Site logo

Cum a prelungit ”din pix” SRCF Iași cu doi ani repararea a 7 km din Magistrala 600

6 martie 2025
reparații pe calea ferată Tecuci-Iașireparații pe calea ferată Tecuci-Iași

Atriburea către o firmă fără niciun fel de experiență anterioară în domeniul feroviar a unui contract pentru reparații pe calea ferată Tecuci-Iași, Magistrala 600, s-a dovedit a fi o decizie neinspirată a SRCF Iași. Am avertizat asupra acestui lucru atât la semnarea contractului, cât și ulterior, pe parcursul derulării lui și iată că acum se dovedește (din păcate pentru infrastructura feroviară) că am avut dreptate. Termenul de finalizare a lucrărilor a fost modificat de la decembrie 2024 la decembrie 2026.

italian condamnat pentru delapidare reparații pe linia ferată Tecuci-IașiÎn februarie 2023, SRCF Iași și SC Ness Proiect Europe SRL Ploiești au semnat contractul pentru execuția lucrărilor de tip Quick Wins pe 41 de km din linia de cale ferată Tecuci-Iași, între stațiile Tutova și Munteni (Fir II), de la km 286+163 până la km 289+200 și de la km 324+000 până la km 328+000. În total, o distanță de 7,037 km sau 12,065 km desfășurați (inclusiv linii abătute).

Valoarea contractului este de 163,605 milioane de lei (echivalentul a aproape 33 de milioane de euro), fără TVA, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în luna iunie a anului 2023. Durata contractului a fost fixată la 18 luni, drept pentru care lucrările ar trebui să se finalizeze în luna decembrie a anului trecut.



Lucrările de reparații pe calea ferată Tecuci-Iași au început cu un ritm foarte lent

Numai că într-un an și patru luni de când fusese dat ordinul de începere a lucrărilor șantierul ajunsese la un stadiu fizic de doar 50%. Apoi, ritmul lucrărilor a început să accelereze, iar Sucursala Regională de Căi Ferate Iași se lăuda lună de lună, în toamna anului trecut, cu acest lucru. Ba chiar, în fiecare postare pe această temă susținea că termenul de finalizare este luna decembrie 2024.

Ultima referire la termenul de finalizare ca fiind ultima lună a anului trecut datează din luna octombrie. Am avertizat de atunci că estimarea nu este realistă, în articolul intitulat SRCF Iași speră să se-ngrașe porcu-n Ajunul Ignatului pe linia ferată Tecuci-Iași.

La SRFC Iași, iarna s-a transformat în vară, pe versuri de Adrian Păunescu

Apoi, au mai fost puse postări triumfaliste pe pagina de Facebook CFR Infrastructura Iași, însă nu a mai fost menționat niciun termen.








Asta până la finele lunii ianuarie 2025, când pe aceeași pagină de pe rețeaua de socializare apărea următoarea postare: ”Lucrările de tip Quick Wins pe linia CF Tecuci – Iași avansează și au atins un stadiu de execuție de aproximativ 80%! Deși suntem în perioada de iarnă, lucrările au fost reluate recent, beneficiind de vreme favorabilă. Astfel, de la începutul lunii ianuarie 2025, s-a realizat substratul pentru înlocuirea aparatelor de cale în stația Bârlad, precum și o serie de operațiuni de balastare a căii pe intervalul Zorleni-Bârlad. În continuare se execută lucrări la schimbătorii de cale din stația CF Bârlad. Condiționat de menținerea mobilizării și o vreme favorabilă, se estimează finalizarea lucrărilor la suprastructura feroviară pe cei 41 km între stațiile Tutova și Munteni în vara acestui an”.

Deci iarna s-a transformat în vară. Ca în piesa ”Iluzia unei insule” a lui Valeriu Sterian, pe versuri de Adrian Păunescu: ”Nu-ți face probleme – e mijlocul verii/ E mijlocul iernii, ciudată poveste”.

Decembrie 2026, în loc de decembrie 2024

Alte surprize apar atunci când consultăm rubrica ”Stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile” de pe site-ul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA dăm de alte surprize.

Într-adevăr, situația aferentă lunii ianuarie 2024 indică un stadiu fizic de 81,5%, chiar superior celui indicat de SRCF Iași. Însă data estimată a finalizării este decembrie 2026, nicidecum vara acestui an, așa cum se arată pe pagina de Facebook a SRCF Iași. Iar lungimea desfășurată a tronsonului vizat este de 12,065 km, așa cum am scris noi, nu 41 km, așa cum se arată în postarea respectivă. 41 km are întregul tronson, însă lucrările se desfășoară doar pe puțin peste 12 km.

Ingrediente: zero experiență în domeniul feroviar, Italia, anchete DNA și condamnare pentru delapidare

În final, să reluăm pe scurt ceea ce am mai scris despre firma Ness Proiect Europe din Ploiești, care are ca obiect de activitate ”lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale” și până la semnarea contractului cu SRCF Iași nu a mai avut în portofoliu niciun proiect feroviar.

Patronul firmei este Mihai Florian Vaida, fost contabil ploieștean. Potrivit PressHub, Vaida a dat mai multe declarații sub identitate protejată într-un dosar al DNA Ploiești, apoi și-a schimbat depoziția în favoarea fostului baron local Mircea Cosma, fost președinte al CJ Prahova. Același Vaida a fost directorul economic al firmelor controlate de omul de afaceri Petrică Ușurelu, care a construit West Park din Ploiești, în urma unui parteneriat cu firme belgiene, afacere ce a generat o anchetă a DNA.

Cu prilejul semnării contractului care face obiectul acestui articol, pe 9 februarie 2023, alături de Mihai Florian Vaida la sediul SRCF Iași a fost prezent și italianul Maurizio Formicola, om de afaceri influent în județul Iași. Afacerile lui Formicola de la Iași nu sunt în domeniul feroviar. Formicola este administrator unic în cadrul mai multor firme ieșene, cu activități în domeniul comerțului și al alimentației publice.

Maurizio Formicola a avut și el probleme cu legea, precum actualul său angajator, Mihai Florian Vaida, la a cărui firmă, Ness Proiect Europe, italianul este director de Dezvoltare. El s-a ales cu un dosar penal pentru delapidare de pe vremea când era administrator la o altă firmă, Wide Ro International SRL, deținută de un conațional de-al său, Angelo Muolo. Între timp, Formicola a fost condamnat definitiv în justiție.



Share