Site logo
16 februarie 2021

La 88 de ani de la greva de la Atelierele CFR Grivița, în fața sediului Ministerului Transporturilor are loc protestul ceferiștilor, nemulțumiți de măsurile de austeritate și de amânarea aplicării Legii privind Statutul personalului feroviar. Protestul este organizat de Confederația Sindicală Națională MERIDIAN și Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. Sindicaliștii mai cer desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară și menținerea gratuităților pentru studenți pe calea ferată.

Adrian Bărbulescu

Sindicatele resping măsurile de austeritate impuse de Guvernul României în contextul pandemiei COVID 19 și atrag atenția autorităților că investițiile în oameni asigură pacea socială, stabilitate politică și dezvoltarea durabilă a țării.

”Instituțiile politice ale Uniunii Europene au declarat 2021 – Anul European al Căilor Ferate, ca recunoaștere a rolului acestui mod de transport în efortul statelor membre de a evolua către un model de dezvoltare economică cu emisii reduse de carbon. În majoritatea statelor UE, rețeaua de transport feroviar se dezvoltă și se modernizează de la an la an, însă în România, lipsa de viziune strategică, ecologică și socială a Guvernului ne subminează perspectivele unei mobilități durabile în serviciul cetățenilor și a mediului de afaceri”, spun sindicatele.

 

”Modernizarea României prin creșterea nivelului de coeziune teritorială, prin consolidarea convergenței economice și sociale sau prin asigurarea unei mobilități durabile, cu emisii scăzute de carbon în transporturi, nu se poate realiza fără investiții în dezvoltarea unui transport feroviar de marfă și pasageri. Sistemul de transport feroviar din România se erodează de peste 30 de ani sub privirea unui STAT neputincios și nepăsător, care se autocanibalizează, surd fiind la strigătele disperate ale profesioniștilor și lucrătorilor din acest domeniu de activitate”, adaugă sindicaliștii.

 

Protestul ceferiștilor. Autoritatea pentru Reformă Feroviară și-a „ratat monumental” misiunea

Sindicaliștii sunt nemulțumiți de activitatea, mai bine zis lipsa de activitate, a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

”Și parcă nu era suficient eșecul politicilor naționale pentru redresarea transportului feroviar din România, ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară, înființată în 2017, în contextul politicilor europene pentru dezvoltarea transportului feroviar în Uniunea Europeană, reușește <performanța>, ca după 4 ani de la înființare, să rateze monumental una dintre misiunile principale încredințate: achiziționarea prin fondurile UE puse la dispoziția țării noastre prin Cadrul financiar multianual 2014 – 2020, a 140 de trenuri noi, fiecare fiind formate din 4 sau 5 vagoane, conform documentației de licitație. Mai mult, ARF a distrus și orice perspectivă de a realiza achiziții noi, fiind incapabilă să realizeze două proiecte prin care se planificase achiziționarea a 280 de trenuri noi, prin Cadrul financiar multianual 2021 – 2027”, spun sindicatele.

Protestul ceferiștilor. Lista de revendicări

Lista de revendicări a ceferiștilor este următoarea:

  • Aplicarea Legii privind Statutul Personalului Feroviar în anul 2021, cel puțin din perspectiva creșterilor salariale și a posibilității de a ieși cu 5 ani mai repede la pensie începând cu luna septembrie 2021, conform acestei legi;
  • Schimbarea trenurilor vechi cu trenuri noi, achiziționate pe fonduri europene;
  • Achiziționarea a 150 automotoare Desiro noi prin fonduri naționale și europene și includerea în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a achiziției a 139 rame electrice noi pentru sistemul de transport feroviar;
  • Asigurarea schimbului de generații prin cursuri de formare profesională la CENAFER și/sau SNTFC CFR Călători SA;
  • Desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară;

Stoparea subcompensării CFR Călători și păstrarea gratuității călătoriei studenților pe calea ferată.

Potrivit lui Maxim Gabriel Rodrigo, lider sindical al Federației Sindicatelor din Transporturi din România, reducerea gratuității acordate studenților va duce la scăderea veniturilor CFR Călători (dar și a celorlalți operatori de transport feroviar) cu peste 200 de milioane de lei. Tot el a avertizat asupra faptului că deja în ultimul an 1.000 de persoane au plecat pe cale naturală din cadrul companiei, fapt care face disponiblizările nejustificate.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share