Conducerea operatorului feroviar de stat și-a propus să lanseze în perioada următoare școli de personal la CFR Călători, pentru a compensa deficitul de angajați care va apărea în urma pensionărilor.

școli de personal la CFR Călători primele trenuri la Aeroportul Otopeni
Experimentatul mecanic Iulian Alexe așteaptă colegi tineri

”Am văzut această criză de personal acum 10-15 ani în vestul Europei la companiile cu care am lucrat şi am realizat atunci ca nici România nu va fi ocolită. Era doar o problemă de timp. Într-adevăr, undeva în 2016 vârsta medie a sărit de 50 de ani şi în lipsa unor măsuri, a crescut an de an. La CFR Călători, de exemplu, trecuse de 53 de ani în ianuarie 2020 când am preluat compania. La o primă vedere, lucrurile nu par extrem de grave, dar pentru anumite categorii profesionale, cum ar fi mecanicii de locomotivă, care au un regim special de muncă şi pot ieşi la pensie începând chiar cu 51-52 de ani, apropierea de aceste valori trebuia demult să fie un semnal de alarmă şi să constituie o prioritate. (…) Situaţia nu este mult diferită nici pentru conductori, casieri, revizori de vagoane sau alte categorii, pentru aceştia însă vârstele de pensionare sunt ceva mai mari, in funcţie de regimul lor de muncă”, a declarat pentru News.ro directorul general al CFR Călători, Dan Costescu.

550 de mecanici de locomotivă se vor pensiona în următorii cinci ani

El susține că a început o strategie privind resursele umane la CFR Călători. ”Concret, am început în februarie 2020 cu evaluarea problemelor. Am constatat că datele despre colegii care urmau să se pensioneze erau disponibile doar pentru câteva luni, cel mult până la sfârşitul anului. Dacă pentru casieri de exemplu, aceasta nu era o mare problemă, pentru că pregătirea lor durează doar câteva luni, pentru mecanici, lipsa datelor ne crea mari dificultăţi pentru că formarea lor durează circa trei ani.  (…) Am constatat că în cinci ani, 550 îndeplinesc condiţiile de pensionare, cu un vârf în primii ani, de 210 şi respectiv 190, adică generaţiile numeroase născute în 1968-1970, dar în următorii trei ani, ieşirile s-ar reduce semnificativ la doar circa 68, 49 şi respectiv 33 de mecanici pe an”, a spus Costescu.

CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează Târgul de Carieră Feroviară în România ediţia a IV-a, în zilele de 24 și 25 martie 2021, realizând astfel legătura directă între angajatori și persoanele interesate de a-și începe sau consolida o carieră în acest domeniu.

ALSTOM ROMANIA – PARTENER PRINCIPAL

De peste 25 de ani, compania Alstom este deschizătoare de drumuri, având un rol important în tranziția României către un transport feroviar modern și sustenabil. De la soluții de control digital al traficului feroviar, infrastructură și electrificare, la mentenanța pe termen lung a flotei de trenuri a metroului București, Alstom aduce în mod activ o schimbare pozitivă în transportul feroviar din România.

MAI MULTE DETALII

El precizează că rămânerea în activitate a mecanicilor de locomitivă care au ieșit la pensie este un câștig pentru toată lumea: ”Prevederile legale le permit mecanicilor noştri să se pensioneze la 51-52 de ani dacă au stagiile de cotizare complete.  Nu poţi să consideri un mecanic la 52 de ani batrân, mai ales dacă ne gandim că el poate dacă doreşte şi dacă examenul medical îi permite, să muncească până la 65 de ani. (…) Rămânerea seniorilor în activitate este un câştig pentru toate părţile implicate: pentru stat, la care ei continuă să contribuie prin munca lor, pentru companie, care beneficiază în continuare de experienţa şi profesionalismul lor, pentru ei înşişi dacă preferă o viaţă activă şi, nu în ultimul rând, pentru mecanicii foarte tineri care au pe langă cine să crească şi de unde să se inspire”.

Pentru a face școli de personal la CFR Călători trebuie modificată legislația

Şeful CFR Călători afirmă că este nevoie de școlarizare specifică pentru toate categoriile sau ramurile, pentru că în momentul de față vârsta medie a angajaților este de 49 de ani: ”Am dat exemplu aici mecanicii, dar situaţia este similară pentru toate categoriile din calea ferată. Toate direcţiile au lucrat la nevoile de şcolarizare a funcţiilor lor specifice pe următoarea perioadă. Vorbim aici de şefii de tren şi conductori, de casieri, revizorii tehnici de vagoane, electricieni şi lăcătuşi şi, nu în ultimul rând, de ingineri, economişti şi jurişti care au absolvit de curând. Este un transfer de generaţii care se poate face frumos şi mai ales eficient dacă ne luăm măsurile de a controla noi procesul şi nu invers”.

Pentru a acoperi deficitul de personal din anii viitori, șeful operatorului feroviar de stat spune că are în vedere organizarea de școli de personal la CFR Călători.

”Ne-am propus să lansăm şcoli de personal pentru toate categoriile importante din activitatea de exploatare şi să facem propuneri pentru modificări legislative care să permită companiei să şcolarizeze clasele pentru care instituţiile abilitate nu au capacitate suficientă. Pe scurt, dacă aceste condiţii sunt îndeplinite, vom putea să ne atingem în doi ani obiectivul propus, vârsta medie de 45 de ani la CFR Călători”, a spus Costescu. (A.B.)

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share