Noua Lege a pensiilor, care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie, conține tot mai multe capcane pentru ceferiști. Azi vă prezentăm în exclusivitate o nouă capcană, de această dată întinsă în calea feroviarilor care lucrează la Siguranța Circulației. Sau, mai bine spus, credeau că lucrează.
Săptămâna trecută, Club Feroviar dezvăluia cum aproximativ 10.000 de ceferiști vor fi păcăliți prin noua Lege a pensiilor.
Acum vă prezentăm partea a doua a acestei păcăleli, care ne-a fost sesizată de președintele Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale de la CFR Călători, Mihai Cantea (foto), licențiat în Drept din anul 2005 și specializat în Dreptul Muncii. Practic, prin intrarea în vigoare a noii Legi privind sistemul public de pensii din România ceea ce era valabil în urmă cu patru ani nu mai este valabil acum.
Noua Lege a pensiilor a intrat în vigoare pe 1 septembrie
Legea 360/2023 (a pensiilor) a intrat în vigoare pe 1 septembrie și continuă să producă surprize, de cele mai multe ori neplăcute, mai ales pentru cei care au lucrat sau lucrează în sistemul feroviar. Mii de foști ceferiști s-au trezit cu pensiile tăiate, ce-i drept doar pe hârtie deocamdată, însă ele nu vor mai crește ani buni, așa că vor fi erodate de inflație, ”pas cu pas”, pentru ca să-l parafrazăm pe (încă) președintele Klaus Iohannis.
Din păcate, aceasta nu este singura veste proastă pentru ceferiști. O alta, care de această dată îi vizează de cei aflați acum în activitate la societățile și companiile feroviare de stat sau private, vine de la art. 28, alin. (2), litera l) din Legea 360/2023, unde se arată că sunt încadrate în condițiile speciale de muncă „activitățile care vizează siguranța circulației”. Această prevedere este diferită de art. 38 din Legea 195/2022 privind Statutul Personalului Feroviar, sintagma este următoarea: „lista funcțiilor și meseriilor cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației”. Între cele două norme juridice există diferențe, aparent nesemnificative pentru neștiutorii în ale dreptului, însă de fapt acestea sunt majore, fiindcă nu trebuie confundate „funcțiile și meseriile” (cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare), cu „activitățile” (care vizează siguranța circulației feroviare), spune Mihai Cantea.
A nu se confunda funcțiile cu activitățile
Funcțiile și/sau meseriile, precum și locurile de muncă sunt definite în Codul Muncii. Prin urmare, „activitățile” sunt legate de locul de muncă și se regăsesc în fișa postului sub forma „atribuțiilor” salariatului, iar „funcția și/sau meseria” sunt legate calificarea profesională a angajatului. Aceste funcții și/sau meserii sunt regăsite în statele de funcții, care la rândul lor se regăsesc în organigrama angajatorului (direcții, secții, birouri, compartimente etc). De exemplu, funcția de casier CF este regăsită în Ordinul de ministru (anexă la Legea 195/2020), dar această funcție nu are activități de siguranța circulației feroviare (conform art. 28, alin. 2, lit. l din Legea Pensiilor).
”Pe cale de consecință, ceferiștii sunt păgubiți a doua oară, o dată prin efectul recalculării pensiilor (scăderea pensiilor) și a doua oară prin faptul că art. 28, alin. (2), lit. l) din această lege nu se aplică tutoror salariaților încadrați pe funcții și/sau meserii cu atribuții în siguranța circulației feroviare, dacă activitatea lor nu concură la siguranța circulației. Legiuitorul, dacă voia să încadreze locurile de muncă ale salariaților regăsiți în anexa la Legea 195/2020, trebuia să preia formularea din această lege, și anume <funcțiile și/sau meseriile cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației>. În acest sens este reglementarea de la art. 28, alin. (1), lit. d) unde se face trimitere la anexele nr. 2 și 3”, explică liderul sindical.
Surprize neplăcute pentru conductorii de tren și însoțitorii de vagoane de dormit sau cușetă
În altă ordine de idei, încadrarea funcțiilor și/sau meseriilor nu se face automat, ci ea presupune verificarea lor și avizarea încadrării lor în aceste condiții, fiindcă legiuitorul a prevăzut un termen până în anul 2035 de normalizare a condițiilor de muncă.
Însă nu doar casierii CF vor avea parte de o surpriză neplăcută. Conductorii de tren (controlorii de bilete, așa cum sunt ei cunoscuți) si însoțitorii de vagoane de dormit și cușetă, deși sunt incluși în anexa la Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, ca funcție și/sau meserie încadrată la siguranța circulației, activitatea lor în trenuri nu este activitate care vizează circulația trenurilor. Această activitate nu face parte parte din categoria agenților de tren, unde în Instrucția 006 se arată că agenții de tren sunt șeful de tren și mecanicul de locomotivă. Conductorii de tren, precum și însoțitorii de vagoane de dormit și cușetă sunt asimilați ca agenți comerciali feroviari, deși își desfășoară activitatea în tren la fel ca șeful de tren și mecanicul de locomotivă. Concret, șeful de tren este încadrat ca activitate la siguranța circulației, iar colegul să conductor (controlor) nu, chiar dacă își fac serviciul în aceeași garnitură.
Articolul 35 din Statutul personalului feroviar, abrogat de Legea pensiilor
La art. 35 din Legea 195/2020 (în prezent abrogat prin Legea 360/2023) se arăta care sunt activitățile de siguranța circulației feroviare, ale locurilor de muncă cu responsabilități în siguranța circulației. Practic, art. 28, alin. (1), lit. l) din noua Lege a pensiilor a preluat art. 35 din Statut cu aceeași exprimare, la prima vedere, dar generală (”activitățile care vizează siguranța circulației”), fără să specifice clar care sunt activitățile de S.C., lăsând ca aceste activități să fie regăsite în instrucțiile de serviciu (ex. 006 ) ale fiecărui operator de transport feroviar. Ar putea deci să apară diferențe între aceeași funcție, dar la operatori distincți.
În art. 35 din Statut nu se specifică activitățile comerciale, care erau ale casierilor CF, deși această funcție este parte din anexa la Lege cu funcțiile și meseriile încadrate la siguranța circulației. Prin urmare, nu toate funcțiile și meseriile regăsite în acea anexă vor beneficia de art. 28, alin. (1), lit. l) din Legea 360/2023, fiindcă nu sunt încadrate în activitatea de siguranța circulației.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail