Site logo
10 martie 2020
restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorinărestructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

Compania care administrează concordatul CFR Marfă spune că oferta de concordat, pentru care s-a solicitat omologarea, nu cuprinde plata ajutorului de stat. Dar, încă de la început, iminența plății a fost luată în calcul la elaborarea strategiei. Conducerea CFR Marfă neagă primirea oricărui titlu executoriu pentru ajutorul de stat încasat în 2013 de către operatorul de transport.

Doru Cireașă

restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

Returnarea ajutorului de stat nu este inclusă în oferta de concordat, dar, atunci când va veni momentul, banii vor fi plătiți, căci, încă de la început, strategia elaborată a luat in calcul această situație, astfel poate fi sintetizată poziția CITR, fosta Casă de Insolvență Transilvania, privind situația în care se găsește operatorul feroviar național de transport mărfuri.

Marți surse neoficiale au declarat că CFR Marfă ar fi primit deja decizia de la ANAF privind returnarea ajutorului de stat, în sumă de aproape 600 de milioane de euro. Informația a fost infirmată de către directorul general al CFR Marfă, Traian Preoteasa.

CFR infirmă primirea deciziei

„Nu e adevărat, nu a ajuns nimic în Minister (cel al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor – n.red.), aș fi primit-o și eu. Nu știu dacă a ieșit din Consiliul Concurenței căci au o perioada de 5 zile  – 10 zile, după care merge la ANAF să facă o calculație la virgulă,  căci ei (Comisia Europeană – n.red.) dă date aproximative în decizie. ANAF trebuie sa facă o calculație care ține de la cinci zile la două luni și în două luni să transmită la Comisia Europeană suma recalculată, după care de abia atunci vine în companie, cu suma calculată la virgulă”, explică Traian Preoteasa.

Dar care este situația ajutorului de stat? CITR explică: „Oferta pentru care s-a solicitat omologarea, depusă la dosar, a fost votată de către creditorul care deține peste 75% din totalul datoriilor CFR Marfă S.A. (anume CFR SA – n.red.). În momentul de față nu există un titlu executoriu împotriva CFR Marfă S.A, prin care compania să fie obligată să achite ajutorul de stat, astfel că oferta de concordat pentru care s-a solicitat omologarea nu cuprinde plata ajutorului de stat”, spun oficialii CITR.

Strategia adoptată a luat în calcul decizia CE

Însă, continuă ei, „strategia abordată – și nu este vorba despre sume – a avut în vedere de la început contextul iminentei decizii a Comisiei Europene, deoarece încă din anul 2018, au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene informații despre procedura Comisiei Europene privind un presupus ajutor de stat acordat CFR Marfă”. Ei mai spun că „există soluții în cadrul procedurii de concordat prin care poate fi abordată și această creanță”.

 Creditorul, nesemnatar al concordatului, poate semna ulterior convenție cu debitorul

Cum va avea loc modificarea ofertei de concordat? Se va putea face aceasta la momentul la care va sosi și decizia ANAF? CITR spune că da. „Oferta de concordat reprezintă o negociere – un contract între debitor și creditorii săi, care este ulterior omologat de către o instanță de judecată. Legislația permite posibilitatea ca orice creditor care nu este semnatar al concordatului să poată ulterior semna o convenție cu debitorul (să adere la procedura de concordat)”, afirmă CITR.

Adică, la momentul la care ANAF va deveni principalul creditor, vor fi deschise discuțiile cu acesta. Fără prea multe flexibilități însă din partea acestuia căci, dacă CFR SA are interesul ca CFR Marfă să nu moară, ANAF pur si simplu vrea doar banii de la CFR Marfă, cu orice preț, inclusiv cel al falimentării operatorului de transport.

CITR spune însă că negocierile vor lua în calcul toate părțile implicate. „Un avantaj important al procedurii de concodat este flexibilitatea – debitorul poate negocia cu creditorii cele mai bune soluții tinând cont de toate părțile implicate. Este vorba despre o negociere individuală, dar într-un cadru colectiv”, explică CITR.

De unde a calculat CE ajutorul de stat

Comisia Europeană a anunțat în ultimele zile ale lunii februarie că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 milioane de euro. România trebuie acum să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente, potrivit unui comunicat de presă al Comisiei Europene.

La 18 decembrie 2017, Comisia a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special:

  • conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1 669 de milioane RON) în 2013 și
  • necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.

Comisia a constatat că acțiunile statului din iunie 2013 vizând executarea silită a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și taxele restante ale societății CFR Marfă la bugetul de stat au fost conforme cu piața.

Cu toate acestea, în ceea ce privește restul de măsuri identificate, Comisia a constatat că, în cazul de față, statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. În plus, chiar dacă statul ar fi acționat în calitatea sa de acționar și, prin urmare, criteriul operatorului privat în economia de piață ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abținut să obțină în mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fără o compensație financiară suficientă. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share