aproape doi ani. Ministerele Mediului și cel al Transporturilor discută posibilitatea utilizării de fonduri europene de mediu pentru achiziția a cinci rame cu hidrogen care să deservească noua ruta feroviară Gara de Nord – Aeroportul Otopeni, spuneau la acel moment oficialii români.
România urma să devină prima țară din Europa Centrală și de Est care ar putea deține rame cu hidrogen pentru transportul feroviar de călători. Acestea ar putea intra în operare, pentru început, pe ruta Gara de nord – Aeroport Otopeni după deschiderea acesteia, moment ce era programat pentru anul 2020. Surse din Ministerul Transporturilor consultate de Club Feroviar spuneau la acel moment că există discuții între oficialii Ministerului Transporturilor și celui al Mediului privind posibilitatea utilizării de fonduri europene de mediu la achiziția ramelor, luând în calcul faptul că acestea nu sunt poluante.
Pentru început este vorba de cinci rame, însă ulterior ar putea fi achiziționate și altele pentru secțiunile de cale ferată neelectrificate sau care, din diferite motive, nu pot fi electrificate.
Ordonanța achizițiilor: China da, Turcia ba
Cât privește ordonanța achizițiilor, vor fi afectate doar companiile din state terțe unde nu sunt respectate prevederile europene privind drepturile angajaților, condițiile de muncă etc. Este cazul Chinei, dar nu și al Turciei, țară care are un acord de asociere la UE (în opinia noastră, asociere care nu se știe dacă și când va avea loc în condițiile deselor încălcări ale drepturilor omului din Turcia și ale declarațiilor nepotrivite făcute de șeful statului turc la adresa unor lideri occidentali). În plus, restricțiile vor privi doar licitațiile viitoare deoarece ar exista o problemă juridică dacă accesul la licitațiile curente este limitat. Ordonanța va fi aprobată în ședința de Guvern de săptămâna viitoare. Ministrul a dat exemplul Greciei, țară care are prevederi similare referitoare la achizițiile din state terțe cu cele ce vor fi introduse la noi. Însă Grecia a adoptat o astfel de legislație cu țintă Turcia, între cele două țări animozitățile fiind frecvente. Noile prevederi nu vor privi injecțiile de capital, comerțul exterior, ci doar achizițiile publice, a spus Cătălin Drulă.
Drulă a amintit și două proiecte feroviare importante care vor demara cât de curând. Este vorba de modernizarea liniei București-Craiova astfel încât timpul de deplasare să scadă cu cel puțin 40 de minute și de dublarea și modernizarea liniei Craiova – Timișoara. Ministrul a dat asigurări că sectorului feroviar îi va fi alocată o resursă de timp cel puțin la fel de mare cât cea alocată infrastructurii rutiere. (D.C.)
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail