Site logo

EXCLUSIV Mersul trenurilor internaționale ale CFR Călători în 2026. Modificări importante

de 27 octombrie 2025

EXCLUSIV Mersul trenurilor internaționale ale CFR Călători în 2026. Modificări importante

Club Feroviar încheie cu mersul trenurilor internaționale seria articolelor referitoare la schimbările care intervin din 14 decembrie. În acest caz, vom asista la câteva schimbări – unele minore, altele mai importante. În această din urmă categorie se înscrie revenirea trenului Traianus la traseul inițial, cu plecare/sosire din/în București Nord.

În ultima perioadă, v-am prezentat, în mai mmulte articole, noutățile din mersul Trenurilor 2025-2026 în ceea ce privește trenurile Interregio și Intercity de stat și private. Acum vom analiza mersul trenurilor internaționale operate de CFR Călători pe principalele rute.



Durata călătoriei pe principalele rute

Pentru început, vom prezenta un tabel comparativ al duratelor călătoriei trenurior internaționale al CFR Călători pe parcursul intern (doar pentru acestea sunt date disponibile), urmând ca apoi să comentăm informațiile.

Tren Durata călătoriei pe teritoriul României în mersul de tren actual Durata călătoriei pe teritoriul României în mersul de tren viitor
346 Dacia, București-Viena 10 ore 21 de minute 10 ore 48 de minute
347 Dacia, Viena-București 11 ore 7 minute 10 ore 56 de minute
72 Traianus, (București)-Craiova-Budapesta 8 ore 56 de minute (cu plecare din Craiova) 12 ore 45 de minute (cu plecare din București Nord)
73 Traianus, Budapesta-Craiova-(București) 8 ore 43 de minute (se oprește la Craiova) 13 ore (se oprește la București Nord)
472 Ister, București-Budapesta 10 ore 49 de minute 11 ore 50 de minute
473 Ister, Budapesta-București 11 ore  10 ore 58 de minute
78 Muntenia, București-Budapesta 13 ore 24 de minute 12 ore 55 de minute
79 Muntenia, Budapesta-București 13 ore 16 minute 12 ore 44 de minute
402 Prietenia, București-Chișinău 7 ore 55 de minute 7 ore 55 de minute
401 Prietenia Chișinău-București 8 ore 12 minute  8 ore 3 minute

Salvați de Schengen

Se poate spune că mersul trenurilor internaționale a fost salvat de intrarea României în Spațiul Schengen.

Astfel, chiar dacă unele garnituri vor face mai mult pe teritoriul României până la granița cu Ungaria, diferența se va recupera prin eliminarea staționării de la frontieră pentru controlul documentelor. România a intrat în Schengen pe 1 ianuarie 2025, însă programul de circulație a trenurilor era deja întocmit, așa că abia din 14 decembrie 2025 se vor simți și în transportul feroviar beneficiile aderării țării noastre la spațiul de liberă circulație.

Pe cale de consecință, cel mai emblematic tren internațional al SNTFC CFR Călători, trenul 346/347 Dacia, București Nord-Wien Hauptbahnhof și retur, va avea un orar modificat. Garnitura va pleca din București Nord la ora 16:00, în loc de 15:07. La întoarcere, trenul IRN 347 va ajung în Gara de Nord din București la ora 13:38, în loc de 15:26, ca acum.

Amintim că, din 2023, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a decis să nu mai atașeze vagoane restaurant la aceste trenuri, ci doar câte un vagon de tip ”BR” – un mic bar amenajat în jumătate de vagon de clasa a 2-a. O facilitate insuficientă, căci dacă mergeai de la București la Viena trebuia să mănânci doar sandvișuri și chipsuri, în loc de friptura de la vagonul restaurant clasic. Între timp, a dispărut și vagonul BR din compunerea trenului, așa că trebuie să-ți iei în traistă mâncare și apă.

Trenul Traianus revine la București

O modificare și mai importantă se va produce în circulația unui alt tren internațional. În Mersul Trenurilor 2024-2025 (cel în vigoare) traseul perechii de trenuri IR 72/IR 73 Traianus a fost limitat la Craiova, așa cum am scris anul trecut. Trenul nu mai pleacă din București Nord și, la întoarcere, nu mai ajunge în Capitală.

Pe ruta București-Craiova (Magistrala 100) sunt în curs de derulare lucrări de tip Quick Wins, pentru eliminarea punctuală a restricțiilor de viteză, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. De asemenea, se lucrează și la Viaductul Cârcea, avariat grav în 2018 de un mecanic de locomotivă beat de la GFR. Din aceste cauze, pe relația București-Craiova și retur cursele feroviare înregistrează constant întârzieri semnificative.

Cum însă pentru anul viitor este prevăzută finalizarea lucrărilor Quick Wins și a celor de la Cârcea, din noul Mers al Trenurilor IR Traianus revine la București Nord. IR 72 va pleca din Capitală la ora 5:29, iar IR 73 va sosi în Gara de Nord la ora 22:37.

În cazul trenului Prietenia București Nord-Chișinău și retur, și după data de 14 decembrie durata călătoriei se va menține aproximativ la aceeași valoare ca în actualul Mers al Trenurilor.



Share