După cum formatele tipărite sunt o raritate în activitatea colegilor lor din vestul Europei, mecanicii de locomotivă cer informatizarea activității lor, desigur cu ajutorul aplicațiilor ce ar trebui create de Informatica Feroviară. Volumul de hârtie e uriaș în prezent și nu lipsesc inclusiv instrucțiunile privind locomotivele cu abur. Mecanicii de locomotivă propun informatizarea.
Problematica instrucțiunilor și întregului volum de informații tipărit ce trebuie să fie în posesia unui mecanic de locomotivă face obiectul unui articol de opinie scris de un mecanic. El compară situația din România cu cea din alte țări unde informatizarea a eliminat cantități uriașe de hârtii, dar și simplificat activitatea mecanicilor. Redăm articolul în cauză. Intertitlurile ne aparțin.
Plătim digital cafeaua dar avem tone de instrucțiuni scrise
„Trăim într-o epocă digitală. Devine din ce în ce mai banal să vezi plăți pur digitale, interacțiuni între entități și schimburi de informație fără existența hârtiei tipărite. Îți poți plăti cafeaua cu telefonul, poți să deții bilet digital, te poți legitima digital.
Vom relata mai jos existența unui set de probleme privind digitalizarea la CFR.
Problema 1. Livretele de mers
Aceste documente există pe orice locomotivă în circulație de pe rețeaua românească.
Livretele de mers sunt documente în care se înscriu vitezele de circulație, distanțele și punctele de oprire, tonajele etc. pentru o trasă (rută) de circulație pe care un operator de transport OTF o exploatează.
În practică se dispun pe locomotivă seturi întregi de livrete de mers, practic niște cărți care conțin date referitoare la toate trasele pe unde acea locomotivă poate face serviciu. Stive întregi de celuloză.
Stivă de 6 livrete de mers la bordul unei locomotive aparținând unui operator de transport călători
Nu de puține ori, livretele de mers (cel puțin) pentru trenurile de călători sunt tecturate (completate prin adăugire – n.red.) și modificate, în funcție de parametrii în circulație ai trenului respectiv: viteze de circulație, opriri, timpi de mers. Cum rețeaua românească suferă ample lucrări de reconstrucție și modernizări, lucruri care se întâmplă dinamic, formularea unui mers de tren doar o dată pe an pare și este o chestie rigidă. Orice modificare este relativ greu de implementat, toate livretele de pe locomotive trebuind să fie retrase și tecturate de către personalul administrativ al OTF.
Din exploatare se cunosc cazuri de modificări din scurt ale livretelor de mers care au pus mecanicii în ipostaze de a rata puncte de oprire, puncte de oprire care pe livretul nou erau incluse, dar pe livretul fizic din cabina de conducere nu apăreau, trenul fiind oprit de către impiegații de mișcare IDM.
Problema 2. Buletinele de Avizare a Restricțiilor de viteză BAR
Buletinele de Avizare a Restricțiilor de viteză BAR sunt documente ce sunt emise la fiecare 10 zile (la decadă) pentru anumite secții de circulație, care conțin informații pentru mecanicul locomotivei referitor la punctele de linie slăbită, unde trenul trebuie să circule cu viteză restricționată, redusă față de cea din livretul de mers.
Buletin Avizare Restricții de viteză (BAR) afișat la pagina corectă în cabina de conducere
Problema cu acest document este că, fiind emis la fiecare decadă a lunii, orice modificare (de exemplu introducere, modificare sau eliminare) a unei restricții de viteză face acest document să fie neactualizat, așa că impiegații de mișcare IDM emit ordine de circulație pentru avizarea mecanicului și completarea acestui document. Cum în circulația pe rețeaua CFR sunt câteva sute de locomotive, cantitatea de hârtie tipărită la fiecare 10 zile este uriașă. Și mai trebuie distribuite la locomotive, acestea să fie în cabina de conducere a trenului. Despre distrugerea celor vechi, ce să mai vorbim?
Problema 3. Ordinele de circulație
Acest document este un formular tipizat şi înseriat, prin care se aduc în scris, la cunoştinţa mecanicului şi după caz, conducătorului manevrei, condiţii în legătură cu circulaţia trenurilor şi/sau executarea manevrei trenurilor.
Ordin de circulație completat de IDM, contrasemnat de mecanic
Acest document este completat de către impiegatul de mișcare IDM care trebuie să se deplaseze fizic până la cabina de conducere a locomotivei, la mecanic, să transmită conținutul ordinului de circulație și să obțină semnătura mecanicului, cum că acesta a luat la cunoștință informațiile transmise. Sigur, deplasarea la locomotivă, într-o epocă în care informațiile se transmit peste munți și oceane poate părea ridicolă, dar pur și simplu așa decurg lucrurile la CFR: stă trenul în gară până merge IDM la locomotivă să îi înmâneze o bucată de hârtie ștampilată. Nu mai vorbim de faptul că din 2017 ștampilele nu sunt obligatorii pe anumite tipuri de documente.
O problemă particulară care se ridică în legătură cu acest document este că, încet, dar sigur, România adoptă sistemul de circulație ERTMS. Acest sistem de circulație propune existența Centru de Control al Traficului (TCC), deci conducerea centralizată a trenurilor, în sistem dispecer. Practic, în stațiile integrate în sistemul ERTMS, impiegații de mișcare IDM nu vor mai avea aceleași funcții, asta dacă aceștia vor mai exista fizic!
Întrebarea care se pune este: cine va emite ordine de circulație în formatul actual, fizic, dacă IDM se vor elimina?
Problema 4. Instrucțiile, regulamentele și ordinele
Personalul de locomotivă este obligat să cunoască şi să respecte instrucția personalului de locomotivă nr. 201, regulamentul de semnalizare CFR nr. 004, regulamentul de remorcare şi frânare nr. 006, precum şi instrucţiunile de exploatare şi deservire a vehiculelor feroviare motoare pe care le conduce şi/sau deserveşte. Cel puțin 4 cărți pe care trebuie să le aibă asupra sa, pentru a-și desfășura munca. Sau cel puțin asta este pretenția instructorilor și a personalului de control, că trebuie să le ai fizic asupra ta. Cum ar căra școlarii un ghiozdan plin de hârtii. Prezența acestor documente în format digital, neacceptată. Interzisa? Nu!
Minim de documente obligatorii pentru mecanicii de locomotivă
În practică, aceste instrucțiuni sunt completate de multe alte (zeci) ordine și instrucțiuni, unele specifice ramurii de activitate, unele privind accidentele pe calea ferată, altele privind mediul, altele privind tipurile de material rulant. Mai pui că multe din aceste ordine sunt vechi de zeci de ani? De exemplu, ordinul privind stingerea incendiilor la locomotive este din 1988! Nici nu are rost să spunem, că instrucțiile în sine, ultimele, au fost tipărite și distribuite prin 2006? Câți ani să țină o carte pe care ești obligat să o răsfoiești la fiecare curs de școală personalului și ori de câte ori e nevoie? Dar că există și obligativitatea autoinstruirii și aceste volume și cărți sunt în continuare uzate?
Problema 5. Foaia de parcurs
Este un document primar, tipizat, unic ca format pentru toți operatorii de transport OTF, prin care se ține evidența prestației locomotivei, consumurilor de motorină și lubrifianți, activității personalului de locomotivă, se transmit informații în legătură cu trenul remorcat etc.
Teoretic, datele de pe acest formular pot fi citite și prelucrate digital prin utilizarea OCR (Optical Character Recognition). În practică, există un program pentru calculator dezvoltat de Informatică Feroviară, denumit CICLOP, însă datele sunt introduse manual de către operatori umani angajați la operatorii de transport OTF, tehnica OCR nefiind implementată – muncă de Sisif.
Foaie de parcurs CFR
Problema 6. Alte documente
Sigur, ați putea să credeți că e doar atât. Însă sunt și alte documente pe care mecanicii de locomotivă trebuie să le aibă asupra lor, pe lângă foaia de parcurs. În mod obligatoriu există pe tren arătarea vagoanelor, nota de repartizare a frânelor de mână și documentele de transport ale vehiculelor feroviare din compunerea trenului.
Dar nu e tot. Ca mecanic, trebuie să ai și notele de avizare asupra frânărilor de urgență. Procedura de avizare a acestor frânări de urgență (cu miile lunar la nivel național) se face după un regulament din 1971 și presupune completarea în două exemplare a unui formular. Deci, trebuie să ai la tine și hârtie INDIGO.
Rezolvarea: Digitalizarea și Tableta cu de toate
În cariera mea profesională, am avut șansa să interacționez și să discut cu mecanici de locomotivă și de la alte Administrații. Am aflat, de exemplu, cum locomotivele din Germania dețin afișajul Ebula, pe care se afișează livretul de mers și se desfășoară automat în funcție de poziția GPS sau senzorii de la roți ai trenului. Nu doar că în România mecanicul trebuie să întoarcă pagina și să se concentreze la citirea următoarei opriri din livretul de mers, luându-și privirea în mod evident de la urmărirea parcursului trenului, dar de multe ori iluminatul livretului de mers este insuficient sau nu funcționează. Ebula fiind un afișaj, este auto-iluminat, având și mod de afișare pentru citire noaptea. Și conține toate livretele pentru un operator de transport. Și poate fi actualizat prin schimbare card, adică în câteva minute. Și este posibilă actualizarea și de la distanță, via update-uri “on-the-air” transmise digital.
Afișaj electronic de mers Ebula la căile ferate din Germania pe pupitrul de conducere a locomotivei
De la alții am aflat de existența cardurilor digitale de identificare și a dispozitivelor de tip “Badge Reader”, pentru controlul accesului pe locomotivă, precum și activarea comenzilor ce se fac cu acest card. Sigur, acest card, implementat informatic corespunzător, poate ține evidența pontajului și poate automatiza diferite aspecte din foaia de parcurs. În plus, evenimente gen deturnarea unui vehicul feroviar ca la Medgidia în 2023, prin care o persoană neautorizată a pus în mișcare un vehicul feroviar, ar fi complet eliminate.
Dar cea mai bună soluție, ca preț, ca implementare, mi se pare tableta. Am văzut-o des la mecanicii din vest. Un articol cu un mecanic din Germania, la link-ul de mai jos:
Pe această tabletă sunt formulare, instrucții, livrete de mers, schițe ale stațiilor (extrase ale PTE), toate documentele necesare desfășurării în mod digital a muncii de mecanic de locomotivă. Adio metri cubi de hârtie, bun venit în secolul XXI!
Tabletă pentru mecanicul locomotivei la DB în Germania
În articol, mecanicul de locomotivă spune că nu mai trebuie să care tot felul de documente fizic (ba chiar cum a renunțat la al doilea rucsac), că acum poate folosi funcția de căutare “Search” când caută o speță anume în instrucții și proceduri, că mecanicii și-au făcut un forum pe site-ul oficial al companiei, iar cu tableta pot accesa diverse topicuri, cum că transmiterea în timp real a instrucțiunilor de lucru este acum posibilă (inclusiv a livretelor de mers).
Belgienii și ei au descoperit avantajele digitalizării, adoptând sistemul RITA, care ușurează rucsacul mecanicului cu aproximativ 20 kg.
Mai nou, germanii chiar propun renunțarea la sistemul Ebula și adoptă un sistem și mai flexibil, desigur bazat pe o tabletă, denumit FASSi-MOVE.
Sistemul DB FASSI-MOVE (în imagine, o tabletă ce afișează atât BAR, cât și livretul de mers)
În concluzie
Pentru mecanici trebuie refăcute instrucțiile (unele conțin referințe la exploatarea locomotivelor cu aburi și a automotoarelor Malaxa), procedurile de lucru aduse la ziua de azi și sintetizate (ordinele de lucru emise în decursul a zeci de ani trebuie integrate în instrucții și manuale de proceduri per tip de locomotivă), trebuie scrisă și introdusă instrucția pentru sistemul de semnalizare ETCS (parte a sistemului de control trafic ERTMS), competențele necesare funcției trebuie actualizate etc.
Mai punem că pregătirea mecanicilor de locomotivă nu se efectuează la simulator, iar utilizarea acestuia nu este nici obligatorie (cel puțin pentru simularea situațiilor excepționale) și nici recunoscută legal de entitățile statului?
Provocarea în expunerea de față ar fi să aduci entități gen Informatica Feroviară, împreună cu OTF și chiar mecanicii de locomotivă și instructorii la o masă, să discute și să implementeze un sistem digital, fără hârtie, pentru simplificarea și ușurarea sarcinilor de lucru și la calea ferată din România!
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail