Doi constructori români de căi ferate și firma pe care aceștia o dețin au fost achitați definitiv vineri de Curtea de Apel Galați, într-un dosar șubred în care DNA îi acuza de fraudă cu fonduri europene. Faptele invocate de procurori s-ar fi produs acum mai bine de un deceniu și vizau consolidarea unui pod peste râul Milcov.
Adrian Bărbulescu
Societatea Arcada Company, patronii acesteia, Spiru Mantu și Mihai Humă, șeful și dirigintele de șantier și membrii comisiei de recepție de la Drumuri Naționale Vrancea erau acuzați că, în perioada 2010-2011, nu ar fi respectat proiectul privind consolidarea unui pod peste râul Milcov, afectat de inundațiile din 2005, și nu ar fi plantat 30.000 de puieți de salcâm, așa cum s-a consemnat în procesul verbal de recepție din 28 iulie 2010.
Curtea de Apel Galați confirmă achitarea dispusă de Tribunalul Galați
După o primă achitare la Tribunalul Galați, vineri, 2 aprilie 2021, a venit și sentința definitivă a Curții de Apel Galați, care a dispus, de asemenea, achitarea.
”Admite apelurile declarate de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Galați şi de inculpaţii Humă Mihai, Mantu Spiru şi S.C. Arcada Company S.A. Galați. Desfiinţează în parte, sentinţa penală nr. 530/30.12.2019 a Tribunalului Galați, iar în rejudecare: Modifică dispozițiile privind achitarea inculpaților Bostan Mihai şi Pascu Cătălin – Mihai, pentru infracţiunile de complicitate la folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de acesta ori în numele ei, prevăzută de art. 48 alin. 1 Cod penal, raportat la art. 181 alin. 1 din Legea nr. 78/2000, cu aplicarea art. 5 alin. 1 Cod penal şi fals în înscrisuri sub semnătură privată prevăzută de art. 322 alin. 1 Cod penal, cu aplicarea art. 5 alin. 1 Cod penal, în sensul că, în cazul infracțiunii de fals în înscrisuri sub semnătură privată, se reține forma continuată a acesteia, prevăzută de art. 322 alin. 1 Cod penal, cu aplicarea art. 35 alin. 1 Cod penal și art. 5 Cod penal. Modifică dispozițiile privind achitarea inculpaților Humă Mihai și Mantu Spiru pentru infracţiunea de folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de acesta ori în numele ei, prevăzută de art. 181 alin. 1 din Legea nr. 78/2000, cu aplicarea art. 5 alin. 1 Cod penal, în sensul reținerii prevederilor art. 16 al. 1 lit. c Cod procedură penală în locul prevederilor art. 16 alin. 1 lit. b teza I Cod de procedură penală. Modifică dispozițiile privind achitarea inculpatei S.C. Arcada Company S.A. Galați pentru infracţiunea de folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de acesta ori în numele ei, prevăzută de art. 181 alin. 1 din Legea nr. 78/2000, cu aplicarea art. 5 alin. 1 Cod penal, în sensul reținerii prevederilor art. 16 alin. 1 lit. b teza I Cod de procedură penală, pentru actul material vizând procesul – verbal pentru verificarea calității lucrărilor ce devin ascunse nr. 75/28.07.2010 (fila 4119 din Certificatul Intermediar de Plată nr. 12) ți al reținerii prevederilor art. 16 al. 1 lit. c Cod procedură penală, pentru actul material vizând situația de lucrări la terminare (fila 4088 din Certificatul Intermediar de Plată nr. 12) ți pentru actul material vizând lista de cantități lucrări poduri DN 2 M km 38+700 – grupa de lucrări: consolidare, lista de cantități DN 2M, (fila 4118 din Certificatul Intermediar de Plată nr. 12). Respinge ca nefondate apelurile declarate de inculpatul Bostan Mihai și de partea civilă Statul Român – prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor împotriva sentinţei penale nr. 530/30.12.2019 a Tribunalului Galați. (…) Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică azi 02.04.2021”, se arată în Decizia Penală nr. 436/A/02.04.2021, așa cum este ea prezentată pe portalul instanțelor de judecată din România.
Arcada Company era doar subcontractor la lucrarea executată de Vega 93
Mai pe românește, rechizitoriul procurorilor de la Direcția Națională Anticorupție nu a stat în picioare, iar cei doi constructori români de cale ferată au scăpat definitiv de toate învinuirile aduse.
Dar să vedem care au fost acestea. Din capul locului se impune precizarea că lucrarea înfierată de DNA era executată de Vega 93, firma deținută de Cornel Istrate care între timp a intrat în insolvență, iar activele sale au fost scoase la mezat. La consolidarea podului rutier din județul Vrancea, Arcada Company SA era doar subcontractor.
Inculpații din dosarul căruia tocmai i s-a pus cruce de către Curtea de Apel galați erau acuzați că ar fi falsificat procesul-verbal de recepție care atesta plantarea celor 30.000 de puieți de salcâm la data de 28 iulie 2010. Prejudiciul reclamat de procurori se ridica la aproape 140.000 de euro. ”Membrii comisiei au creat un folos necuvenit în patrimoniul S.C. Arcada Company S.A. Galați, constând în contravaloarea lucrărilor de plantare și întreținere puieți salcâm, în cuantum de 138.600 euro”, au arătat procurorii DNA Galați.
Magistrații de la Tribunalul Galați au constatat că, totuși, plantarea puieților a avut loc, în perioada noiembrie-decembrie 2010. Era vorba de 30.000 de puieți de salcâm cumpărați de la Ocolul Silvic Focșani, cu prețul unitar de 4,62 de euro bucata, în total 138.600 de euro, bani decontați apoi din fonduri europene.
Salcâmii au fost mâncați de vacile de pe islazul comunal
În instanță, dosarul a căpătat și accente hilare. Judecătorii au constatat că plantația de salcâm a fost distrusă ulterior pentru că plantarea s-ar fi făcut necorespunzător, în sol înghețat, iar puieții de salcâm ar fi fost mâncați de vitele de pe islazul comunal alăturat. Pe cale de consecință, magistrații au concluzionat: ”Deficiențele în execuția lucrării de plantare de puieți, culpa și răspunderea (…) pentru aceste lucrări sunt probleme care exced cadrului procesual, ele având izvorul și rezolvarea în clauzele contractului de lucrări și nu (…) penal”.
În traducere liberă, nu există nicio faptă penală, iar procesul a consumat degeaba timpul și resursele magistraților. Plantarea puieților a avut loc, contrar celor susținute de procurori, iar faptul că ei nu au fost întreținuți nu poate fi imputabil constructorului, ale cărui atribuții nu erau să păzească arborii de vacile de pe islazul comunal.
Constructori români de căi ferate, în topul excelenței
Patronii Arcada Company SA din Galați aunt un exemplu de constructori români de căi ferate serioși, cea mai mediatizată lucrare a sa fiind racordul feroviar către Aeroportul Intenațional Henri Coandă Otopeni, inaugurat la finele anului trecut de președintele Klaus Iohannis.
Mai explicit, Arcada Company este în domeniul construcțiilor feroviare la fel cum este UMB Spedition a lui Dorinel Umbrărescu în cel al construcțiilor de drumuri naționale și autostrăzi. Compania gălățeană a căpătat o ascensiune fulminantă în ultima perioadă, după ce a fost cooptată de Alstom în proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare de pe Coridorul IV. Cel mai recent exemplu este proiectul de modernizare a căii ferate ditre Brașov și Sighișoara.
Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finanțelor, în 2019 Arcada Companu SA Galați a a avut o cifră de afaceri netă de 256.912.091 lei și un profit de 41.141.988. Societatea a avut în anul menționat un număr mediu de 582 de angajați.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail