Site logo
27 februarie 2020

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a publicat joi proictele de buget ale companiilor CFR Călători și Infrastructură, subiect despre care Club Feroviar a mai scris. Proiectele dețin însă unele detalii interesante.

Doru Cireașă

Reamintim că pentru 2020 CFR Călători și-a propus o pierdere de 539 milioane lei, în creștere substanțială față de cea de anul trecut care în rectificarea bugetară era prevăzută la 354 milioane lei, cu șanse de micșorare chiar mai mult în execuția definitivă. De unde vine diferența?

Autorii bugetului explică:  „În bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 sunt programate venituri totale cu o scădere, față de realizările anului precedent, cu 5,28%, a cheltuielilor totale cu o creștere cu 5,96 %, societatea programând o pierdere de 539.637,72 mii lei”.

Pierderea provine din reducerea compensației față de realizările anului 2019 cu 142.124,00 mii lei, majorarea cheltuielilor cu piesele de schimb, creșterea prețurilor la combustibil și energie electrică, creșterea cheltuielilor cu amortizarea materialului rulant. Dacă bugetul recitificat pe anul  trecut prevedea venituri din subvenții de 1,14 miliarde lei, acum acestea sunt 999 milioane lei, acesta fiind primul an în care subvenția scade sub un miliard de lei.

Cheltuielile de natură salarială au fost majorate față de programul aprobat pe anul 2019 ca urmare a:

  • necesitatea angajării a 488 de salariați pentru activitatea de mentenanță material rulant și activitatea comercială (vagoane și tracțiune) conform legislației europene;
  • reîntregirii acestora, pentru întregul an 2020, determinate ca urmare a acordării -unor creşteri salariale în anul 2019;
  • majorării salariului de bază minim brut pe țară.

Plățile restante programate pentru anul 2020 sunt reduse cu 1,52% față de cele înregistrate în anul 2019.

Totuși angajarea a 488 de salariați nu apare în buget, acesta prevăzând în 2020, ca și în 2019, un număr de 13.014 salariați.

Cheltuielile cu investițiile au fost scăzute de la 340 milioane lei, conform rectificării de anul trecut, la 298 milioane lei. Evoluția pare a contrazice declarațiile recente ale conducerii CFR Călători potrivit cărora parcul companiei urmează să crească pentru a ajunge la 1.000 de vagoane. Redresarea situației ar putea veni însă la următoarea rectificare bugetară, când CFR Călători ar putea primi bani de la stat în contul compensației.

O altă cifră interesantă este cea a veniturilor companiei rezultate din vânzarea călătoriilor. Dacă anul trecut veniturile au fost de 1,135 miliarde lei, anul acesta vor fi de 1,164 miliarde lei, anume cu doar 29 milioane lei mai mult ceea ce ar însemna o scădere a volumului de activitate a companiei.

CFR SA și-a făcut și aceasta buget pe pierdere

Al doilea proiect de buget publicat joi este cel al CFR SA și acesta pe pierdere.

În bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 sunt programate venituri totale cu o creștere, față de realizările anului precedent, cu 6,85% și a cheltuielilor totale cu o creștere cu 16,29%. Compania programează o pierdere de 392.662,51mii lei.

Pierderea provine din diminuarea transferurilor alocate pentru întreținerea infrastructurii feroviare pe anul 2020, cu 285,884 milioane lei față de anul 2019 și din veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare publice (TUI) pe anul 2020 reduse cu 2,50% față de realizările anului precedent.

Reducerea TUI poate proveni din scăderea volumului de activitate al companiilor de stat, CFR Călători și CFR Marfă, ultima urmând să intre în concordat preventiv.

„În condițiile stării tehnice actuale ale infrastructurii feroviare, compania nu poate programa reducerea cheltuielilor decât la limita asigurării siguranței circulației”, spun autorii bugetului.

Cheltuielile de natură salarială au fost stabilite ca urmare a acordării unor creşteri salariale în anul 2019 și preluării unui număr de 105 salariați ca urmare a preluării secțiilor de circulație neinteroperabile.

Plățile restante au fost programate în anul 2020 față de cele înregistrate în anul 2019 cu o reducere cu 30%. Compania a elaborat un program cu măsuri concrete și cuantificate pentru reducerea plăților restante și a pierderii pe anul 2020.  Compania are de încasat de la CFR Marfă în jur de un miliard de lei, datorie ce urmează a fi acoperită parțial din executarea silită a 9.800 de vagoane pentru acre există trei decizii definitive de executare silită.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share