Ministerul Transporturilor pregătește începerea unor lucrări de reparații capitale pe linia Toplița-Stânceni de pe Magistrala 400, pe o distanță de aproape 9 km de linie directă. Linia de cale ferată este interoperabilă, simplă, electrificată și face parte din domeniul public al statului, însă acum se află într-o stare avansată de degradare.
Adrian Bărbulescu
Materialele ce vor fi utilizate la reparații vor fi fie noi, fie reutilizate, după caz, după cum reiese din proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Reparații linia CF 400 Toplița – Stânceni (de la km 183+945 l Km 192+945), inclusiv liniile 2, III, 4 și aparatele de cale nr.1,3, 9, 5/7, 2, 8, 14 și 4/6 din Toplițaˮ, lucrare de utilitate publică de interes național, postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Materiale noi se vor folosi la repararea liniei curente Toplița-Stânceni, inclusiv segmentul de linie cuprins între semnalul de intrare X al haltei de mișcare (h.m.) Stânceni și schimbătorul de cale (macazul) nr. 1, precum și a liniilor de primire – expediere 2, 3 ți 4 din stația Toplița. Pe de altă parte, linia 5 din stația Toplița se va repara cu ”materiale semibune” recuperate în urma lucrărilor din linia curentă sau de pe celelalte linii din stație.
Lungimea totală a liniei care va intra în reparații este de 11.560 m, din care: 8.991 m linie directă (8.034 m pe interval și 957 m linia 3 directă în stația Toplița) și 2.569 m linii în stația Toplița (864 m linia 2, 957 m linia 4, 748 m linia 5).
Ultimele reparații capitale pe linia Toplița-Stânceni s-au făcut acum 37 de ani
Pe segmentul de cale ferată vizat de proiect, ultimele lucrări de reparație capitală s-au făcut în anul 1984, ultimele lucrări de reparații periodice cu mașini grele de cale în 1994, iar în 2004 s-au executat lucrări de buraj mecanizat. Traficul anual este de 4,28 milioane tone brute, iar cel acumulat este de 251,74 milioane tone brute. Structura traficului actual este preponderentă pentru călători.
Lungimea totală a liniei este de 8,034 km, din care 2,228 km sunt pe traverse de lemn şi 5,806 km pe traverse de beton. Suprastructura este alcătuită din șină de cale ferată tip 65 montată pe traverse de lemn şi de beton, cu prindere indirectă, cale cu joante, lungimea standard a şinei fiind de 25 de metri.
Potrivit ultimului recensământ făcut la fața locului, șina este uzată în proporție de 40%, traversele de beton necorespunzătoare în proporție de 26%, traversele de lemn necorespunzătoare în proporție de 35%, iar materialul metalic mărunt de prindere în proporție de 50% necorespunzător. Prisma căii este colmatată în proporție de 75%, iar pe o lungime a căii de 2,920 km șanțurile existente necesită lucrări de curățire. În lungul căii, traseul prezintă tasări pe zona joantelor, acestea fiind căzute din cauza traverselor de lemn putrezite. De asemenea, o mare parte din terasament necesită lucrări de consolidare. Şanţurile existente pe traseu sunt de pământ sau moloane, poziționate de o parte şi de alta ale căii ferate, fiind degradate, colmatate şi înierbate.
Infrastructură degradată în stația Toplița
În stația Toplița sunt cinci linii de primire-expediere (2-6), dintre care patru sunt electrificate (2-5). Prisma căii este colmatată în proporție de peste 40%, peste maximul admis prin instrucțiile specifice de lucru pe calea ferată, ceea ce implică necesitatea urgentă a reparației lor.
Pe linia 3 este construită o groapă de purjare, cu lungimea de 16 metri, care era folosită la descărcarea cenușii din locomotivele cu abur. În ceea ce privește linia 2, șina și materialul metalic de prindere sunt uzate în proporție de 80%, traversele de lemn sunt în proporție de 90% necorespunzătoare, prisma căii este colmatată în proporție de 80%. Din cauza stării tehnice a căii, viteza actuală de circulație este de 15 km/oră.
În stația Toplița sunt trei peroane: unul adiacent clădirii de călători, unul între liniile 1 – 2 și celălalt între liniile 2 – 3. Cota superioară a peroanelor este identică cu cea a nivelului superior al șinei existent, ceea ce provocă un mare disconfort la urcarea și coborârea în/din tren, mai ales pentru persoanele în vârstă.
Între stațiile Toplița și Stânceni se află halta de călători Ciobotani, situată la km 191+082. Peronul este alcătuit din dale prefabricate din beton, are o lungime de 90 de metri, lățimea de 1,20 metri și cu înălțimea la nivelul superior al șinei. Pe tronsonul pe care vor începe lucrările se află și trei podețe.
Lucrările de reparații capitale pe linia Toplița-Stânceni vor crește siguranța circulației
Reparațiile capitale vor crește siguranța circulației trenurilor pe linia 400, tronsonul Toplița-Stânceni, inclusiv în stația Toplița și vor crea condiții de siguranță și confort pentru călători, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.
Totodată, vor fi reduse cheltuielile de mentenanță, presupunând un efort de întreținere mai mic, reducându-se cheltuielile de întreţinere cu forţa de muncă, cu utilaje şi combustibili (realizate prin intervenţii şi lucrări repetate de rectificare a ecartamentului, nivelului transversal şi lung a căii etc).
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail