Site logo

BREAKING Se reiau angajările la CFR Călători și CFR SA, la Metrorex rămân blocate

13 februarie 2025

Angajările la CFR Călători

Angajările la CFR Călători, care fuseseră anulate la începutul anului de conducerea societății motivând prevederile Ordonanței Trenuleț, au fost reluate. Și CFR SA a reluat angajările de personal, dar la Metrorex rămân blocate, cel puțin deocamdată.

În ultimele două zile, pe site-ul Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA au fost postate trei anunțuri de angajare.

Unul dintre ele vizează ocuparea a două posturi vacante de mecanic de locomotivă-automotor debutant la SRTFC Brașov, Depoul Sibiu – Comanda Personalului și Îndrumare Locomotive. Concursul va avea loc la data de 28 februarie 2025, ora 10:00, iar detalii suplimentare sunt disponibile AICI.

Al doilea concurs va avea loc la data de 27 februarie 2025, ora 11:00, pentru un post de mecanic locomotivă-automotor debutant la SRTFC Brașov, Depoul Brașov – SELC Teiuș – Comanda Personalului si Indrumare Locomotive. Condițiile de participare la concurs pot fi consultate AICI.

În fine, tot la SRTFC Brașov se organizează un concurs pentru ocuparea unui post vacant de revizor locomotive-automotoare la Depoul Sibiu – Comanda Personalului și Îndrumare Locomotive. Concursul se va desfășura la data de 27 februarie 2025, ora 11:00, iar amănunte sunt disponibile AICI.

Trebuie menționat faptul că la primele două concursuri sunt așteptați candidați din afara CFR Călători, iar al treilea este practic unul de promovare internă, căci li se adresează doritorilor care lucrează deja în cadrul societății.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Angajările la CFR Călători, sistate la începutul anului

Celelalte concursuri de angajare, lansate la finele anului trecut, au fost anulate de conducerea CFR Călători la începutul lunii ianuarie. Și acum, în dreptul lor figurează mențiunea ”Anulat conform O.U.G. 156/30.12.2024”. Neanulate au rămas atunci doar concursurile destinate salariaților proprii, pentru promovare. Chit că și în urma promovării unui angajat acestuia îi crește salariul, deci va crește fondul de salarii la nivel de societate.

În paralel, invocând inițial tot OUG 156/2024, Ordonanța Trenuleț, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a dat dispoziție ca orele suplimentare prestate de angajați să nu mai fie plătite, ci doar compensate cu timp liber. Pentru că acest lucru nu era posibil în condițiile în care numărul mecanicilor de locomotivă este limitat, sucursalele regionale au anulat trenuri pe bandă rulantă (dacă e să-i dăm crezare lui Preoteasa, ele nu au fost ”anulate”, ci doar ”suspendate”), cu riscul deteriorării mobilității cetățenilor și al diminuării compensației. În total, au fost anulate 244 de trenuri din totalul de 1.100, așa cum am scris la vremea respectivă.

Măsurile dispuse de Traian Preoteasa i-au mâniat la culme pe sindicaliștii de la CFR Călători, care au organizat mai multe proteste de stradă și chiar au amenințat cu declanșarea ”grevei spontane” de către angajați. Săptămâna viitoare, memebrii Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, în frunte cu președintele Rodrigo Maxim, vor picheta în fiecare zi Palatul CFR, imobilul în care se află sediile Ministerului Transporturilor și SNTFC CFR Călători.

Primul anunț de angajare la CFR SA din acest an

Și pe site-ul oficial al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a fost postat primul anunț de angajare din acest an.

Este vorba de un concurs organizat de SRCF Cluj   pentru ocuparea unui post vacant de tehnician IFTE III la Secția IFTE 2 Dej/District EA-ELF Dej. Concursul se va desfășura pe 25 februarie 2025, la ora 10:00, iar detalii suplimentare pot fi consultate AICI.

De fapt, angajările la CFR SA nu au fost sistate invocându-se prevederile Ordonanței Trenuleț, de unde se vede treaba că administratorul infrastructurii are juriști mai bine pregătiți, care au știut să interpreteze corect actul normativ.

Interpretări eronate ale Ordonanței Trenuleț

În schimb, angajările la Metrorex rămân blocate, chit că sindicaliștii au acuzat în nenumărate rânduri deficitul acut de personal.

Cronologic vorbind, responsabilii Metrorex au fost primii care au anunțat sistarea angajărilor, încă de pe data de 3 ianuarie, invocând prevederile OUG 165/2024 așa cum am scris atunci. Au anulat inclusiv concursurile care fuseseră deja inițiate la finalul anului trecut și care urmau să aibă loc în acest an, unul dintre ele fiind pentru mecanici. Totul, dintr-o interpretare eronată a Ordonanței, care prevedea acest lucru doar pentru sistemul public. Or, Metrorex, ca de altfel și CFR Călători, CFR SA și CFR Marfă, nu se încadrează la categoria ”sistem public”, așa cum este ea definită de legislația în vigoare, fiind societăți sau companii cu capital de stat, nu din apartul bugetar. La acest capitol, din sistemul feroviar, post fi încadrate doar Autoritatea pentru Reformă Feroviară, Autoritatea Feroviară Română – AFER sau Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER.

Pe de altă parte, nici în privința plății orelor suplimentare nu ar fi o problemă la companiile și societățile feroviare de stat. Ordonanța Trenuleț prevede faptul că cheltuielile cu personalul din 2025 nu pot fi mai mari decât cele din 2024. Or, și anul trecut s-au prestat ore suplimentare, care au fost plătite.



Share