Ministrul Transporturilor afirmă că în prezent are loc o evaluare a Autorității pentru Reformă Feroviară la capătul căreia se va întreba dacă merită să mai avem această instituție.

Autoritatea de Reforma Feroviara, o piedică în calea reformării căii ferate, a fost înfiintață de Dacian Cioloș

Într-un interviu acordat unui post de radio ministrul a numit Autoritatea pentru Reformă Feroviară o butaforie, (ansamblu de obiecte care folosesc la realizarea unui décor de teatru, imitație), o instituție care se numește de reformă, dar care de fapt are grijă ca nimic să nu fie reformat.

„Este o mare durere cu ARF. Trebuia să cumpere trenuri noi, au două licitații în derulare, văd că nu a făcut reforma feroviară, mă întreb dacă mai merita să avem aceasta institutie. Este butaforie, avem ARF, dar n-avem reformă, se merge pe conservare”, a spus Drulă.

Însă nu e prima dată când Drulă se declară nemulțumit, pentru ca ulterior să nu facă nimic în privința instituției condusă de Gigi Gavrilă.

La jumătatea lunii ianuarie spunea cam același lucru. ”Suntem în plină evaluare a activității ARF. Sunt foarte nemulțumit că nu și-a atins scopul. Reforma feroviară nu s-a întâmplat în România”, a spus Cătălin Drulă. El s-a arătat nemulțumit în special de faptul că achizițiile de material rulant cu fonduri europene sunt blocate de mai bine de doi ani de zile.

”Când mă uit pe activitatea ARF nu pot să văd reformă”, a mai spus ministrul, care însă s-a ferit să anunțe schimbarea lui Gigi Gavrilă din fruntea instituției.

Desființarea ARF nu e un lucru ușor. Deocamdată, Autoritatea are două licitații importante, de achiziție a până la 120 de trenuri electrice regionale și inter-regionale. Soarta acestora trebuie lămurită înainte de o eventuală desființare a instituției. Tot ARF are în derulare alte două licitații importante, una pentru implementarea unui sistem informatic de emitere, control, evidență a legitimațiilor de călătorie de către toți operatorii, precum și o altă procedură de achiziție de servicii de evaluare a cererii de transport feroviar public.

România Feroviară despre șeful CFR Călători
Gigi Gavrilă, șeful ARF, a trenat licitațiile de material rulant

Desființarea ARF poate avea loc doar după anularea procedurilor de achiziție menționate sau închiderea acestora. Ori, în cazul licitației de trenuri inter-regionale nu s-a ajuns nici măcar la faza de depunere a ofertelor. Trebuie spus însă că îființarea ARF a fost decisă în mandatul de premier al lui Dacian Cioloș care s-ar putea opune radierii acestei instituții. Totuși numeroase societăți de cale ferată din Europa Centrală și de Est (Polonia, Slovacia, etc) achiziționează material rulant și își reformează calea ferată fără a beneficia de sclipirea unei astfel de organism birocratic.

Sindicatele cer desființarea ARF

Desființarea ARF este cerută insistent și de sindicate. În loc să vadă ARF drept un veritabil mijloc de reformă al căii ferate, sindicatele văd autoritatea ca o piedică în calea achizițiilor de material rulant.

Sindicaliștii sunt nemulțumiți de activitatea, mai bine zis lipsa de activitate, a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

”Și parcă nu era suficient eșecul politicilor naționale pentru redresarea transportului feroviar din România, ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară, înființată în 2017, în contextul politicilor europene pentru dezvoltarea transportului feroviar în Uniunea Europeană, reușește , ca după 4 ani de la înființare, să rateze monumental una dintre misiunile principale încredințate: achiziționarea prin fondurile UE puse la dispoziția țării noastre prin Cadrul financiar multianual 2014 – 2020, a 140 de trenuri noi, fiecare fiind formate din 4 sau 5 vagoane, conform documentației de licitație. Mai mult, ARF a distrus și orice perspectivă de a realiza achiziții noi, fiind incapabilă să realizeze două proiecte prin care se planificase achiziționarea a 280 de trenuri noi, prin Cadrul financiar multianual 2021 – 2027”, spuneau în urmă cu o săptămână sindicatele.

În altă ordine de idei, ministrul a informat că speră să aducă din PNRR un miliard de euro pentru reparația căii ferate. El a spus că în mod eronat România s-a concentrat doar pe anumite sectoare de cale ferată (Brașov – Curtici), lăsând de izbeliște restul. Oricum, sumele cheltuite pe modernizări care asigură totuși viteze nu foarte mari ale trenurilor sunt uriașe, nu cu mult mai mici decât cele la care se pot construi linii de mare viteză. El a criticat voalat decizia de spargere a CFR într-o multitudine de societăți de cale ferată, afirmând că toate țările au un astfel de conglomerat.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share