Site logo
3 februarie 2020
km de cale ferată modernizată Calea ferată Curtici-Arad-Radnakm de cale ferată modernizată Calea ferată Curtici-Arad-Radna

Anul trecut s-au recepționat de aproape patru ori mai mulți km de cale ferată modernizată decât de autostrăzi, reiese dintr-un răspuns al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA la o solicitare adresată de Club Feroviar. În schimb, în acest an nu se va tăia panglica decât pentru 6 km. Următorul an al marilor inaugurări va fi 2022.

Adrian Bărbulescu

km de cale ferată modernizată Calea ferată Curtici-Arad-Radna

În anul 2019 au fost finalizate lucrările de modernizare (aflate în diferite faze de recepție) pe mai multe secțiuni de cale ferată, astfel:

Simeria – Coșlariu

  • Tronsonul Simeria – Vințu de Jos – 42,26 km, contractul în valoare de 1.350.523.773,99 lei (fără TVA) a fost semnat pe 05.12.2013;
  • Tronsonul Vințu de Jos – Coșlariu – 33,02 km, contractul în valoare de 766.924.828,85 lei (fără TVA) a fost semnat pe 12.12.2011;
  • Lucrări ERTMS Simeria – Coșlariu – 75,28 km, contractul în valoare de 234.833.302,06 lei (fără TVA) a fost semnat pe 30.09.2014;

Coșlariu – Sighișoara

  • Tronsonul Sighișoara – Ațel – 25,314 km, contractul valoare de 866.792.194,14 lei (fără TVA) a fost semnat pe 15.02.2012;
  • Tronsonul Ațel – Micăsasa – 29,624 km, contractul în valoare de 747.497.929,80 lei (fără TVA) a fost semnat pe 26.04.2012;
  • Tronsonul Micăsasa – Coșlariu – 36,645 km, contract în valoare de 721.852.150,60 lei (fără TVA) a fost semnat pe 26.04.2012;
  • Lucrări ERTMS Sghișoara – Coșlariu – 91,583 km contractul în valoare de 263.464.682,26 lei (fără TVA) a fost semnat pe 30.09.2014.

167 km de cale ferată modernizată vs 43 km de autostradă

Acestea sunt datele oficiale comunicate de CNCF CFR SA la solicitarea adresată de Club Feroviar. Făcând calculul, rezultă că în cursul anului trecut au fost puși în funcțiune 166,86 km de cale ferată modernizată la standarde europene.

Pe tot atâția kilometri s-a finalizat și instalarea sistemului ERTMS, astfel încât trenurile de călători pot să circule cu viteza maximă de 160 km/oră, iar cele de marfă – cu 120 km/oră.

De patru ori mai  multe inaugurări (din punctul de vedere al numărului de kilometri) decât la Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care a tăiat panglica în 2019 doar pentru 43 km de autostradă.

8 ani și 8 prim-miniștri pentru 33 km de cale ferată mlăștinoasă

După cum reiese din răspunsul oficialilor CFR SA, anul trecut au fost finalizate lucrările și pe tronsonul de 33 km dintre Vințu de Jos și Coșlariu.

Aici lucrările erau în întârziere, în condițiile în care contractul a fost semnat în 2011, pe vremea când prim ministru era Emil Boc. Între timp, Boc s-a întors la Primăria Cluj Napoca, iar în această perioadă, în afară de el, au mai fost șapte prim miniștri: Mihai Răzvan Ungureanu, Victor Ponta, Dacian Cioloș, Sorin Grindeanu, Mihai Tudose, Viorica Dăncilă și Ludovic Orban.

Aici, șantierul a întârziat din cauza faptului că a fost nevoie de lucrări splimentare, întrucât calea ferată nouă traversează un teren mlăștinos. În cele din urmă, problemele au fost rezolvate, iar tronsonul a fost pus în funcțiune.

Motive administrative pentru întârzierea lucrărilor

Acesta a fost un caz deosebit, însă și pe alte tronsoane au fost întârzieri în finalizarea lucrărilor de construcție.

”Cauzele principale au constat în relocările de utilități, exproprieri și demararea contractului de execuție lucrări pentru implementarea sistemului ERTMS nivel II, semnat la o diferență de aproximativ trei ani față de contractele de execuție a lucrărilor pe secțiunile feroviare”, au explicat oficialii CFR SA.

Anul acesta drumarii îi vor întrece pe ceferiști

Dacă anul trecut am avut un număr semnificativ de inaugurări, nu același lucru se va putea spune și despre 2020, când vor fi gata doar 6 km de cale ferată nouă. ”Până la sfârșitul anului 2020, pe secțiunea Simeria – Coșlariu urmează să fie finalizate lucrările pe liniile din HM Podu Mureș și varianta nouă de traseu Podu Mureș – Coșlariu, în lungime de 6 km”, a precizat compania de infrastructură.

Asta în condițiile în care numărul de kilometri de autostradă care ar putea fi gata în acest an se ridică la 57. ”La modul sigur vorbind, am avea 23 de kilometri de autostradă noi inaugurați, adică un lot pe A3 de aproximativ 18 kilometri și ciotul de la graniță, tot de pe A3. După aceea, am mai avea undeva la 16 kilometri pe A7, este practic prima autostradă din Moldova, Centura Bacăului, undeva pe autostrada A7 (…). Poate, sperăm noi, să vedem cei 17 kilometri din Sebeș-Alba Iulia inaugurați. Deci haideți să dăm o cifră optimist-realistă de aproximativ 57 de kilometri”, declara la RFI, la finele anului trecut, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea.

Cât despre tronsoanele de cale ferată la care vor începe lucrările de modernizare în acest an, soarta lor este la latitudinea Justiției. ”În funcție de finalizarea procedurilor de achiziție pentru proiectul Brașov – Sighișoara, vor demara și acțiunile de semnare a contractelor de lucrări și emitere a ordinului de începere a lucrărilor pe:

  • subsecțiunea 1. Brașov – Apața și subsecțiunea 3. Cața – Sighișoara – aproximativ 85 km;
  • subsecțiunea 2. Apața – Cața – aproximativ 28 km”, se arată în răspunsul CFR SA.

În total, ar putea începe lucrările pe 113 km de cale ferată, însă aceste două subsecțiuni sunt la stadiul de contestare în instanță a procedurilor de atribuire.

Cei mai mulți km de cale ferată modernizată vor fi inaugurați în 2022

Dar să vedem care este stadiul lucrărilor pe șantierele de modernizare a căii ferate și când promit oficialii CFR SA că va fi pus în funcțiune fiecare tronson:

Km 614 – Simeria

  • Subtronsonul 2a: Km 614-Bârzava – 41,91 km, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este 2022, contractul în valoare de 1.689.959.733,89 lei (fără TVA) a fost semnat pe 19.05.2017;
  • Subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu – 36,04 km, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este 2022, contractul în valoare de 1.763.393.462,68 lei (fără TVA) a fost semnat pe 19.05.2017;
  • Subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada – 22,34 km, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este 2022, contractul în valoare de 1.498.976.758,87 lei (fără TVA) a fost semnat pe 23.11.2017;
  • Tronsonul 3: Gurasada – Simeria – 40,88 km, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este 2022, contractul în valoare de 2.636.523.184,68 lei (fără TVA) a fost semnat pe 30.08.2017.

Trăgând linie, rezultă că 2022 va fi anul marilor tăieri de panglică la calea ferată, când vor fi gata 141,17 km. Ce-i drept, mai puțin ca în 2019, dar important în contextul Coridorului IV Paneuropean, traseul de pe teritoriul României.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share