Site logo
5 martie 2021
Ministrul Transporturilor a anulat vineri un Ordin de ministru (570/2014) care obliga Consiliile de Administrație să invite la ședințe reprezentanții sindicatelor. Ordinul emis de fostul ministru Dan Șova nu condiționa adoptarea deciziilor de către acceptul sindicatelor, ci doar obliga la invitarea acestora. Cu toate acestea, ministrul s-a lăudat vineri pe Facebook. 
„Prima măsură recomandată de Corpul de Control în dosarul Metrorex a fost îndeplinită. Am anulat ordinul din 2014, care făcea obligatorie invitarea sindicatului la ședințele consiliului de administrație (…) astăzi facem încă un pas pentru a scoate managementul companiei din buzunarul sindicatului. Ca să nu existe loc de interpretare: avem două legi – 62/2011 și 467/2006 – care obligă managementul să consulte și să informeze sindicatele în situații bine definite. Companiile vor proceda întocmai și vor avea un dialog social constructiv cu sindicatele.
Dar situația în care a fost managementul de a lua decizii sub supraveghere nu se va mai întâmpla. Sper ca acest moment să reprezinte începutul unei relații normale: sindicatele și managementul nu trebuie să fie adversari, ci parteneri onești care să lucreze pentru binele companiei pe termen lung. Binele companiei asigură binele angajaților și invers, la fel”, a scris ministrul.

Ministrul nu vrea ca sindicatele să supravegheze

Cătălin Drulă nu a explicat prea bine care era „supravegherea” efectuată de sindicate în urma prezenței lor ca observatori la ședințele C.A. Apoi legea 62 din 2011 obligă Consiliile de Administrație să invite sindicaliștii când se discută probleme de interes economic, social, profesional. Aprecierea unui punct pe ordinea de zi a CA ca încadrându-se în aceste zone de intere este însă o chestiune foarte subiectivă care ar putea duce la neinvitarea sindicatelor la discuții, pe motiv că nu i-ar privi.
Pe acest subiect, tot vineri, sindicatele Metrorex au emis un comunicat de presă. Liderul sindical Ion Rădoi, cu care ministrul se află în dispută, i-a amintit ministrului de legea 62 din 2011, articolul 30, aliniat 1 (privind consultarea sindicatelor) și a spus că atitudinea și politica agresivă a ministrului  față de sindicate, discursul lui, amenințările cu restructurările nu fac decât să creeze un stres suplimentar lucrătorilor, punându-le în cârcă ”salarii nesimțite cum doar el primește”.
Măsura ministrului contravine politicilor sociale europene. În Germania sindicatele au dreptul la o treime din locurile Consiliului de Supraveghere în companiile cu 500-2.000 de angajați și la jumătate din locurile acestor consilii în companiile cu peste 2.000 de angajați.
Liderul sindical al Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, și-a exprimat regretul că disputele dintre ministru și Ioan Rădoi se răsfrâng și asupra angajaților celorlalte societăți feroviare. ”Este o lipsă totală de transparență. Nu are sens să te ascunzi, căci sindicatele, presa, tot află” .
Sindicaliștii menționează și un caz penibil de zilele trecute. Scoaterea lor dintr-un consiliu de administrație la CFR Marfă ca să nu se afle că fostul director al companiei Mihail Manole urma să fie înlocuit de Mihai Frăsinoi.
Surse din domeniul feroviar au comentat că măsura este un pas înapoi și că deschide calea abuzurilor de către Consiliile de Administrație. ”Membrii CA vor putea să își protejeze privilegiile și să ascundă eventualele nereguli”, spune acestea. De altfel, în aceeași postare pe FB, ministrul s-a lăudat cu selecția unui CA performant la Metrorex în condițiile în care unul dintre acești membri, anume Mihnea Mihai Jida este membru USR, participant la alegeri pe listele acestui partid.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share