Site logo
16 iunie 2020
Statutul personalului feroviar Florin Cîțu despre rectificarea bugetară rectificare bugetară pe 2020 șomaj tehnic la AFER

Legea privind Statutul personalului feroviar mai are de așteptat două săptămâni, au decis marți, cu majoritate de voturi, membrii Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților. Proiectul este susținut de Ministerul Transporturilor, dar nu și de Ministerul Finanțelor și cel al Muncii.

Adrian Bărbulescu

Statutul personalului feroviar Florin Cîțu despre rectificarea bugetară rectificare bugetară pe 2020 șomaj tehnic la AFER
FOTO Guvernul României

Proiectul de lege privind Statutul feroviarilor s-a aflat la punctul 4 (ultimul) pe ordinea de zi a ședinței de marți a Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură. A fost prima ședință condusă de noul președinte al Comisiei, deputatul de Bihor Gavrilă Ghilea.

În urma unor dezbateri aprinse, s-a decis o amânare de două săptămâni, pentru a se cere punctul de vedere al Guvernului. Votul a fost destul de strâns: 8-6. Ministerul Transporturilor, condus de Lucian Bode, fost președinte al Comisiei, susține Statutul. I se opun însă ministerele Finanțelor Publice (condus de Florin Cîțu) și Muncii și Protecției Sociale (ministru Violeta Alexandru), a declarat pentru Club Feroviar un participant la dezbateri. Reprezentanții celor două ministere au susținut că Statutul nu poate fi aplicat în condițiile legislației actuale, chiar dacă tocmai acesta este rolul unei legi, să modifice legislația existentă.

Statutul personalului feroviar a fost retrimis la Parlament de Klaus Iohannis

Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament.

Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.

Legea a a fost readoptată de Senat în octombrie

Apoi, pe 21 octombrie, Legea privind Statutul personalului feroviar a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.

”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme), Dragoș Titea.

Acum, ea trebuie să mai treacă și de Camera Deputaților pentru a fi trimisă din nou la promulgare, iar președintele României nu mai are, din punct de vedere legal, decât o opțiune: să semneze.

Actul normativ trecuse de Comisia de Muncă în decembrie

Pe 4 decembrie, Legea a trecut de Comisia de Muncă din Camera Deputaților. Comisia a respins cererea de reexaminare făcută de președintele Klaus Iohannis, cu 11 voturi ”pentru” și cinci abțineri. Următorul pas ar fi fost un raport final al comisiilor de Muncă și de Transporturi din Camera Deputaților, urmat de votul în plenul Camerei, după care proiectul trebuia să ajungă din nou la președintele Klaus Iohannis, pentru promulgare.

Lucian Bode susține Statutul personalului feroviar

Pe 14 ianuarie 2020, cu prilejul unei întâlniri cu sindicatele, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a exprimat susținerea pentru Statut.

”În ceea ce privește Statutul personalului feroviar vreau să vă redăm respectul ce vi se cuvine și, așa cum v-am susținut ca președinte al Comisiei Transporturi, tot așa o să vă sprijin și din calitatea de ministru. Știu că prestați un serviciu public în folosul cetățenilor și de aceea vă rog să îi respectați și să vă faceți datoria așa cum știți voi mai bine, indiferent de problemele existente în sistemul feroviar”, a spus la vremea respectivă ministrul Lucian Bode.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share