Site logo
27 februarie 2023

Lucrările făcute la linie cu personal neautorizat au provocat anul trecut o deraiere pe Linia Guvernamentală din stația CF Bucureștii Noi. Aceasta este concluzia Raportului de investigare publicat zilele trecute de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER). În document se arată că CFR SA a fost nevoită să recurgă la personal neautorizat pentru efectuarea lucrărilor din cauza crizei acute de meseriași de cale.

Accidentul s-a produs la data de 25 februarie 2022, iar acum AGIFER a publicat Raportul de investigare, care poate fi consultat integral AICI.

Deraiere pe Linia Guvernamentală, a unui tren de marfă operat de Tehnotrans Feroviar

Dar să vedem cum s-au întâmplat lucrurile. La data de 24 februarie 2022, trenul de marfă nr. 68400, operat de Tehnotrans Feroviar SRL, compus din 32 vagoane seria Z, încărcate cu benzină, 128 de osii, 2.226 de tone, cu o lungime de 499 de metri, a fost expediat din stația CF Capu Midia, având ca destinație stația CF Rădulești. O zi mai târziu, la trecerea prin stația CF Bucureștii Noi, în jurul orei 11:18, pe Linia Guvernamentală, la km 0+280, s-a produs deraierea locomotivei EA 725 de prima osie, în sensul de mers. La momentul producerii accidentului, remorcarea trenului era asigurată de locomotiva EA 1094, locomotiva EA 725 (aparținând operatorului de transport feroviar Constantin Grup SRL), fiind inactivă la urma trenului.

Deraierea s-a produs prin escaladarea firului exterior aflat pe partea dreaptă, în sensul de mers, de către roata atacantă a primei osii a locomotivei EA 725, se arată în documentul citat. În continuare, roata care a escaladat a rulat pe partea superioară a șinei pe o distanță de 1,79 m, după care a căzut în exterior. Locomotiva EA 725 a circulat în stare deraiată o distanță de aproximativ 63 m.

În urma producerii acestui accident, a fost închisă circulația trenurilor între stațiile CF București Băneasa și Bucureștii Noi și a fost redeschisă abia în ziua următoare, la ora 12:25, după efectuarea lucrărilor de reparație la suprastructura căii. Linia Guvernamentală din stația CF Bucureștii Noi este o linie simplă electrificată interoperabilă.

AGIFER a descoperit defecțiuni cu duiumul la calea de rulare

Cu ocazia măsurătorilor de la fața locului, specialiștii AGIFER au descoperit o sumedenie de defecțiuni la calea de rulare.

De exemplu, abaterile de la ecartament în exploatare trebuie să se întindă uniform cu o variație de cel mult 2 mm/m. Însă la locul deraierii aceste abateri au fost mult mai mari, chiar și de 17 mm/m.

Apoi, măsurătorile făcute cu tiparul la verificarea tehnică a suprastructurii CF după deraiere au scos în evidență faptul că nivelul firului exterior al curbei este mai jos decât nivelul firului interior, valorile nivelului transversal depășind valorile admise (56 mm mai puțin în pichetul „-14” față de nivelul minim admis). În Instrucția de norme și toleranțe pentru construcția și întreținerea căii-linii cu ecartament normal, se specifică faptul că nu se admite în niciun caz ca nivelul firului exterior al curbei să fie mai jos decât acela al firului interior, la curbele prevăzute cu supraînălțări.

Totodată, pentru zona circulară a curbei unde a deraiat locomotiva, ecartamentul maxim admis este de 1455 mm și cel minim admis este de 1442 mm. Or, pe porțiunea de curbă unde a avut loc deraierea valorile măsurătorilor la ecartament au depășit toleranțele admise în exploatare chiar și cu 6 mm.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Personalul cu atribuții în siguranța circulației era insuficient

Dar să vedem cum s-a ajuns în această situație. Investigatorii notează faptul că la data producerii accidentului feroviar, mentenanța liniilor și aparatelor de cale de pe raza de activitate a Districtului de linii nr.1 Bucureștii Noi era asigurată de un șef de district linii, un șef de echipă, patru meseriași de întreținere cale, iar posturile de revizori de cale și de muncitori necalificați erau vacante. Numărul mediu al personalul prezent zilnic la serviciu oscila între doi și trei muncitori.

”Conform art. 4 Norme de manoperă și de consum de materiale din Instrucția de întreținere a liniilor ferate nr.300/ediția în vigoare, pentru numărul de kilometri convenționali aflați în întreținerea Districtului de linii nr.1 Bucureștii Noi a rezultat că numărul de meseriași întreținere cale necesari pentru întreținerea liniilor de cale ferată aferente districtului este de 39 de meseriași întreținere cale. (…) Personalul cu atribuții în siguranța circulației din cadrul acestui district este insuficient, raportat la numărul de kilometri convenționali și la complexitatea lucrărilor de întreținere și reparație a liniei. Acest fapt a determinat conducerea Secției L1 București și a Districtului de linii Bucureștii Noi să utilizeze în anumite zile sau perioade de timp, pentru revizia tehnică a căii, personal neautorizat. Comisia de investigare a concluzionat că efectuarea reviziei tehnice a căii cu personal neautorizat a favorizat scăderea eficienței acestei activități ca urmare a neidentificării la timp a deficiențelor la linie și constituie un factor critic care a determinat creșterea probabilității de producere a accidentului și, în consecință, reprezintă un factor contributiv”, se arată în Raport.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share