Site logo
CFR SA casează și scoate la vânzare instalații feroviare vechi, șine, podețe și un info-chioșc vandalizat
11 februarie 2020
CFR SA casează macazuri vechiCFR SA casează macazuri vechi

CFR SA casează și scoate la vânzare mai multe mijloace fixe de pe regionalele Timiș, Brașov, Cluj, Craiova și Constanța. Printre activele care vor fi casate și/sau vândute se numără instalații feroviare vechi, șine de cale ferată, podețe, dar și un info-chioșc vandalizat din stația Basarabi, care nu mai poate fi reparat.

Adrian Bărbulescu

CFR SA casează macazuri vechi

Pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost puse în dezbatere publică trei proiecte de Hotărâri de Guvern privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului, a unor mijloace fixe aflate în administrarea ministerului şi în concesiunea CFR SA, în vederea reutilizării şi refolosirii, respectiv scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării după caz.

CFR SA casează nouă cabine de acari de pe Regionala Timișoara

Astfel, pe raza de activitate a Regionalei Timişoara există mijloace fixe aferente secțiilor CT4 Deva şi CT1 Timişoara, care aparţin domeniului public al statului, propuse pentru disponibilizare. Ele au rămas în urma lucrărilor de modernizare a instalaţiilor de centralizare electromecanică (secţia de circulaţie Ilia – Lugoj) cât şi electrodinamică, respectiv de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov – Simeria, tronsonul Coşlariu – Simeria, desfăşurate în staţiile Dobra, Simeria, Deva, Orăştie, Aurel Vlaicu, Coşteiu Mare, Cliciova, Mănăştur, Făget, Marginea, Holdea, Lăpugiu, respectiv interstaţiile Dobra-Ilia şi Lugoj-Lăpugiu.

Activele cu pricina fac parte din categoria Instalaţii fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare interoperabile: instalaţii CEM, BLA, CED, SBW, autostop, părţi componente din instalaţia de protecţie cale şi vecinătate PCV, linii de contact şi baterie cu acumulatori. Scoaterea din funcţie a acestor mijloace fixe nu afectează circulaţia feroviară pe liniile de circulaţie aferente proiectului.

De asemenea, sunt propuse pentru disponibilizare mijloace fixe aferente haltelor Zimandu Nou, Almaş, Aciuţa, Secusigiu, Baia de Criş, respectiv staţiei de cale ferată Sântana. Acestea au un grad ridicat de uzură fizică și nu mai prezintă utilitate. Mijloacele fixe în cauză fac parte din categoria Instalaţii fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare interoperabile şi neinteroperabile respectiv Alte instalaţii şi clădiri aferente infrastructurii feroviare interoperabile şi  neinteroperabile  şi reprezintă nouă cabine de acari.

Componentele reutilizabile se vor folosi pentru lucrări de reparaţii sau întreţinere a elementelor căii ferate în vederea menţinerii acesteia la parametrii de funcţionare şi siguranţă a circulaţiei, cu respectarea normativelor şi legislaţiei în vigoare. Pentru celelalte componente care nu mai pot fi reutilizate, se va trece la valorificare, se precizează în proiectul de act normativ.

CFR SA casează două podețe la Brașov. Ioan Pintea: ”Linia e desființată de 15 ani”

La nivelul Regionalei Braşov, sunt propuse pentru disponibilizare mijloace fixe aferente staţiilor de cale ferată Astra, Miercurea Sibiului. Activele respective au ajuns în această situație ca urmare a lucrărilor de desfiinţare şi reparaţie a liniilor de cale ferată, reconfigurarea dispozitivului de linii, respectiv a suspendării activităţii de triere.

Mijloacele fixe în cauză fac parte din categoriile Poduri care au legătură cu liniile ferate deschise circulaţiei acestora, interoperabile, linii ferate de circulaţie şi aparate de cale interoperabile, respectiv Triajul de reţea Braşov, linii interoperabile. Este vorba de două podețe situate pe linia curentă Braşov Triaj-Astra și șase aparate de cale (macazuri) din staţia Miercurea Sibiului). ”Linia Brașov-Triaj-Astra a fost desființată în urmă cu 15 ani. Podețele respective le vom scoate la valorificare, în condițiile legii. La fel se va întâmpla și cu cele șase aparate de cale de la Miercurea Sibiului, pentru că ele au fost deja înlocuite cu unele noi. Asta este procedura”, a declarat pentru Club Feroviar Ioan Pintea, directorul Regionalei Brașov.

CFR SA casează bariere cu manivelă și macazuri la Cluj

Pe raza de activitate a Regionalei Cluj sunt propuse pentru casare mijloace fixe care aparţin domeniului public al statului, din cauza faptului că nu mai prezintă utilitate funcţională în exploatare, au un grad de uzură avansat sau sunt excedentare ca urmare a scăderii activităţii de manevră şi circulaţie.

Mijloacele fixe în cauză fac parte din categoriile Linii ferate de circulaţie şi aparate de cale interoperabile şi neinteroperabile, Poduri care au legătură cu liniile ferate deschise circulaţiei acestora interoperabile respectiv Instalaţii fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare interoperabile şi neinteroperabile şi reprezintă treceri la nivel, aparate de cale, linii de cale ferată, barieră cu transmisie mecanică (cu manivelă), podeţe, pod, linie de transport energie electrică, instalaţii, grup electrogen.

Printre altele, vor fi casați peste 4,5 km de șină de cale ferată, un pod, două podețe și 38 de aparate de cale (macazuri), în valoare totală de inventar de peste 7,3 milioane de lei.

Linii de contact și transformatoare, casate la Craiova

La rândul ei, Regionala CF Craiova propune pentru disponibilizare mijloace fixe aferente staţiilor de cale ferată Craiova, Filiaşi, Bălteni Olt, respectiv interstaţiei Strâmbuţa-Livezeni.

Acestea vor fi casate din cauza faptului că au acumulat un grad avansat de uzură sau nu mai prezintă utilitate funcţională. Activele în cauză fac parte din categoria Instalaţii fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare interoperabile şi reprezintă instalaţii macaz, linii de contact, transformator şi grup electrogen.

La Constanța a fost vandalizat un info-chioșc. Dorin Maer: ”Nu se mai poate repara”

Pe raza de activitate a Regionalei Constanţa se propun pentru disponibilizare mijloace fixe ca urmare diminuării activităţii de trafic, scăderii eficienţei funcţionării şi închiderii unor staţii sau halte de cale ferată.

Activele în cauză fac parte din categoriile Instalaţii fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare interoperabile, neinteroperabile respectiv Alte instalaţii şi clădiri aferente infrastructurii feroviare interoperabile. Concret, este vorba de instalaţii, invertori statici, circuite de cale electronice, grupuri electrogene, posturi de transformare, linii de contact, celule electrice şi clădiri/cabine, aflate în stare avansată de degradare, care nu mai corespund din punct de vedere tehnic şi nu mai pot fi utilizate.

Un caz aparte în ceea ce privește Regionala Constanța îl reprezintă un info-chioșc din staţia de cale ferată Basarabi, care va fi casat din cauza distrugerii (devastării). În cadrul proiectului „Reabilitarea liniei CF Bucureşti–Constanţa“, au fost montate echipamente tip „info-chioşc” în staţiile Cernavodă Pod, Medgidia, Basarabi şi Constanţa.

La Basarabi s-a constatat devastarea acestuia, iar Poliţia TF Constanţa, în urma unei anchete, a constatat persoana responsabilǎ de acest fapt, căreia i-a întocmit dosar juridic în vederea recuperării pagubei. Chiar dacă instanţa a stabilit clar cine este vinovatul și a dispus executarea silită, prejudiciul nu a putut fi recuperat, deoarece infractorul nu deținea niciun fel de bunuri care să poată fi valorificate.

”Info-chioșcul respectiv nu se mai poate repara, așa că vom folosi noi ce mai putem din el. Am mai avut unul vandalizat la Medgidia, dar acela a putut fi reparat și repus în funcțiune. În general, aceste aparate se montează în sălile de așteptare, iar noaptea, dacă nu e activitate, apar tot felul de astfel de acțiuni de vandalizare”, a declarat pentru Club Feroviar Dorin Maer, directorul Regionalei Constanța.

Info-chioșcul de la Basarabi are o valoare de inventar de 76.457,16 lei, echivalentul a aproximativ 16.000 de euro.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share