Site logo
6 februarie 2021

Caz unic in istoria licitațiilor publice din România. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, entitate specializată în achiziții publice, infirmă într-o decizie a sa argumentația Guvernului care stă la baza excluderii companiilor din state terțe, printre care și din China, din licitațiile la proiecte finanțate din fonduri publice.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Ludovic Orban la Astra Vagoane
Pe hârtie Guvernul se declară susținător al industriei românești. Orban în vizită la Astra Arad.

Mai mult, CNSC obligă a doua oară Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) să renunțe la câteva cerințe ridicate la licitația de 20 de trenuri regionale și care ar duce la excluderea asocierii româno-chineze Astra Vagoane – CRRC din competiție.

Practic, o decizie similară a mai fost dispusă de CNSC și în decembrie, însă, în mod ilegal, ARF a refuzat să o pună în aplicare, așteptând probabil să intre în vigoare Ordonanța Guvernului care ar scoate definitiv din joc Astra Vagoane – CRRC.

Decizia de joi obligă ARF să pună în practică o altă decizie a CNSC din decembrie. Ironic, dacă ARF va refuza din nou acest lucru, probabil că va veni o a treia decizie a CNSC cu același conținut.

Istoria recentă a licitației

În urma introducerii unor cerințe în licitație de către ARF, Astra Vagoane – CRRC s-a adresat CNSC.

Cerințele ridicate intempestiv de către ARF priveau omologarea ramelor, furnizarea unor rame bazate pe design dovedit și prezentarea surselor de aprovizionare a echipamentelor.

În decembrie, CNSC a respins cerințele ARF. „Obligă autoritatea contractantă la eliminarea cerințelor introduse prin clarificarea din oficiu nr. 22/402/10.11.2020, relativ la impunerea ofertării unui produs deja omologat în conformitate cu reglementările europene la momentul ofertării sau bazat pe un produs deja omologat în conformitate cu reglementările europene, și a oricăror mențiuni corespondente, precum și a cerințelor introduse la secțiunea 13.5 Sursele principalelor elemente/echipamente. Măsurile de remediere dispuse vor fi aduse la cunoștința operatorilor economici, prin publicarea lor în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, în termen de zece de zile de la data primirii prezentei decizii”.

ARF a prelungit termenul de depunere a ofertelor, însă nu a vrut sau a „uitat” să aplice decizia CNSC privind omologarea ramelor, prezentarea surselor de echipamente și design-ul dovedit, impuse de ARF.

Ca urmare, în ianuarie, Astra Vagoane – CRRC s-a adresat din nou CNSC solicitând suspendarea procedurii până când ARF nu va pune în practică decizia CNSC.

Joi CNSC a dat din nou dreptate asocierii Astra Vagoane-CRRC. „Admite contestația formulată de CRRC QINGDAO SIFANG CO.LTD., în contradictoriu cu AUTORITATEA PENTRU REFORMA FEROVIARĂ, în calitatea de autoritate contractantă și obligă autoritatea contractantă la punerea în aplicare a deciziei nr. 2339/C2/2614/17.12.2020, prin publicarea măsurilor de remediere, în acord cu cele dispuse prin respectiva decizie, în termen de 10 zile de la comunicarea prezentei, cu prelungirea corespunzătoare a termenului de depunere a ofertelor”, menționează decizia.

Nu este clar dacă de data aceasta ARF va respecta decizia CNSC cu riscul propulsării asocierii româno-chineză drept câștigătoare a licitației, în pofida curentului guvernamental că firmele chineze nu trebuie primite în licitații.

Decizia CNSC, o palmă dată Guvernului

Acesta este un al doilea aspect al deciziei de joi a CNSC deoarece în motivarea Memorandumului, Guvernul a susținut că produsele chineze nu sunt omologate în UE. Ori, CNSC spune, cel puțin în acest caz, că omologarea nici nu trebuie să existe atât timp cât ofertantul se obligă să o obțină și să livreze ramele în timpul la care s-a angajat. Ar fi o restrângere a competiției, spuneau anterior și judecătorii.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share