Site logo
5 iulie 2021

În ultimii trei ani de zile,  deficitul de personal la CFR Călători s-a accentuat îngrijorător, numărul posturilor neocupate ajungând anul trecut la peste 14%. Sindicaliștii de la calea ferată spun că vina este împărțită: pe de o parte avem criza de personal calificat, iar pe de altă parte asistăm și la dezinteresul celor care conduc operatorul feroviar de stat.

Adrian Bărbulescu

deficitul de personal la CFR Călători

Un Raport de Control al Curții de Conturi, făcut în perioada 1 februarie – 11 iunie 2021 și intitulat ”Controlul încheierii și administrării contractelor” analizează activitatea operatorului feroviar de stat din intervalul 2019-2020. În documentul obținut de Club Feroviar, un capitol distinct se referă la politica de resurse umane a societății în ultimii trei ani de zile, iar o concluzie importantă este că foarte multe posturi sunt neocupate, cu toate că ele sunt bugetate.

Activitatea comercială, de întreţinere şi exploatare feroviară a Societăţii în teritoriu a fost asigurată de 8 sucursale, denumite Sucursale Regionale de Transport Feroviar de Călători, în subordinea directă a directorului general, se precizează în Raportul de Control. Cele 8 sucursale sunt: SRTFC Bucureşti, SRTFC Craiova, SRTFC Timişoara, SRTFC Cluj, SRTFC Braşov, SRTFC Iaşi, SRTFC Galaţi şi SRTFC Constanţa, acestea fiind conduse de directorii de sucursală care au avut atribuţii de conducere şi coordonare a activităţii care se desfăşoară în aria teritorială de competenţă a sucursalei. Personalul societăţii a fost compus din personal angajat cu contract individual de muncă, se menționează în document, unde este prezentată și o si tuație detaliată, pe fiecare regională în parte, a posturilor bugetate, a celor ocupate și a celor vacante.  Ea poate fi consultată în tabelul alăturat.

Deficitul de personal la CFR Călători a depășit 14% la finele anului trecut

O concluzie îngrijorătoare trasă de auditorii de la Curtea de Conturi este că numărul posturilor vacante la CFR Călători a crescut de la 886 la 31 decembrie 2018 la 1.245 la finalul lui 2019, pentru a ajunge la nivelul record de 1.940 la sfârșitul anului trecut.

Dacă analizăm situația din punct de vedere procentual, ponderea posturilor vacante raportate la cele bugetate a crescut de la 6,4% la finele lui 2018, la 9% la 31 decembrie 2019, pentru a ajunge la 14,10% la sfârșitul anului trecut. ”Astfel, dintr-un număr de 13.770/13.771 de posturi aprobate au fost ocupate 12.884/12.526/11.831 de posturi în perioada 2018-2020, numărul de posturi ocupate în anul 2020 flind în scădere faţă de anul 2019 cu 695 de posturi (94,50%) şi faţă de anul 2018 cu 1.054 de posturi (91,18%)”, se arată în Raport.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Regionala Timișoara înregistrează cel mai mare deficit de personal

Dacă analizăm situația pe regionale, se constată că SRTFC Timişoara înregistrează cel mai mare deficit de personal pentru mecanici de locomotivă (86 de persoane), şefi de tren şi conductori de tren (77 de persoane).

Ea este urmată de Regionala Bucureşti, unde se înregistrează deficit de personal important pentru mecanici de locomotivă (50 de persoane), şefl de tren şi conductori de tren (26 de persoane). ”Podiumul” este completat de SRTFC Cluj: personal deficitar în cadrul mecanicilor de locomotivă (50 de persoane) şi şefi de tren şi conductori de tren (63 de persoane).

În Centralul societății, cel mai mare deficit se înregistrează la nivelul Direcției Achiziții, în cadrul Serviciului Aprovizionare, pentru funcția de inspector de specialitate, respectiv două posturi vacante din 11 bugetate.

Grigore Mare: deficitul de personal la CFR Călători, cauzat de mai mulți factori

cotizația la sindicat acțiuni de protest la CFR electricieni în trenuri negocierile pentru CCM la CFR sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători vrea să cumpere automotoare sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb”De câțiva ani tot tragem semnale de alarmă referitoare la această problemă, dar se pare că nu a interesat pe nimeni. Calificările de personal se fac cu hei-rup. Degeaba calific personal la Vaslui, când de fapt eu am nevoie de angajați cu domiciliul în Iași, de exemplu, pentru că nimeni nu va face naveta”, a declarat pentru Club Feroviar Grigore Mare, președintele Federației Naționale Sindicale Mișcare Comercial Vagoane.

O altă cauză a deficitului de personal identificată de liderul sindical este faptul că  operatorii privați de transport feroviar de călători și de marfă au preluat mare parte din oamenii calificați. Asta în condițiile în care calificarea unui mecanic de locomotivă necesită o perioadă de doi ani de zile, a unui impiegat –  un an și jumătate, iar a unui șef de tren – un an. ”Pe de altă parte, sunt mulți ceferiști care, din cauza salariilor mici, își iau concediu fără plată și se duc să muncească în străinătate. Chiar dacă, în urma pandemiei, a crescut interesul oamenilor pentru a se angaja la calea ferată, nu se poate îngrășa porcul în Ajunul Crăciunului. Cât despre cursurile de calificare, dacă fiecare operator și-ar face școala lui și CENAFER doar ar certifica, ar fi mult mai bine, procesul ar fi mai de calitate”, a mai spus Grigore Mare.

În ceea ce privește distribuția regională a posturilor vacante,  liderul sindical spune că ea nu reprezintă o surpriză, pentru că în zonele mai dezvoltate este mult mai dificil de recrutat oameni la calea ferată, pentru că-și pot găsi în alte domenii locuri de muncă mult mai bine plătite.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share