Site logo
CFR renunță la terenul pe care a circulat una dintre cele mai vechi mocănițe din țară
16 mai 2024

CFR renunță la unele active. Aproape 20 de clădiri ale CFR Timișoara ar putea fi vândute, devenind inutile după modernizarea centralizării electromecanice Ilia-Lugoj, măsura urmând să fie discutată în ședința de Guvern de joi. Executivul mai analizează transferul a peste nouă hectare de teren de la CFR (concesiune) la Consiliul Local Alba Iulia, dar și modificări ale valorilor de inventar pentru bunurile concesionate CFR SA.

CFR renunță. 16 clădiri devin disponibile

Timișoara. Aici argumentul este modernizarea centralizării electromecanice pe raza Ilia-Lugoj. „Pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Timişoara există bunuri care aparţin domeniului public al statului, aferente secției de circulație interoperabilă Ilia-Lugoj, propuse pentru disponibilizare ca urmare a lucrărilor de modernizare la instalații, conform obiectivului de investiții „Modernizarea instalațiilor de centralizare electromecanică pe secția Ilia-Lugoj“.

Instalația de centralizare electromecanică a fost înlocuită cu instalația de centralizare electronică de linie tip ESTWL90RO. Mijloacele fixe afectate de lucrările de modernizare, reprezintă 16 clădiri şi se regăsesc în stațiile de cale ferată: Cliciova, Coșteiu Mare, Dobra, Făget, Holdea, Lăpugiu, Mănăștur și Margina. În aceste stații nu mai există activitate feroviară, motiv pentru care aceste bunuri pot fi expuse vandalizării, furturilor și degradărilor impuse de intemperii.

Procesele tehnologice aferente lucrărilor de reabilitare, modernizare, sistematizare sau desfiinţare efectuate la infrastructura feroviară publică, stabilite prin proiecte, vor conduce la disponibilizări, dezmembrări de elemente/părţi componente şi casări ale unor bunuri. Elementele concrete ale bunurilor rezultate în urma lucrărilor de modernizare şi reabilitare sunt alcătuite din materiale, piese de schimb şi celelalte elemente constitutive ale bunurilor cu durata normală de utilizare consumată sau neconsumată, a căror menţinere în funcţiune nu se mai justifică şi care se dezmembrează.

Componentele reutilizabile se vor folosi pentru lucrări de reparaţii sau întreţinere ale elementelor căii ferate în vederea menţinerii acesteia la parametrii de funcţionare şi siguranţă a circulaţiei, cu respectarea normativelor şi legislaţiei în vigoare.

Pentru celelalte componente care nu mai pot fi reutilizate, se va trece la valorificare, conform prevederilor legale în vigoare.

Este vorba de o suprafață construită de 267 metri pătrați și de o valoare de inventar de 90.837 lei (stațiile CF: Cliciova, Costeiu Mare, Dobra, Faget, Holdea, Lapugiu, Manastur, Margina).

Ce spune CFR SA despre terenurile de la Alba Iulia

Alba Iulia – Aici Guvernul va decide transferul unei suprafețe de aproximativ 94.000 metri pătrați teren către Consiliul Local Alba Iulia, teren pe care se găsește o cale ferată neinteroperabilă, concesionata CFR SA, dar dezafectată. Calea în cauză a fost afectată și de proiecte edilitare ale Primăriei din localitate.

Terenurile solicitate de Primăria Municipiului Alba Iulia au fost expropriate în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, iar în luna septembrie 1895 a fost inaugurată linia de cale ferată cu ecartament îngust Alba Iulia – Zlatna. Pe această linie ferată îngustă a circulat, în perioada 1895-1981 trenul cu aburi “Mocănița”, care parcurgea o distanță de aproximativ 40 km, traversând orașul Alba Iulia cu plecare din stația CF Alba Iulia, circulând prin satele din Valea Ampoiului până în orașul Zlatna.

După scoaterea din circulație a trenului cu aburi “Mocănița”, această linie de cale ferată a fost dezafectată în condiții legale în 1980-1982, iar terenul aferent acesteia a rămas în domeniul public, fiind preluat de România prin răscumpărare de la Ungaria în baza Tratatului de la Trianon în anul 1920.

Ulterior, în anul 1982 a fost finalizat traseul de cale ferată cu ecartament normal Alba Iulia – Zlatna, traseul fostei linii înguste din intravilanul municipiului Alba Iulia suferind modificări, o mare parte din acesta, respectiv suprafața de 94.118,00 mp solicitată de Primăria Municipiului Alba Iulia, fiind afectată în totalitate de rețeaua stradală a Municipiului Alba Iulia.

Citește aici povestea interesantă a mocăniței Alba Iulia

Având în vedere cele sus-menționate, precum și faptul că, încă de la data intrării în vigoare a OUG nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea SNCFR, republicată, cu modificările și completările ulterioare, linia de ecartament îngust Alba Iulia – Zlatna era deja dezafectată în totalitate, se constată că au încetat atât uzul, cât și interesul public național.

Reevaluări de inventar CFR

Și, în fine, tot joi, Guvernul va discuta modificări ale valorilor de inventar ale unor bunuri CFR în urma punerii în funcţiune a unor bunuri noi, modernizării/reabilitării unor bunuri aflate în domeniul public al statului și corectării/completării unor elemente de descriere tehnică reevaluărilor, desființărilor etc.

Guvernul va mai decide dacă e cazul să se modifice datele de identificare a unor bunuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate ”C.F.R.”- S.A., ca urmare a efectuării lucrărilor tehnice de cadastru.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share