Sistemul feroviar din Zona Metropolitană Brașov ar putea fi modernizat până în 2026, cu bani de la bugetul național și din fonduri europene nerambursabile. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a întocmit o prioritizare a investițiilor care se pot face atât pentru îmbunătățirea transportului interregional (având în vedere că Brașovul este un nod feroviar important), cât și pentru a veni în sprijinul nevoii de mobilitate la nivel local.
Adrian Bărbulescu
România trebuie să depășească ”axioma” potrivit căreia transportul feroviar este destinat exclusiv mobilității între orașe și regiuni. Au făcut-o de mult statele din vestul Europei, unde în marile orașe trenurile urbane și periurbane reprezintă o soluție de mobilitate utilizată de ani buni.
Și la noi lucrurile încep să se miște. Astfel, CFR SA vrea să depună o cerere de finanțare privind realizarea unui studiu de fezabilitate privind modernizări la sistemul feroviar din Zona Metropolitană Brașov. Surse din cadrul companiei de infrastructură au dezvăluit pentru Club Feroviar ce investiții sunt avute în vedere în cadrul acestui demers.
Acestea vin în întâmpinarea intenției manifestate de Autoritatea Metropolitană Brașov de a dezvolta o reţea de trenuri suburbane, care implică şi adaptarea, modernizarea sau, în unele cazuri, construcţia infrastructurii feroviare la noile solicitări. Autoritățile locale au în vedere și dezvoltarea unei legături feroviare Braşov-Bartolomeu-Ghimbav-viitorul Aeroport Braşov.
Stația Bartolomeu, rol central în sistemul feroviar din Zona Metropolitană Brașov
Un prim proiect are ca punct central stația Bartolomeu, situată în cartierul brașovean omonim, pe Magistrala 200 Brașov-Făgăraș-Sibiu-Vințu de Jos. Astfel, se are în vedere dublarea şi electrificarea liniei de cale ferată Braşov-Bartolomeu, dar și modernizarea staţiei Bartolomeu.
În continuare, se intenționează realizarea unei conexiuni feroviare cu Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav, aflat în faza finală a lucrărilor de construcție. În prezent, se derulează diverse proiecte în acest sens. Astfel, este în pregătire, de către compania Baicons, un studiu de fezabilitate cu titlul ”Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav”. Un alt studiu de fezabilitate, realizat de această dată de Consis, are ca obiectiv ”Modernizare peroane în staţia CF Bartolomeu, refacere platforma staţiei sl zone adiacente (expertiză, DALI, Proiect tehnic)”.
Se impune sistematizarea stației Brașov și conectarea ei cu tronsoanele modernizate
De asemenea, se impune necesitatea emiterii unui acord de variație şi suportarea costurilor pentru modificarea proiectelor şi execuția acestora. Este vorba în principal de sistematizarea stației Braşov din cadrul proiectului ”Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului Rin-Dunăre, pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/oră, secțiunea Braşov-Sighişoara, subsecțiunile: 1. Braşov-Apața şi 3. Cața-Sighişoara”, contract încheiat cu asocierea RailWorks, prin liderul Alstom Transport SA, pentru a permite racordul noii linii duble cu dispozitivul de linii din statia Braşov. Apoi, mai este necesară și dublarea şi electrificarea secțiunii Ghimbav-Codlea, inclusiv sistematizarea staţiei Codlea.
Mai multe informații despre proiectele de modernizare derulate și pregătite de CFR SA puteți afla prin participarea la Conferința de Infrastructură organizată de Club Feroviar. Pentru detalii, click pe imaginea de mai jos.
Termene-limită clare pentru operațiunile ce trebuie derulate
Cum timpul nu are răbdare, iar banii europeni ar trebui absorbiți rapid, se impune stabilirea unor termene-limită clare pentru derularea diverselor operațiuni pregătitoare.
Astfel, se pot începe activităţile din luna martie 2021 şi se poate supune aprobării un SF integrator în trimestrul 1 al anului 2022, ceea ce va permite încadrarea în Planul Național de Redresare și Reziliență. La modul ideal, finalizare SF integrator ar trebui să aibă loc în decembrie 2021, iar identificarea sursei de finanțare în trimestrul 1 din 2022. Astfel, contractele de proiectare şi execuţie ar trebui semnate până la finalul lunii decembrie 2022. În continuare, lucrările trebuie duse la bun sfârșit până în luna iunie 2026, pentru ca decontarea financiară să se poată realiza în decembrie 2026.
Sistemul feroviar din Zona Metropolitană Brașov. Unele operațiuni trebuie externalizate
La elaborarea studiilor de fezabilitate, unele operațiuni vor fi externalizate, pe lucrări de specialitate, cum ar fi: expertize lucrări de artă, expertize terasamente şi suprastructură, expertize civile cu destinație feroviară, studii geotehnice, electrificare şi linie de contact, analiză cost-beneficiu.
Pentru realizarea unui Studiu de fezabilitate integrator asupra complexului de lucrări cu termen posibil trimestrul 1 2022, se estimează că ar fi necesară suma de 900.000 de euro pentru contractarea acestor servicii.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail