Site logo
15 decembrie 2022

Club Feroviar a aflat cine a prorogat Statutul personalului feroviar peste capul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, chiar dacă acesta din urmă îi era superior și pe linie guvernamentală, și de partid. Acum, se lucrează la un nou act normativ pentru ca și cele două articole prorogate din Legea 195/2000 să poată intra în vigoare mai devreme de 1 ianuarie 2024.

aplicarea Statutului personalului feroviar rectificare bugetară din 2022 achiziţia de trenuri interregionale proiecte feroviare rectificarea bugetară pe 2022 Bugetele companiilor feroviare Ajutorul de stat pentru CFR Călători metroul din Cluj-Napoca a doua rectificare bugetară din 2021 începerea PNRR Bugetul CFR Călători pe 2021 Contractul de activitate CFR SA 2021-2025 ajutor de stat pentru CFR Călători BVC CFR SA exproprieri pentru calea ferată falimentul CEH Statutul personalului feroviar licitațiile ARF Ordonanța pe achizițiile publice exproprierile pe Apața-Cața Guvernul a adoptat bugetul CFR SA întâlnire Ludovic Orban-patronatele din transporturi bugetele societăților feroviare contractele de servicii publice bugetul CFR Călători rectificat Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare rectificare bugetară exproprieri pentru calea ferată banii de la Strabag Departamentul pentru infrastructurăSă recapitulăm ceea ce s-a întâmplat săptămâna trecută, când toată suflarea românească era atentă la Bruxelles, unde se discuta admiterea României în Spațiul Schengen, așa cum a dezvăluit la vremea respectivă Club Feroviar. Ei bine, în acest timp Guvernul legifera, pe șest, să suspende aplicarea Statutului personalului feroviar, până la 1 ianuarie 2024.

Prevederea a fost inclusă în ultima clipă, înaintea ședinței de Guvern de joia trecută, în Ordonanţa de Urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (așa-numita ”ordonanță-trenuleț”). ”Aplicarea prevederilor art. 34-35 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările și completările ulterioare se suspendă începând cu data de 1 ianuarie 2023 și până la data de 1 ianuarie 2024”, se arată la art XLV al proiectului de act normativ, care între timp a devenit literă de lege.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Sorin Grindeanu, pus în fața faptului împlinit

Statutul personalului feroviar Proiectul bugetului de stat pe 2023 concedieri la CFR datoriile Metrorex către Alstom noi directori la CFR criză majoră la metrou Sorin Grindeanu la Agricultură jaful de la Complexul Astoria Snagov transport CFR gratuit pentru studențiCele două articole sunt, de fapt, și cele mai importante din lege și se referă la posibilitatea ca personalul feroviar care a ocupat posturi cu atribuții de siguranța circulației să se poată pensiona anticipat, mai devreme cu cinci ani. De asemenea, s-au prorogat și prevederile referitoare la încadrarea în condiții speciale la locurile de muncă ale personalului feroviar cu responsabilități în siguranța circulației feroviare sau cu metroul.

La vremea respectivă, secretarul de stat Ionuț Săvoiu, responsabil cu domeniul feroviar, spunea că a fost luat prin surprindere de acele modificări și că de la minister proiectul a plecat fără prorogarea Statutului. Același lucru l-a susținut ulterior și comunicatorul ministrului Sorin Grindeanu.

Am semnalat încă de atunci că Sorin Grindeanu, în afară de faptul că este ministru al Transporturilor, este și vicepremier, dar și prim-vicepreședinte al PSD. Deci, este, atât pe linie guvernamentală, cât și pe linie de partid, deasupra miniștrilor Finanțelor, Adrian Câciu, și Muncii, Marius Budăi, singurii care ar fi putut modifica ordonanța-trenuleț în ultima clipă. Mai ales că varianta inițială, fără prorogarea Statutului, avea și avizul Consiliului Economic și Social.

Marius Budăi a prorogat cele două articole din Statutul personalului feroviar

Statutul personalului feroviar
FOTO Facebook Marius Budăi

Ei bine, Sorin Grindeanu s-a dovedit a fi un vicepremier de mucava, așa cum a fost și premierul de mucava al lui Liviu Dragnea.

Club Feroviar a aflat cine a introdus în ultima clipă în actul normativ menționat prorogarea celor două articole din Legea 195/2000. Este vorba de ministrul Muncii, Marius Budăi. Oficialii ministerului condus de acesta au invocat faptul că pensionarea înainte de termen nu poate intra în vigoare pentru că nu știu unde s-o încadreze, la pensionare anticipată (caz în care se aplică o penalizare la pensie), la limită de vârstă sau în altă parte. De aceea, au cerut să aibă la dispoziție mai mult timp pentru a analiza această situație. De parcă din 2000, când președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea, și până acum nu ar fi avut destul timp la dispoziție.

Comisie interministerială pentru Statutul personalului feroviar

Bugetul Palat CFR rectificat pe 2022 angajări la Ministerul Transporturilor aplicarea Statutului personalului Feroviar noi directori la CFR fiul unui lider sindical conducerea CFR SA angajări în sistemul feroviar de stat calea ferată Gara de Nord-Aeroport director în centralul CFR SA fraudă la Palatul CFR salariile din Ministerul Transporturilor bugetul Palat CFR pe 2022 secretari de stat la Ministerul Transporturilor schimbări în conducerea Ministerului Transporturilor greviștii de la CFR salarii înghețate în 2022 rectificare bugetară Negocierile pentru formarea guvernului gratuitatea studenților pe CFR rectificarea bugetară pe 2021 angajări la Ministerul Transporturilor Bugetul Palat CFR pe 2021 sectorul feroviar la Ministerul Transporturilor reorganizarea Ministerului Transporturilor Ministerul Transporturilor către USR secretar de stat pe domeniul feroviar incendiu la Ministerul Transporturilor coronavirus în centralul CFR Valoarea de inventar pentru Palatul CFR sindicalist în conducerea Ministerului Transporturilor situația CFR Marfă mutarea Ministerului Transporturilor la Iași director general al CFR Călători Consiliu de Administrație al CFR rectificare bugetară consilier la Ministerul Transporturilor secretar general la Ministerul Transporturilor Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin BibanPentru a drege busuiocul și pentru a evita declanșarea unei noi greve la CFR, oficialii guvernamentali s-au mobilizat și vor constitui o comisie interministerială, din care să facă parte reprezentanți de la Transporturi, Muncă și Finanțe, care să analizeze modul cum poate fi aplicat Statutul.

Discuțiile se vor desfășura în legătură cu două aspecte. Primul vizează modul cum ar putea fi aplicate înainte de 1 ianuarie 2024 cele două articole prorogate.

Al doilea aspect se referă la analize pentru întocmirea bugetelor de venituri și cheltuieli ale CNCF CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă pe anul viitor, pentru ca ele să includă și sumele necesare aplicării celorlalte prevederi ale Statutului. Este vorba de cele referitoare la salarizare (pentru unele funcții retribuția putând să se majoreze cu până la 50%), care nu se aplicau de la 1 ianuarie, ci de la 1 iulie 2023. Asta pentru că în momentul de față sunt în vigoare Contracte Colective de Muncă la toate societățile și companiile feroviare de stat (CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă), iar Legea 195/2000 prevede că acestea își mențin valabilitatea timp de șase luni de la intrarea în vigoare a Statutului. Termenul ar fi 1 iulie 2023, deci înainte de prima rectificare bugetară, așa că sumele trebuie cuprinse încă de la început în bugetele societăților feroviare de stat.

Dacă nu se va întâmpla acest lucru, și prevederile cu pricina vor fi prorogate.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share