Site logo
23 februarie 2021

Sindicaliști din cadrul CFR-SCRL Societatea Comercială Reparații Locomotive, societate ce are acționar CFR Călători, dar care este independentă, având calitatea de filială, acuză CFR Călători de racolare de personal, dezinformare a acestuia, de furt de proprietate intelectuală și, nu în ultimul rând, de falimentare a companiei, in condițiile în care aceasta este datoare la bugetul de stat, ceea ce este un delict.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

 

Documente intrate în posesia Club Feroviar indică existența unui conflict puternic între angajații SCRL și CFR Călători pe tema activităților de reparații și întreținere a locomotivelor. În tot acest conflict, conducerea SCRL nu are un punct de vedere, fapt explicabil prin numirea acestei conduceri de către CFR Călători.

Acuzele apar într-o adresă semnată de Sindicatul Solidaritatea 2002, parte a Federației Naționale Mișcare Comercial.

Responsabilii sindicatului acuză faptul că CFR Călători pur si simplu a furat documentația pe baza căreia vrea să obțină certificarea ERI (unitate certificată pentru reparații și întreținere acordată de AFER).

SCRL este unitate deținută de CFR Călători, însă, având personalitate juridică, are active proprii printre care și documentația realizată pentru reparații.

„Specificațiile tehnice întocmite în anul 2019 de către SNTFC(…) au similaritate foarte mare cu cele întocmite de SCRL Brașov”, acuză sindicaliștii. CFR Călători a copiat inclusiv ordinea de verificare a agregatelor și componentelor, ordinea lucrărilor și a operațiilor efectuate. În majoritatea cazurilor textele sunt identice. Autorii spun că sunt identice titlurile, structura, capitolele, până și greșelile de redactare. Dacă SCRL Brașov a întocmit o singură documentație de reparație la toate locomotivele, la fel a procedat și CFR Călători care ar fi putut să realizeze câte o documentație pentru fiecare tip.

Cum a copiat CFR Călători documentația și cum se apără

Există și o explicație (nu justificare) a faptului că documentația e identică. În calitate de unic beneficiar al lucrărilor de reparație, CFR Călători a avizat documentația. Aceasta nu dă dreptul societății să utilizeze în scop propriu documentația, fără aviz scris al SCRL.

Pentru a înțelege substratul conflictului, trebuie spus că CFR Călători încearcă să se dezbare de o bună parte a SCRL Brașov. CFR Călători nu are însă echipamentele și utilajele necesare, forța de muncă superior calificată și certificarea necesară de la AFER. Ca urmare, a convins o parte a personalului să se angajeze la CFR Călători cu pretexul că unități și puncte de lucru SCRL vor fi desființate. Utilajele și echipamentele le folosește pe motiv că îi aparțin in calitate de acționar, iar certificarea ERI încearcă să o obțină folosind documentația ce aparține SCRL. Cel puțin asta susțin sindicatele. Personalul trebuie să fie unul specializat, acesta fiind destul de rar în România. E vorba de angajați care să știe să utilizeze aparate de verificare ultrasonică a grosimii bandajelor, să facă analize fizico-chimice ale materialelor, reparații aparatură pneumatică de frână. Sindicatele amenință că dacă se vor face lucrări de reparație la unitatea Tecuci cu persoane aparținând SCRL va apela la măsuri legale, în calitate de creditor al societății din partea salariaților SCRL Brașov (aflată în insolvență).

Într-o adresă trimisă Sindicatului zilele trecute, CFR Călători, sub semnătura directorului general Dan Marian Costescu se dezvinovățește. Compania spune:

  • Există asemănări cauzate de faptul că documentația a fost realizată pe baza aceluiași caiet de sarcini al CFR Călători.
  • Nomenclatoarele de lucrări trebuie să fie identice pentru același tip de lucrări, potrivit unui Ordin de ministru.
  • CFR Călători pretinde că face reparațiile cu patru dispozitive atestate AFER, printre care un subler special și un multimetru. Mai sunt menționate alte SDV-uri (scule, dispozitive, verificatoare) și echipamente care ar fi în proprietatea CFR Călători și care, până acum, au fost „puse la dispoziția” SCRL pentru lucrări (e interesant de văzut dacă aceste utilaje și echipamente apar în inventarul CFR Călători sau în cel al SCRL).

Problema furtului de personal

Sindicatele, creditor al insolvenței pentru drepturile salariale, acuză și racolare de personal din partea CFR Călători. Practic ele spun că angajații au fost dezinformați că punctele de lucru ale SCRL se desființează și că trebuie să treacă la CFR Călători.

Din data de 1 noiembrue a angajat personalul SCRL din aceste puncte de lucru prin dezinformare (Medgidia, Sight, Piatra Olt, Oravița – n.red.) păcălindu-i că SCRL Brașov nu dorește să mai asigure mentenanța in punctele (…) și că vor rămâne fără locuri de muncă”, spun liderii sindicali.

Sindicatele spun că managementul SCRL nu a cerut niciodată închiderea activității în punctele Basarab, Tecuci, Bacău și că sistarea activității este solicitată de CFR Călători , fiind impusă prin contractul de mentenanță. Astfel de solicitări sunt însă ilegale,căci fiind vorba de altă societate, CFR Călători nu poate cere așa ceva mai ales că este vorba de o societate în insolvență, iar astfel de măsuri trebuie să fie stabilite doar de administratorul judiciar. Ce drepturi are CFR Călători să condiționeze un contract de mentenanță locomotive de închiderea unor unități reparatoare ale companiei care repară  locomotivele?

Pe metoda „presiunii” asupra SCRL, CFR Călători cere desființarea punctelor de lucru Remiza Automotoare București, Basarab, Ciceu – Brașov, Bacău, Galați și Tecuci, Pitești. SCRL deține în total 1500 de angajați și are 13 puncte de lucru și secții.

CFR Călători, responsabilitate penală

Nu sunt vorbe mari, responsabilitatea juridică a CFR Călători în situația SCRL. Potrivit sindicatelor, SCRL este datornică la ANAF cu peste 100 de milioane de lei. Legea românească atrage responsabilitatea acționarului în cazul falimentării intenționate a unei companii ce are datorii către bugetul de stat. Ori, spun sindicatele, CFR Călători în prezent falimentează SCRL, iar odată închisă societatea reparatoare, cei peste 100 de milioane de lei vor ajunge gaură bugetară.

Motivul situației dificile în care se găsește SCRL este cauzat de:

  • plata cu întârziere a facturilor de către CFR Călători;
  • contracte de mentenanță impuse care nu acoperă nici măcar costurile de funcționare are SCRL;
  • plata unei ore de manoperă de peste două ori mai mică la SCRL, față de ora plătită reparatorilor privați de locomotive.

 

Cu toate aceste dificultăți, SCRL a reușit să aducă 28 de societăți private în rândul clienților la care repară locomotive (mai multe detalii în Memoriul atașat).

Urmare a faptelor de mai sus, sindicatele informează că au inițiat o acțiune penală. Sindicatele prezintă și două variante de redresare a societății, ambele conținând un plan de reorganizare pe trei ani, în urma căruia SCRL poate deveni o companie puternică în domeniul reparației de material rulant de tracțiune. (vezi Memoriu atașat).

Conferinţa de Infrastructură 2021

Anul European al căilor ferate valorifică potențialul transportului feroviar

Organizată de data aceasta în format online, Conferința de Infrastructură 2021 va continua tradiția evenimentelor trecute, de a aduna la același prezidiu atât administratori de infrastructură feroviară, cât și companii care execută construcția sau modernizarea infrastructurii feroviare.

Aceștia vor analiza și prezenta proiectele finalizate până acum, pe cele în derulare, dar și pe cele ce urmează să fie licitate sau pentru care se vor semna noi contracte de finanțare.

ÎNREGISTRARE

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share