Site logo

Cum vede Bogdan Chirițoiu problemele cu metroul Bucureşti

30 martie 2021

Idei pentru unii surprinzătoare ale președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Într-o declarație făcută luni, el a lăsat să se înțeleagă că grevele au și o latură pozitivă – anume demonstrează că Guvernul ia măsuri să închidă problemele pe care „le ducem noi în spate”. Alte abordări ale sale, anume că minusurile generate de unele companii sunt contrare ideii de activitate economică, ar duce inclusiv la închiderea unor mari companii occidentale de stat din zona Transporturilor (DB Cargo, pierderi de 1,8 miliarde euro în cinci ani anteriori anului 2019).

doru.cireasa@clubferoviar.ro

ajutorul de stat pentru CFR Marfă Chirițoiu despre CFR Marfă investigația CE la CFR Marfă

Metrorex este un monopol lipsit de orice control, plătit de întreaga populaţie a ţării, iar Consiliul Concurenţei a solicitat Metrorex o analiză a costurilor şi separarea activităţii de transport public de celelalte activităţi comerciale, a afirmat, luni, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în cadrul evenimentului online PRIA Competition 2021, potrivit Agerpres.ro.

“Mă bucur că văd în ultima vreme un număr de greve, cum ar fi cele din minerit, de la huilă, greve la mineritul de uraniu, greva de la metrou de la sfârşitul săptămânii trecute, toate astea sunt semne că ceva se mişcă în economia noastră şi că Guvernul ia măsuri să închidă din problemele pe care le ducem cu toţii în spinare de mai mulţi ani”, a arătat Chiriţoiu.

În opinia sa, grevele sunt nişte simptome ale faptului că există o problemă şi că organismul politic luptă cu ea.

“Ceea ce este un lucru bun, că încercăm să rezolvăm aceste probleme care s-au acumulat de mulţi ani. Trebuie soluţii care să ţină cont de problemele sociale şi de datoria statului de a oferi alternative oamenilor, pentru că nu e ok să punem populaţia să plătească taxe ca să susţinem activităţi teoretic economice, pentru că nu este o activitate de binefacere, ci una economică, iar sarcina ei este să genereze un plus. Însă multe companii de stat nu generează niciun plus, ci generează minusuri, ceea ce este contrar ideii de activitate economică şi de economie de piaţă şi este împotriva interesului nostru naţional. În loc să consumăm banii pe care îi luăm de la oameni pe autostrăzi, pe spitale, şcoli, îi dăm pentru companii care distrug valoare, care cauzează pierderi”, a continuat el.



Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei a aprobat noul contract din Metrorex şi Ministerul Transporturilor privind acordarea subvenţiilor doar cu condiţia realizării unei analize a costurilor.

“Problema la metrou este că e un monopol lipsit de orice control. Oamenii ăia, până acum, puteau să-şi pună orice costuri credeau ei, nimeni nu le limita costurile, ce salarii credeau ei, rezulta o notă de plată şi se duceau cu nota de plată la stat. Nu creşteau (preţurile – n.r.) ca să nu supărăm populaţia şi atunci gaura asta, care era nelimitată, era prezentată statului, iar statul o plătea. E un fel de a spune că statul o plătea, că statul nu are niciun ban al lui, statul nu poate să plătească decât luând din banii cetăţenilor”, a subliniat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Consiliul Concurenței este însă o altă instituție unde salariile sunt mult peste media națională, situație poate asemănătoare cu cea de la Metrorex. Potrivit bugetului pe 2021, Consiliul are o cheltuială brută medie lunară pe salariat de peste 12.000 lei, respectiv costuri cu salariile anuale de peste 50 de milioane lei și un număr de 330 de angajați. 

Metroul bucureștean plătit din banii tuturor românilor

El consideră că este o ironie faptul că metroul din cel mai bogat oraş al ţării este plătit din banii populaţiei din întreaga ţară.

“Deci restul de 18 milioane de români plătesc ca cei mai bogaţi români, bucureştenii, să aibă metrou. Şi dacă ar fi fost plătit doar de către bucureşteni, nu şi de restul României, tot nu e în regulă să am o companie care doar vine cu note de plată. Şi nu există un control al acelor costuri”, a precizat Chiriţoiu. El nu a spus nimic despre metroul clujean care – există speranțe ale autorităților locale – va fi finanțat de la bugetul de stat sau despre unele aeroporturi ce urmează aceeași soartă a subsidiilor naționale.

Acesta a recomandat comparaţia cu metrouri din alte ţări. “Metroul de la noi trebuie să se compare cu alte metrouri, să vedem care sunt cheltuielile la noi, ţinând cont de costurile de la noi şi de preţul forţei de muncă din România. Deci trebuie să vedem care sunt costurile rezonabile. Să existe o metodologie de calcul în care spunem cam cât ar trebui să coste călătoria cu metroul şi, în fine, este o decizie politică cât luăm din bilete şi cât plătim ca subvenţie, dar măcar costul acesta total, cât consumă compania, nu poate fi nelimitat, trebuie să existe o metodologie clară de estimare a costurilor rezonabile”, a susţinut Chiriţoiu. Comparațiile sunt însă limitate ca relevanță, urmare a faptului că problema costurilor este depedentă de starea și gradul de noutate și performanță a materialului rulant.

Totodată, Consiliul Concurenţei a cerut separarea activităţii de servicii publice de metrou şi cea de activităţi comerciale, pentru a exista o evidenţă separată a lor, a adăugat el.

Circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată vineri, 26 martie, de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii, aceştia coborând în tunel, pe calea de rulare, şi împiedicând pornirea la timp, conform programului normal, a trenurilor de pasageri.



Share