Site logo
CER Fersped, al doilea operator feroviar privat român cu o femeie mecanic de locomotivă
3 aprilie 2024

După Grup Feroviar Român, CER Fersped devine al doilea operator feroviar privat din România care va avea o femeie mecanic de locomotivă. Informația a fost dezvăluită în premieră pentru Club Feroviar de directorul general al operatorului, Marinică Voicu. Mecanici de locomotivă de sex feminin au mai fost sau sunt în continuare la CFR Marfă, CFR Călători și DB Cargo Romania – operatori deținuți de statul român, respectiv statul german.

trecerea revizorilor de vagoane la CFR SA”Am luat o fată ca mecanic de locomotivă. Un director general care e tracționist de meserie, încă de la vârsta de 18 ani, a înțeles că și femeile pot face această meserie nobilă, luând exemplul altor țări din vestul Europei. În afară de întinerirea personalului, am considerat că trebuie și femei în această meserie. Sunt femei care pilotează avioane, de ce să nu avem și mecanici de locomotivă femei?”, ne-a declarat Marinică Voicu (foto).

El a explicat că domnișoara în cauză a terminat liceul în București și a venit la instruire la școala de mecanici de locomotivă a operatorului privat de transport feroviar. „De săptămâna viitoare, după obținerea autorizării ASFR (Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – n.red.) va intra în serviciu, deocamdată ca mecanic ajutor.

E-P Rail, operator cu același acționariat ca CER Fersped, a înființat anul trecut o școală de șefi de tren pentru pregătirea acestora, iar în acest an oficialii companiei spuneau că se va înființa și școala de mecanici. În cadrul acesteia se va ține training pe locomotivele electrice noi Smartron și Softronic.

Domnișoara care este cap de serie la CER Fersped va lucra și pe locomotive Siemens Smartron, și pe locomotive LEMA Softronic. Operatorul are în parcul său activ opt locomotive LEMA și șapte Smartron, dintre care două au sosit weekendul trecut și au fost puse în circulație, așa cum a scris Club Feroviar.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


GFR a format și angajat în 2019 primele femei pe această funcție

femei mecanic de locomotivăAstfel, CER Fersped va deveni al doilea operator feroviar privat de transport feroviar din România ale cărui locomotive sunt conduse de femei.

GFR a lansat în martie 2017 programul „Femei mecanic de locomotivă: șanse egale în profesii feroviare”. Obiectivul imediat a fost unul pragmatic, extinderea bazinului de forță de muncă eligibilă și calificată, pentru operațiunile sale în creștere la nivel național. Din cele 36 de locuri puse la dispoziție de către CENAFER, instituția specializată în formarea angajaților din industria feroviară, s-au înscris doar opt femei. Acestea au fost încadrate într-o clasă mixtă, alături de 25 de bărbați.

La sfârșitul a șase luni de teorie și trei luni de practică, doamnele au obținut rezultate care le-au plasat în fruntea clasei. În ianuarie 2019, întreaga clasă a susținut examenul de absolvire, iar doamnele au obținut rezultate foarte bune, fiind ulterior angajate de Grup Feroviar Român. Ulterior, ele au fost promovate la funcția de mecanic ajutor de locomotivă.

Primii mecanici de locomotivă de sex feminin, în perioada comunistă

modificarea Legii pensiilor interzicerea cumulului pensie-salariu prima de Crăciun la CFR majorări de salarii la CFR CălătoriContactat de Club Feroviar, Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a declarat că prima femeie mecanic de locomotivă a fost la CFR în perioada comunistă.

”Era doamna Dida, care era mecanic de locomotivă, și mai era încă o doamnă mecanic ajutor, ambele de la Depoul București Triaj”, a spus liderul sindical. Ambele au ieșit însă la pensie între timp.

Prima femeie mecanic de locomotivă de la CFR Călători s-a pensionat în 2021

La pensie a ieșit, pe 1 august 2021, și prima persoană de sex feminin care a fost mecanic de locomotivă la CFR Călători. Daniela Târșovouiu a lucrat 32 de de ani în sectorul feroviar, înainte de a se pensiona, în uralele colegilor din gara Craiova. Și tot la Depoul Craiova a mai fost o femeie care a condus locomotivele operatorului feroviar de stat.

Este grea meseria de mecanic de locomotivă pentru o persoană de sex feminin? Răspunde Iulică Măntescu: ”E grea și pentru bărbați meseria asta, pentru că sunt condiții dificile de muncă și multă responsabilitate, dar femeile sunt puternice”. El a a mai amintit drept cauze ale prezenței puțin numeroase a femeilor în cabinele locomotivelor de călători și de marfă din România faptul că până în prezent salariile au fost destul de mici.

Și DB Cargo Romania a școlarizat mecanici de locomotivă de sex feminin

Un alt operator care a școlarizat mecanici de locomotivă de sex feminin este DB Cargo Romania. Însă în acest caz nu putem spune că este vorba de un operator privat, căci el este deținut de Deutsche Bahn, deci de statul german.

”Acum doi ani am autorizat prima femeie ca mecanic de locomotivă. Instructor, la fel este o doamnă, care a fost prima femeie mecanic de locomotivă din România, iar acum la cursuri am pentru revizor tehnic de vagoane două doamne și pentru șef de tren am trei. Lucrezi în ploaie, lucrezi în frig, deci condițiile nu sunt chiar ușoare, dar sunt și doamne care și-au dorit să activeze și o fac”, a spus, cu prilejul Zilei Carierei Feroviare la Liceul Dimitrie Bolintineanu, Georgiana Ștefan, coordonator de Recrutare și Imagine a Angajatorului la DB Cargo Romania.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share