Site logo
CĂILE FERATE ROMÂNE – Radiografia celei mai vechi instituții de importanță strategică la nivel național și perioada ei de glorie
29 septembrie 2021

Carieră Feroviară în România (CFiR) a ales să desfășoare cel de-al doilea episod al serialului de PODCASTURI: Povești pe Drumuri de Fier – podcastul care se ascultă cu inima” la Muzeul Căilor Ferate Române (Muzeul CFR), alături de cel care i-a fost pentru mulți ani părinte și mentor, în prezent directorul general al CENAFER, dl. Mircea Dorobanțu.

În cadrul emisiunii noastre povestite botezată cu bună știință: O incursiune în istoria Căilor Ferate Române – O instituție cu trecut, prezent și viitor, ne-am întors în trecutul personal, dar mai ales în trecutul istoric pentru a reconstitui itinerariul Căii Ferate Române și a vorbi despre o perioadă de glorie a acestei instituții, atunci când ea reprezenta motorul economic al țării (ne referim la perioada Interbelică).


Vezi aici episodul


Am ales această temă cu gândul și din dorința de a arunca o privire în trecut și de a lua (împrumuta) ce e mai bun de acolo pentru domeniul feroviar, de a prezenta publicului interesat și pasionat de acest domeniu o realitate poate mai puțin cunoscută, dar mai ales pentru a nu lăsa ca ce a fost rău să se repete în zilele noastre. Pentru asta avem nevoie să conștientizăm importanța domeniului în complexitatea lui și a Căii Ferate, ce înseamnă ea pentru o comunitate și cum deservește la binele acesteia.

În acest demers am fost ajutați de către Dl. Dorobanțu, de carieră Ceferist și pasionat de istorie, care ne-a făcut un ocol feroviar și datorită căruia am pătruns în tainele acestui domeniu vital, de interes național (de securitate și siguranță), poate uneori greșit înțeles.

Când realizezi totul cu dragoste și pasiune pentru o profesie, nu ai cum să dai greș, iar invitatul nostru exact asta a făcut, și totul a început cu un vis din copilărie, după cum ne-a povestit chiar domnia sa: „A fi Ceferist și a avea pasiunea pentru Calea Ferată este ceva nativ. M-am uitat în arborele genealogic și nimeni nu a lucrat la Calea Ferată. Eu m-am născut în Târgoviște. Ambii părinți au fost ingineri constructori, nici rudele mele nu au activat în acest domeniu și nici măcar vecinii noștri… De când eram foarte mic, fără să conștientizez ce înseamnă Calea Ferată sau sistemul feroviar, m-am simțit atras de trenuri (mă duceam pe podul de la gară, mă țineam de bare și priveam fascinat la cum circulă trenurile). Nu știam că la distanță de câțiva zeci de ani voi îmbrățișa o meserie în domeniul feroviar. Singurul loc în care eram liniștit, în perioada copilăriei mele, era Gara. Pentru că eram fascinat de ceea ce vedeam…

Mircea Dorobanțu, Director CENAFER: „Consider că este foarte important ca omul să viseze, iar următorul pas este ca visele să fie împărțite pe categorii, astfel încât să le poți realiza fără să te păcălești, iar la final să fii mulțumit de ceea ce ți-ai propus.

 

Pasiunea și menirea deveneau din ce în ce mai prezente în viața invitatului nostru, iar dacă până atunci nu conștientiza toate aceste lucruri, la vârsta de patru ani destinul s-a oprit asupra unui singur macaz, prin mâna bunicii domniei sale care l-a urcat pentru prima dată pe o locomotivă cu abur. O zi pe care nu o va uita niciodată. Acela a fost începutul a ceea ce avea să se transforme într-o carieră de Succes: „ La vârsta de patru ani, pentru prima dată, bunica mea m-a urcat pe o locomotivă cu abur care făcea manevră la Târgoviște. Aceea este ziua pe care nu o voi uita niciodată. Iar de atunci am început să descopăr lucruri noi, să pun întrebări, să primesc explicații și să văd lucrurile altfel”.

Când curiozitatea nu-i dădea pace, iar întrebările adresate părinților depășeau cunoștințele acestora, întrucât nu lucrau în domeniul feroviar, a căutat și s-a împrietenit cu oameni din domeniu, pe care i-a transformat în tovarăși de drum, iar ulterior i-au devenit prieteni (ne referim la mecanici de locomotivă, impiegați de mișcare, acari, manevranți etc.). Rețeaua aceasta feroviară formată din prieteni l-a ajutat să deprindă și să-și însușească „ABC-ul feroviar”, iar odată cu asta o altă lume i s-a deschis: „Când întrebările pe care le adresam au început să depășească cunoștințele părinților mei (pentru că nu lucrau în domeniu) am început să caut feroviari care să mă ajute să aflu cât mai multe lucruri despre Calea Ferată și despre trenuri. De atunci, mi-am făcut prieteni mecanici de locomotivă, impiegați, acari, manevranți. Practic, ei m-au învățat „ABC-ul feroviar” și am început să pătrund în ceea ce avea să însemne domeniul feroviar. Lumea mea. O lume nouă.”

Povestea nu se oprește aici, ci face un salt peste timp, astfel Mircea Dorobanțu decide să urmeze un liceu cu profil feroviar („nici nu se punea problema să fac alt liceu”), liceu pe care îl parcurge cu dragoste și pasiune, după care urmează pentru o perioadă de cinci ani cursurile Facultății de Transporturi – Secția de material rulant. Următorul pas este acela de a se încadra în sistemul feroviar. Lucru care îi reușește cu vise, muncă și succes. Doar parcurgând Calea Cunoașterii poți întinde și da mâna cu Succesul.

Pasionat de modelism și fotografie feroviară, azi dl. Mircea Dorobanțu, „modelează” destinele a zeci de mii de oameni care vin să se pregătească și să se perfecționeze la Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER.

În realizarea emisiunii am fost susținuți și sprijiniți de S.C. Atelierele CFR Grivița S.A., o Societate de prestigiu în efectuarea de reparații, serviciu de întreținere, modernizare și reconstrucție a vagoanelor de călători pentru trafic intern și internațional, dar și a vagoanelor de marfă, adică a tot ce înseamnă material rulant.

 

Episodul „O incursiune în istoria Căilor Ferate Române – O instituție cu trecut, prezent și viitor” este realizat cu sprijinul Partener Media

 

Va urma…

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share