Odată parcursă contestația asocierii româno-chineze privind licitația de trenuri inter-regionale, producătorul francez Alstom a făcut noi precizări menite să răspundă acuzelor CRRC adresate Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Reamintim pe scurt că, după cum a explicat aici joi Club Feroviar, CRRC a afirmat că Alstom a venit la licitația de trenuri inter-regionale cu trenuri regionale și că indicele de confort cerut de Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar fi neatins de trenurile francezilor. Acuzele CRRC sunt explicate la finele acestui articol. Cum se apără Alstom?
Trenurile intercity nu au două uși, cele ale ARF da. De aici soluții particularizate
Un prim aspect e faptul că trenurile cerute de ARF sunt intercity doar pe hârtie. Ele nu ating viteza de 200 de kilometri la oră, cât e specific intercity-ului (ARF a cerut 160 kilometri la oră). Mai ales trenurile intercity au de regulă o ușă pe vagon, suficientă pentru opriri la distanțe considerabile. Ori, ARF a cerut ca trenurile să aibă două uși ceea ce le apropie de trenurile regionale ce au mai multe opriri și utilizare mai frecventă a ușilor (mai multe stații).
De aici cerințe sporite pentru trenurile cerute de ARF privind instalațiile de climatizare. Instalațiile HVAC de regionale nu sunt inferioare celor de intercity, ci sunt dimpotrivă superioare, căci sunt în măsură să asigure temperatura unor volume sporite de aer care intră în vagon, cum se întâmplă la trenurilor cu două uși.
„Viteză maximă e de 160 de kilometri la oră ceea ce o apropie de viteza celorlalte regionale, intercity-ul fiind la 200 km l oră. Însă ARF a impus 2 uși pe vagone ori asta e o configuraţie ce o întâlnim la trenurile regionale nu la intercity, ceea ce înseamnă că unitatea de aer condiţionat pusă în vagon trebuie să fie una pentru trenuri regionale, căci la intercity se deschide mai rar ușa şi nu ai nevoie de efort suplimentar”, spune Gabriel Stanciu, director general Alstom Transport. „Ceea ce noi am făcut este exact asta, am ales un standard superior (…) documentația de atribuie lasă libertate oferantului să folosească standard echivalent sau superior. Ei le zic intercity, dar le vor folosi pe post de personal”, afirmă acesta.
Vezi mai jos cum arată trenurile Alstom Coradia Stream livrate pentru Intercity in Olanda (o singură ușă, față de două solicitate de ARF în România)
Confortul dependent și el de infrastructura românească
Cât privește indicele de confort asigurat de trenuri acesta este „net inferior” valorii maxime solicitate de 2 (cu cât mai mic indicele, cu atât trenul mai confortabil). Acesta este însă legat de starea infrastructurii. „Trebuie să fie şi linia corespunzătoare, una e să mergem spre frontieră – Curtici, alta pe Bucureşti – Ploieşti, unde nu s-a făcut întreţinere de 10 ani”, afirmă el.
Dincolo de disputa privind propunerea Alstom, Stanciu afirmă că CNSC nu ar fi trebuit să pună la dispoziție oferta concurenței, căci nici firma pe care o reprezintă nu a beneficiat de vreo informație privind cea a CRRC.
Riscurile sunt ca „cineva să îi asculte” și – după modelul licitației de RE-R anulate din cauza disputelor pe tema consumului energetic, să se ajungă și la anularea acesteia. Stanciu speră să se discute juridic problema și nu tehnic căci dacă s-ar judeca tehnic există riscul anulării cum s-a întâmplat la cea de RE-R (ajunsă în meandrele detaliilor cât se poate de tehnice). Dacă se va anula licitația Alstom ar putea să nu mai participe la următoarea licitație căci sloturile de producție (perioadele în care capacitățile de producție sunt disponibile – n.red.) se ocupă, spune el. „E o încercare stupidă ( a CRCC – n.red.) de a omora deal-ul, poate mai apare unul pe viitor. Ajung să dărâme casa pentru asta”. El mai opinează că altor producători mari de material rulant europeni nu le-ar trece prin cap să afirme și să acuze chestiunile menționate de CRRC fiind vorba de un diletantism al celor din urmă. Modele de trenuri propuse țin cont de clima fiecărei țări. „Un tren Alstom pentru Italia nu va avea aceeași instalație HVAC precum unul pentru Olanda”, afirmă el.
Contestația CNSC a fost depusă tardiv invocându-se lipsa accesului la dosar. „Contestația putea însă să îi privească doar pe ei, anume repunerea lor în licitație”, afirmă directorul Alstom Transport.
Trebuie menționat că un alt gigant european Siemens a renunțat să depună ofertă pentru licitația de trenuri inter-regionale. O eventuală neparticipare a Alstom la o competiție viitoare ar fi o veste proastă căci ar dispare concurența a doi producători importanți pe piața românească.
Citește aici privind viitoare planuri ale ARF în domeniu.
CRRC: Alstom nu respectă standardul cerut de ARF
Reamintim că zilele trecute asocierea CRRC – Astra, într-o a doua contestație depusă la CNSC după ce în prima au cerut primirea lor în licitație, afirmă că Alstom ar fi propus trenuri neconforme cu ceea ce se cerea în documentația de licitație. Ei au cerut anterior ARF acces la oferta concurenței însă li s-a refuzat acest lucru. Acum CNSC le-a dat posibilitatea de a consulta oferta competitorilor și ar fi descoperit nenumărate neconcordanțe în oferta Alstom, susțin ei. Care sunt acestea?
Standarde privind instalațiile de climatizare ar demonstra că Alstom ar fi propus trenuri regionale, de confort scăzut, pe post de trenuri inter-regionale. Cum argumentează?
„În concret, prin Solicitarea nr. 14, aferentă Solicitării de clarificări (…) ARF a observat că Alstom a specificat, în oferta sa, că standardul EN 13129:2017 „nu se aplică”. În consecință, ARF a solicitat Alstom să precizeze motivele pentru care încalcă cerințele documentației de atribuire. Prin Răspunsul nr. 163/28.06.2021 la Solicitarea de clarificări cu nr. 22/225/22.06.2021, Alstom precizează că „norma se aplică atunci când durata medie a călătoriei pasagerilor este mai mică de 1 oră, iar performanța HVAC trebuie evaluate numărând, atât pasagerii în picioare, cât și pasagerii pe scaune (conform cerințelor normei).” Totodată, Alstom încearcă să convingă ARF că poate ignora standardul EN13129:2017, arătând că oferta să se raportează la un cu totul alt standard, EN14750. Drept urmare, este realmente necontestat că oferta Alstom nu respectă standardul cerut prin documentația de atribuire, respectiv SR EN 13129:2017”, susține CRRC-Astra.
„Standardul SR EN 13129:2017 se aplică pentru trenurile Interregio, de lung parcurs. Acesta presupune parametri tehnici specifici privind circulația aerului în compartimentul de călători și, respectiv, privind instalația de climatizare, pentru a asigura confortul termic al călătorilor pe durată mai îndelungată, specifică trenurilor de lung parcurs. Standardul SR EN 14750:2017 se găsește la antipod. Acesta se referă la funcționarea aerului condiționat pentru trenuri urbane, de scurt parcurs. În consecință, Alstom participă la o licitație pentru trenuri de lung parcurs, oferind instalație declimatizare specifică trenurilor pentru distanțe scurte. Standardul SR EN 13129:2017, obligatoriu prin documentația de atribuire, este neîndeplinit”, mai adaugă CRRC – Astra.
Consecințele ar fi o temperatură mai scăzută iarna în interiorul vagoanelor și una mai crescută vara, susțin reprezentanți ai CRRC într-o contestație văzută de Club Feroviar.
În plus ei au susținut că punctajul obținut de trenuri pe diferite aspecte de confort este sub cel cerut de autoritatea contractantă. Astfel, natura de tren regional, iar nu inter-regional (de lung parcurs) a trenului ofertat de Alstom a determinat apariția de multiple și grave încălcări ale Caietului de sarcini, afirmă CRRC. În orice caz, nu există niciun tren de lung parcurs în gama Coradia, pe care Alstom își fundamentează oferta. Trenurile similare la care face referire Alstom sunt trenuri de tip Regio, susține CRRC – Astra.
Gama Coradia Stream a lui Alstom conține atât trenuri regionale livrate în Italia, cât și trenuri inter regionale livrate în Olanda. Alstom numește platforma sa „Smart” pentru capacitatea acesteia de a corespunde atât cerințelor de trenuri regionale, cât și celor de inter – regionale.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail