Peste 60 de trenuri de Aeroport vor opri de la jumătatea acestei luni la PO Parc Mogoșoaia, situație în care ruta STB care făcea legătura comunei din nordul Capitalei cu cartierul Dămăroaia ar putea fi suspendată. Astfel, Mogoșoaia ar putea fi prima localitate din județul Ilfov care face integral ”shift to rail”, pe modelul zonelor metropolitane din jurul marilor capitale europene.
Adrian Bărbulescu
UPDATE În urmă cu câteva minute, CFR Călători a confirmat oficial informația. ”Pentru a răspunde nevoilor de trafic pe ruta București Nord – Mogoșoaia – Aeroport Henri Coandă și pentru a oferi totodată accesibilitate la transportul pe calea ferată unei categorii cât mai largi de călători, începând din data de 15 iulie 2021, toate trenurile CFR Călători care circulă în intervalul orar 06:00-23:00 spre/ dinspre Aeroportul Henri Coandă vor avea oprire și în punctul de oprire Parc Mogoșoaia. Trenurile circulă în regim de mers cadenţat, la intervale orare egale, oferind astfel pasagerilor mai multă mobilitate şi un program previzibil al orelor de plecare/ sosire. Călătoria cu trenul în zona metropolitană a Capitalei spre/dinspre Parc Mogoșoaia reprezintă o alternativă verde de transport mai accesibilă din punct de vedere al costurilor și mai rapidă pentru pasageri, fie în scopuri de business sau navetă, fie recreaționale. Durata unei călătorii cu trenurile de Aeroport pe distanţa București Nord – Parc Mogoșoaia este 11 minute, iar prețul biletului este de 4 lei”, se arată în comunicatul operatorului feroviar de stat.
Anunțul că vor opri toate trenurile la PO Parc Mogoșoaia a fost făcut inițial, vineri dimineață, pe contul de Facebook al Alianței USR PLUS Mogoșoaia: ”Începând cu 15 iulie, peste 60 trenuri CFR care circulă zilnic pe ruta Gara de Nord – Aeroport Otopeni vor opri și în Mogoșoaia. În urma discuțiilor pe care le-am avut cu Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă și CFR, am primit confirmarea că la Punctul de Oprire Parc Mogoșoaia (sau Gărișoara Mogoșoaia cum se numește mai nou) vor opri toate cele peste 60 trenuri care circulă zilnic între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, din ambele direcții. Prețul biletelor și orarul urmează să fie anunțate de CFR. În acest moment se discută și cu operatorul privat care mai deservește această rută, pentru a include și ei oprirea în Mogoșoaia pe cele 10 trenuri folosite. Locuitorii din Mogoșoaia au în sfârșit o alternativă la transportul public rutier și cel cu mașina personală, după ce în ultimii ani accesul în și dinspre Mogoșoaia la orele de vârf a devenit un supliciu”.
Ovidiu Vizante: Anunțul va fi făcut săptămâna viitoare
În acest moment, se impun unele precizări. Prima: ministrul Cătălin Drulă este mebru USR, așa că lobby-ul făcut de useriștii din Mogoșoaia a fost ”țintit”. O a doua precizare: operatorul privat la care se face referire în postare este Transferoviar Călători, care începând de joi operează 12 trenuri (șase perechi), nu 10, pe relația București Nord-Aeroport Henri Coandă Otopeni. CFR Călători operează celelalte 60 de trenuri.
Contactat de Club Feroviar, directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante, nu a confirmat dar nici nu a infirmat informația dată de USR PLUS Mogoșoaia. Mai degrabă a confirmat, însă a sugerat că anunțul este prematur. ”Există în derulare un studiu în acest sens. Săptămâna viitoare, luni sau marți, vom anunța oficial rezultatele studiului și ce decizie se va lua”, a spus el.
Surse din cadrul Regionalei București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, contactate de Club Feroviar, au confirmat și ele parțial informația, însă au precizat că deocamdată nu este nimic oficial: ”Sunt discuții în acest sens, însă decizia se ia de sus și apoi se trimite telegrama la regională. Până acum nu a ajuns telegrama la regională”.
PO Parc Mogoșoaia a fost construit de la zero
Primarul comunei Mogoșoaia, Paul Precup (PNL), s-a zbătut pentru a construi aici un punct de oprire modern pe Magistrala 700.
La data de 13 mai a fost obținut de la CFR SA Documentul de avizare R 2/5/218 privind construcția noului punct de oprire, iar 15 zile mai târziu, pe 28 mai, se semna deja Procesul-Verbal nr. 13298 prin care se preda amplasamentul către Primăria Mogoșoaia.
Pe 17 iunie 2021, când a fost întocmit Raportul nr. 14745 privind împuternicirea de către Consiliul Local a primarului Paul Precup de a semna Acordul de asociere cu CFR SA, europeronul era deja gata. Este o stație feroviară care nu a necesitat un efort extraordinar, dar care satisface nevoile de mobilitate ale cetățenilor și pe care multe orașe și-ar dori-o la aceste standarde. Peronul este dotat cu balustradă și refugiu cu copertină pentru adăpostirea pasagerilor în caz de vreme nefavorabilă. De asemenea, au fost instalați stâlpi de iluminat public și a fost amenajată o trecere pietonală peste calea ferată, cu plăci de cauciuc STRAIL.
Primăria a venit în întâmpinarea cetățenilor când a construit PO Parc Mogoșoaia
Viceprimarul comunei Mogoșoaia, Roxana Chihai (PNL), declara recent pentru Club Feroviar că Primăria a venit în întâmpinarea cererilor cetățenilor atunci când a construit acest punct de oprire.
”Mulți dintre cei aproximativ 10.000 de locuitori ai comunei fac naveta la București sau își duc copiii la școală. Nu puteam să stăm să ne uităm cum trece trenul pe lângă noi și să nu-l folosim. Și tinerii merg la școală cu trenul, pentru că este mult mai rapid față de transportul auto”, spunea ea.
Deocamdată însă, numărul trenurilor care opresc la Parc Mogoșoaia este destul de mic (cele Regio de pe ruta București-Urziceni și câteva dintre cele de Aeroport). Ce-i drept, sunt 17 perechi de trenuri, dar sunt perioade de ore întregi de-a lungul zilei când aici nu oprește nicio garnitură.
Transportul rutier în comun ar putea fi suspendat
Din București Nord până la Parc Mogoșoaia, călătoria durează între 11 și 18 minute, iar de La Mogoșoaia până la Aeroportul Otopeni – 10 minute.
Spre comparație, durata călătoriei cu linia STB R474 între Parc Mogoșoaia și Cartier Dămăroaia depășește lejer, mai ales la orele de vârf, 35 de minute. Traficul pe DN1A este infernal, circulându-se bară la bară, printre multe camioane.
Dacă numărul de trenuri care vor opri aici va fi majorat substanțial, oficialii Societății de Transport București se gândesc serios să renunțe la linia preorășeanească, din moment de locuitorii comunei au o alternativă de transport mult mai rapidă. ”Transportul trebuie să fie complementar, nu să ne concurăm. Dacă vor opri mult mai multe trenuri la Parc Mogoșoaia, linia de autobuz ar trebui desființată. Vom face o analiză în acest sens, pe care o vom trimite la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov și la Primăria Capitalei”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul STB.
Eliminarea acestei linii ar aduce o mică gură de oxigen pentru STB, în condițiile în care pentru acest an subvenția acordată de Municipalitate a fost redusă cu 200 milioane de lei față de 2020.
Transport mai civilizat, dar mai scump
Costul navetei cu trenul va fi ceva mai mare decât cu autobuzul, însă vorbim de un transport mult mai rapid și mai civilizat, pe modelul RER din regiunea pariziană sau S-Bahn din Germania.
Prețul unui abonament pe o linie preorășenească la STB este de 35 de lei, în vreme ce la CFR Călători abonamentul lunar pe o distanță de 11-20 km (de la București la Parc Mogoșoaia sunt 11 km) costă 85 de lei. Avantajul este însă că nu mai stai blocat în trafic. În plus, trenul te lasă mult mai aproape de centru, la Gara de Nord, în timp ce autobuzul – în Dămăroaia.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail